این سرمربی بازیکنان را با خاک یکسان کرد!

به گزارش ساناپرس؛ در ابتدای فصل رضا پرکاس به عنوان سرمربی نفت آبادان انتخاب شد اما در نهایت پس از 6 هفته از این تیم جدا شد. حالا خبرنگار ما با رضا پرکاس مصاحبه کرده است.

چه اتفاقی افتاد که رضا پرکاس سرمربی گری صنعت نفت آبادان را قبول کرد؟

برای هر مربی جذابیت دارد که داخل تیم شهری مربی باشد که از بچگی داخل آن شهر بزرگ شده است، من فصل گذشته هم گزینه سرمربی گری صنعت نفت بودم اما به دلایل خاصی نتوانستیم همکاری داشته باشیم. دوست داشتم تجربیات خودم و دانش فوتبال آلمان را به ایران بیاروم؛ هر چند فوتبال ایران از لحاظ ساختاری با فوتبال آلمان بسیار متفاوت است.

شرایط برای شما در نفت آبادان ایده آل بود؟

نمی شود به سادگی گفت که شرایط ایده آل بوده یا نه، باشگاه ها از لحاظ امکانات با هم متفاوت هستند. در مجموع تعامل خوبی داشتیم. بازیکنان خوبی از ما جدا شدند، با توجه به نیاز هایی که داشتیم و با توجه به بودجه ی موجود، بازیکن هایی را جذب کردیم. تنها مشکل من جذب بازیکن خارجی بود و عواملی بود که باعث شد ما نتوانیم بازیکن خارجی جذب کنیم و بابایف هم با تاخیر بسیار زیاد جذب شد.

برای هر بازی تفکرات تاکتیکی متفاوتی داشتید؟

من همیشه یک عقیده دارم و آن تاکید روی تاکتیک تیمی خود است ولی باید مد نظر داشته باشیم با توجه به توانایی های تیم مقابل، با استراتژی متفاوتی بازی کنیم. به طور مثال در بعضی از بازی ها باید هافبک های کناری بیش تر نفوذ کنند اما در بازی های دیگر بیشتر در کار دفاعی شرکت کنند. اگر توجه کنید ما در چند بازی با چیدمان مختلف بازی کردیم و با توجه به تیم حریف تاکتیک متفاوتی داشتیم. بازی با تراکتور ما واقعا خوب بازی کردیم و تراکتور تحت فشار بود. ما روی ریل پیشرفت بودیم و در این ۶ بازی شاید کمتر از ۵ بار بازیسازی ما از دروازه بان شروع شد. بیش تر با مدافعین بازی می کردیم و به خوبی پرس می کردیم.

بازیکنان صنعت نفت آبادان تاکتیک پذیر بودند؟

سوال خیلی به جایی پرسیدید؛ برخی بازیکن ها سال ها با یک سیستم بازی کرده بودند و برای آنها در ابتدا خیلی سخت بود که به سیستم جدید عادت کنند اما در گذر زمان شرایط بهتر شد. به طور مثال در خط دفاعی محمد طیبی به خوبی نکات را متوجه می شد و به خوبی هدف ذهنی من را داخل زمین پیاده می کرد. در خط هافبک و حمله هم به همین شکل بود. ما پرسپولیس را در نیمه دوم از بالا پرس کردیم و در نیمه دوم عملکرد خوبی داشتیم. ما در تمام بازی ها موقعیت های خوبی را خلق کردیم و در عین حال خوب دفاع می کردیم و به تیم های رقیب موقعیت های خیلی کمی می دادیم. من با کوله باری از تجربه از آلمان به ایران اومدم و به زمان بیش تری نیاز داشتم تا بتوانم تجربه خودم را در اختیار باشگاه و فوتبال ایران بگذارم.

تا جایی که می دانم طی یک توافق دو طرفه از نفت آبادان جدا شدید و نه استعفایی در کار بود و نه برکناری، دلایل جدایی شما از نفت آّبادان چه بود؟

رضا پرکاس فلسفه ای دارد که با بازیکن سالاری، تشکیل باند یا تحمیل یه سری از چیز ها به تیم مخالف است. این مهم ترین دلیل بود اما زمانی میرسد که شما میبینی محیط کاری برای پیشرفت فراهم نیست و در آن لحظه جدایی بهترین تصمیم است. شاید نتایج برای مدیریت رضایت کننده نبوده است اما ما نسبت به فصل قبل بهتر بودیم و عملکرد قابل قبولی داشتیم. شخصیت کاری من نمی توانست بی نظمی را تحمل کند و در کل بستر ادامه کار فراهم نبود.

بزرگ ترین رویای رضا پرکاس در عرصه مربی گری چیست؟

با توجه به توانایی های خودم و پشتکاری که دارم میتوانم بگویم بزرگ ترین آرزوی من رفتن به جام جهانی با تیم ملی است. این میتواند اوج کار من باشد. اگر ایران باشد که بسیار عالی اما اگر ایران هم نشد، حضور با تیم ملی دیگری در جام جهانی رویای من است، این اوج هدف گذاری من در پست مربی گری است و اگر فرصت به من داده شود، با تلاش و پشتکار به آن خواهم رسید.

به نظر شما تا به اینجای فصل کدام تیم در قامت قهرمان ظاهر شده است؟

من تا به اینجای لیگ تیمی که برتری خودش را به تیم های دیگر تحمیل کند و نشان بدهد که لباس قهرمانی باید بر تن او باشد را ندیده ام. تیم ها به شدت نوسان دارند. نتایج مد نظر من نیست، نحوه بازی برای مدعی بودن قهرمانی مهم تر است. اگر الان میگوییم تیمی مدعی قهرمانی است، به خاطر این است که خوب بسته شده است یا قهرمان فصل های گذشته است یا به این علت است که هزینه های زیادی کرده است و بهترین بازیکن های داخلی را جذب کرده است. تیم هایی که وضعیت اقتصادی خوبی داشتند بازیکن های خارجی خوبی جذب کردند و همان خارجی ها برای آنها گل می زنند. من تا به الان تیمی را ندیدم که نحوه بازی آن من را قانع کند که بگویم کاندید اول قهرمانی است.

اگر به گذشته برگردید باز هم سرمربی گری صنعت نفت را قبول می کنید؟

قطعا باز هم قبول می کنم. من از نفت خاطرات خوبی دارم و تجربیات خوبی را کسب کردم. اگر به عقب برگردم مناسب تر تصمیم خواهم گرفت. از سرمربی گری صنعت نفت پشیمان نیستم و همیشه چالش را دوست دارم و به همین علت است در ۷ کشور مربی گری کرده ام.

در نفت آبادان باند تشکیل شده بود و علیه شما کودتا شد؟

همیشه در هر تیمی چند بازیکن هستند که با هم بیشتر دوست هستند و یک چیز طبیعی است. بعضی بازیکن ها ناسزگار بودند اما جرعت این را نداشتند رو در روی من صحبت کنند یا شاید هم احترام می گذاشتند. این ضعف بازیکن است که در خفا بخواهد کار هایی بکند و فکر کند زرنگ است اما این زرنگی نیست. مهم این بود بازیکن در حضور من خودش را تابع میدانست اما در جای دیگر وقتی بخواهد کارشکنی کند، اول به خودش ضرر زده است و بعد به تیم و هوادار. هواداران بدانند یک سری از بازیکن ها به تیم ضرر می زنند. من دوست داشتم مستقیم با خودم حرف بزنند و نظر بدهند یا حتی اعتراض کنند. ما داریم در یک محیط حرفه ای کار می کنیم و باید رفتار حرفه ای داشته باشیم. بازیکن های خودخواه تیم را خراب می کنند، فوتبال یک کار تیمی است. فضای مجموعه باید کنترل شود و هوادار باید جلوی یه سری از بازیکن ها را بگیرد و گول بازیکن را نخورد. برخورد نباید فقط از سمت مربی باشد، باید مدیران و هوادار و رسانه ها نیز با بازیکن برخورد کنند و او را توجیح کنند که رفتار او به باشگاه ضرر می زند.

خیلی از تیم ها نسبت به داوری معترض هستند. در زمان حضور شما داوری به سود شما بود یا به ضرر شما؟

من عادت ندارم داوران را نقد کنم چه به ضرر ما سوت زده باشد و چه به سود ما. داور انسان است و ممکن است اشتباه کند. داور ها باید بدانند به دلیل نبود VAR باید دقت بیش تری داشته باشند. من به عنوان یک مربی یاد گرفتم داور را نقد نکنم و پس از سوت پایان بازی، دیگر همه چیز تمام شده و ما باید انقدر خوب بازی کنیم که وابسته به دو سوت داور نباشیم.

خیلی مچکرم جناب پرکاس. اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

از شما خیلی ممنونم، سوالاتی را پرسیدید که نیاز بود جواب داده شوند. امیدوارم فوتبال آبادان و تیم صنعت نفت به موفقیت برسد. من با صنعت نفت میتوانستم فرصت بیش تری داشته باشم و در مرور زمان اوضاع بهتر شود. مثال های زیادی است، استقلال با استراماچونی در ابتدا خوب شروع نکرد و پرسپولیس با برانکو در فصل اول حضور خودش در این تیم رتبه خوبی را کسب نکرد. تفکرات سمی به هوادار ها منتقل می شد و پیشرفت تیم نادیده گرفته شد. در مجموع بهترین آرزو ها را برای فوتبال آبادان دارم

اخبارورزش
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی