نحوه ارزیابی مستندات معلمان در سامانه رتبه‌ بندی توسط مدیران مدارس

به گزارش ساناپرس؛ سامانه رتبه بندی فعال است و مدیران مدارس می توانند از 20 مهر ماه مستندات معلمان را در سامانه بررسی و ارزیابی نمایند.

سامانه رتبه‌بندی معلمان فعال است و معلمان باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی بارگذاری کنند.

فرصت بارگذاری مدارک معلمان تا 25 شهریور بود؛ طبق اعلام کارگروه رتبه‌بندی معلمان به دلیل آنکه ممکن است برخی افراد در این مرحله به دلایل مختلف امکان ثبت و تکمیل اطلاعات را نداشته باشند، مقرر شد برای افراد جامانده از بازه زمانی اول، فوتی‌های شاغل و بازنشسته از تاریخ 31 شهریور 1400 به بعد، نیروهای جدیدالاستخدام از تاریخ 31 شهریور 1400 به بعد و افراد مشمول تبصره 4 ماده 3 آئین‌نامه (مهرآفرین و …) از تاریخ 25 مهر تا 13 آبان 1401 دسترسی به سامانه رتبه‌بندی جهت ثبت و تکمیل اطلاعات فراهم شود.

830 هزار معلم در کشور شرایط شرکت در نظام رتبه‌بندی را دارند.تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و…» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

هم‌اکنون وزارت آموزش و پرورش بخشنامه “راهنمای عمل مدیران در تکمیل سامانه رتبه‌بندی” را به استان‌ها ابلاغ کرده است.

در این بخشنامه تأکید شده است:

با توجه به لزوم تسریع در اجرای قانون رتبه‌بندی در اسرع وقت، راهنما جهت اطلاع و اقدام در اختیار مدیران ارشد، میانی و پایه (مدیران مدارس تمام دوره‌های تحصیلی) قرار بگیرد به نحوی که براساس مراحل تعیین شده پس از ثبت گزارش دلالت شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای همکاران توسط گروه‌های آموزشی، راهبران آموزشی، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، ستاد تربیتی مدرسه، مدیران مرتبط از روز چهارشنبه 20 مهر با مراجعه به سامانه جامع منابع انسانی مستندات بارگذاری شده در سامانه رتبه‌بندی را بررسی و نسبت به ثبت گزارش درخصوص شواهد رفتاری همکاران در سامانه اقدام کنند.

پس از این مرحله گزارش مدیران توسط ارزیابان حرفه‌ای بررسی و نتایج جهت اعطای رتبه به مشمولان به هیئت‌های ممیزه ارجاع خواهد شد.

راهنمای عمل مدیران در تکمیل سامانه بدین شرح است:

تمام مدیران لازم است با ورود به سامانه جامع منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از قسمت رتبه‌بندی وارد بخش تاییدات و سپس تاییدات مرحله‌ای و پس از آن تاییدات مرحله اول شوند.

هم اکنون در سامانه دسترسی مدیران به کارکنان سال تحصیلی 1400-1401 فراهم شده و لازم است مدیران در زمان اعلام شده پس از تعیین معلم از جعبه انتخاب پرسنل وارد بخش مستندات شده و با مشاهده اصل مدارک در اختیار معلم، اطلاعات وارده و صحت تصاویر بارگذاری شده را بررسی و تایید یا عدم تایید کنند.

در بررسی مستندات لازم است صحت تاریخ‌های درج شده در سامانه دقیق کنترل شود.

در بررسی مستندات لازم است مدیران در صورتی که موفق به رویت مستندات بارگذاری شده توسط معلمان نشدند از اصل مدرک در اختیار معلم کپی گرفته و با ذکر عبارت رونوشت برابر اصل است آن را در پرونده شخص بایگانی کند.

در صورت مشاهده مغایرت در هر یک از بندهای مدرک تحصیلی، ارزیابی عملکرد سالانه، سنوات خدمتی و ضمن خدمت، اسامی افراد را با ذکر دقیق اشکال به صورت کتبی به کارگزینی منطقه اعلام کند.

عنوان شایستگی جداول داخل جزئیات  توضیحات 
پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین کتب و مقالات مرتبط پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد معلم برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه تناسب عنوان، سطح، رتبه و تاریخ درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مستند کنترل شده و درصورت صحت تایید شود.
تالیف و تدوین مقالات مرتبط برای هر یک از موراد بارگذاری شده در سامانه، تناسب عنوان مقاله، عنوان نشریه و سطح علمی نشریه یا همایش و تاریخ چاپ مقاله درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مقاله یا گواهی پذیرش مقاله کنترل شده و در صورت صحت تایید شود.

توجه شود مقاله در موضوع تدریس معلم یا موضوعات مرتبط آموزش و پرورش باشد.

تالیف و تدوین کتب مرتبط برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب عنوان روی جلد، شابک و تاریخ انتشار کتاب درج شده در سامانه با موارد مندرج در صفحه شابک کتاب کنترل شده و درصورت صحت تایید شود.

توجه شود کتاب در موضوع تدریس معلم یا موضوعات مرتبط با آموزش و پرورش باشد.

پیشنهاد تولید و ساخت برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه تناسب نوع و شرح درج شده در سامانه با اصل مستند کنترل شده و در صورت صحبت تایید شود.
مدرک تحصیلی امتیازات این بند به صورت سیستمی ثبت شده و تنها برای مدیران قابل رویت است.
ارزیابی عملکرد سالانه آموزشی و اداری امتیازات این بند به صورت سیستمی ثبت شده و تنها برای مدیران قابل رویت است.
مشارکت در شوراها و امور مدرسه، مراکز آموزشی، تربیتی و اداری برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب نوع فعالیت و تاریخ درج شده در سامانه با مندرجات در اصل مستند کنترل شده و در صورت تطابق تایید شود.
یادگیری مستمر برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب نوع و شرح درج شده در سامانه با مندرجات در اصل مستند کنترل شده و در صورت تطابق تایید شود.
کسب مقام در مسابقات، رویدادها و جشنواره های تابع وزارت و معتبر ملی برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب شرح، سطح رتبه و تاریخ درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مستند کنترل شده و در صورت تطابق تایید شود.

توجه شود که درج کلمه برتر در تقدیرنامه یا گواهی مربوطه نشان دهنده رتبه اول است.

سنوات خدمتی اطلاعات به صورت سیستمی ثبت شده و تنها برای مدیران قابل رویت است.
گواهی‌های ضمن خدمت اطلاعات این بند شامل تعداد ساعت‌های عمومی و تخصصی و جمع امتیازات به صورت سیستمی ثبت شده است.
سابقه تدریس به همکاران در این بند نیاز است برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب نوع، تعداد ساعات/تعداد واحد تدریس، عنوان دوره و تاریخ درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مستند در اختیار فرد مورد ارزیابی، کنترل شده و تایید شود.
دریافت تقدیرنامه مرتبط با آموزش و پرورش با توجه به عدم بارگذاری مستندات در این بند نیاز است برای هر یک از تقدیرنامه‌های اعلام شده در سامانه، تناسب، علت تقدیر و تاریخ درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مستند در اختیار فرد مورد ارزیابی کنترل شده و در صورت صحت تایید شود.

توجه شود که سطح صادر کننده تقدیرنامه به درستی انتخاب شده باشد و درصورت عدم تطابق تایید نشود.

تقدیرنامه‌های صادرشده از سوی معاونین مدیرکل و فرمانداران نیز مورد قبول است.

با توجه به سقف 20 امتیاز برای این بخش در صورت تایید تعداد تقدیرنامه‌های بیشتر از سقف امتیاز به صورت سیستمی فقط 20 امتیاز لحاظ خواهد شد.

جدول کسب مهارت‌های مرتبط به عناوین شغلی در این باره نیاز است برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب عنوان دوره و تاریخ درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مستند کنترل شود.
همچنین نیاز است مدیر مستقیم به کارگیری مهارت کسب شده توسط فرد در انجام وظایف شغلی را بررسی نموده و در صورت به کارگیری مهارت، تایید کند.

اظهار نظر مدیر

عنوان شایستگی توضیحات
ارتباط و تعامل موثر این بخش شامل 14 شایستگی بوده و لازم است مدیر به سوالات طرح شده پاسخ داده و مشاهدات خود را از رفتارهای معلم با رعایت کامل صداقت، انصاف و دقت گزارش دهد تا در مرحله بعد گزارش مشاهدات مدیران جهت ارزیابی نهایی در اختیار ارزیابان حرفه‌ای گزینش یا حراست قرار گیرد.
مهارت تفکر و حل مسئله /
خلاقیت و تحول خواهی /
تسلط بر دانش یاددهی ـ یادگیری /

در شایستگی‌های تسلط بر دانش تخصصی موضوعی، تسلط بر دانش تربیتی، تسلط بر اسناد بالادستی، باور به ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی و روحیه جهادی، رعایت اخلاق اسلامی، قانونگرایی و قانون مداری، کاربست مهارت‌های یاددهی-یادگیری،مهارت‌های تربیت در ساحت‌های شش‌گانه، مشارکت در شوراها و امور مدرسه و مراکز آموزشی، تربیتی و اداری و یادگیری مستمر

مدیران باید دقت داشته باشند که معلمان اظهار نظر آنها را نخواهند دید ولی سامانه به صورت هوشمند اظهارنظرهای تکراری و مشابه برای چند همکار را شناسایی کرده و هشدار بررسی بیشتر برای ارزیاب ارسال خواهد شد.

مدیران توجه داشته باشند، لازم است برای اظهارنظر در شایستگی تسلط بر دانش تخصصی موضوعی با اخذ نظر مکتوب از گروه‌های آموزشی یا راهبران آموزشی و در شایستگی‌های کاربست مهارت‌های یاددهی ـ یادگیری، مهارت‌های تربیت در ساحت‌های 6گانه، مشارکت در شوراها و امور مدارس و یادگیری مستمر با اخذ نظر مکتوب از شورای مدرسه، ستاد تربیتی مدرسه و انجمن اولیا و مربیان به سوالات پاسخ دهند.

در شایستگی تسلط بر دانش تخصصی موضوعی، ضروری است مدیر با اخذ نظر مکتوب از گروه‌های آموزشی مربوطه یا راهبران آموزشی به سوالات پاسخ دهد.

در 4 شایستگی کاربست مهارت‌های یاددهی ـ یادگیری، مهارت‌های تربیت در ساحت‌های شش‌گانه، مشارکت در شوراها و امور مدرسه و مراکز آموزشی، تربیتی و اداری و یادگیری مستمر

لازم است مدیر با اخذ نظر مکتوب از شورای مدرسه، ستاد تربیتی مدرسه و انجمن اولیا و مربیان اظهارنظر کند.

اخبارجامعه
سامانه رتبه بندی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی