اجرای دیوار سبز با پتوس ؛ گیاه زیبا و مقاوم با گونه‌های متنوع

1 دیدگاه

گیاه پتوس یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدار‌ترین گیاهان در مجموعه گیاهان انتخابی برای طراحی و اجرای دیوار سبز است. علت این علاقه افراد به پتوس، تنوع طرح و رنگ بسیار بالای این گیاه، سهولت نگهداری و برخی موارد دیگر است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پتوس اساسا یک گیاه آپارتمانی است که برای استفاده در انواع روش‌های اجرای دیوار سبز کاربرد دارد و به سادگی قابل کشت و نگهداری است. در این مطلب ما قصد داریم ضمن پرداختن به نحوه اجرای دیوار سبز به معرفی انواع پتوس بپردازیم.

دیوار سبز با پتوس

در مقاله‌های قبلی در رابطه با دیوار سبز مطالبی را مطرح کرده‌ایم. دیوار سبز، سازه‌ای عمودی است که با گیاهان پوشیده می‌شود و در محیط‌های مختلف قابل اجراست. دیوار سبز را می‌توان در خانه، اداره‌ها، مراکز خرید، فرودگاه، مجتمع‌های تجاری، روف گاردن و هر محیط داخلی و بیرونی طراحی و اجرا کرد. دیوار سبز مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به زیبایی بصری، کاهش سروصدای بیرون، افزایش اکسیژن، تقویت روحیه و بهبود کیفیت هوای محیط اشاره کرد. انتخاب گیاهان مورد استفاده در دیوار سبز، مسئله مهمی بوده و به عوامل محیطی مثل نور، دما و نیاز آبیاری بستگی دارد.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب گیاه مناسب، اجرای دیوار سبز با پتوس است. گیاه پتوس یک گیاه آپارتمانی رونده به شمار می‌آید که زیبایی بی‌نظیری ایجاد می‌کند.

آشنایی با گیاه پتوس

 

قبل از هر چیزی، بهتر است با گیاه پتوس بیشتر آشنا شویم. پتوس، یک گیاه با برگ‌های نسبتا پهن است که طرح و رنگ‌های متفاوتی دارد. این گیاه قابلیت رشد به صورت رونده را دارد و معمولا به صورت آبشاری رو به پایین، رشد خواهد کرد. موقع اجرای دیوار سبز با پتوس بهتر است، ساقه‌های آن را به طنابی ببندید تا با این کار، به رشد روبه بالای آن‌ها کمک کنید.  گیاه پتوس مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع آب و هوا دارد و می‌تواند خود را با محیط‌های مختلف سازگار کند. اگر زمان کافی برای رسیدگی به دیوار سبز را ندارید، گیاه پتوس بهترین گزینه است.

دیوار سبز با انواع پتوس

پتوس انواع مختلفی دارد که در شکل ظاهری و نوع برگ‌ها با هم متفاوت هستند؛ اما نحوه نگهداری از آنها یکسان است. در ادامه به معرفی رایج‌ترین انواع پتوس می‌پردازیم:

·      پتوس ابلق یا طلایی

یکی از رایج‌ترین گیاهان آپارتمانی، پتوس ابلق یا طلایی است. برگ‌های این نوع گیاه، سبز رنگ بوده و دارای طرح‌هایی به رنگ کرمی یا زرد است. این گیاه در شرایطی با نور محیطی کم به رشد خود ادامه می‌دهد و از بین نمی‌رود؛ اما در این شرایط،‌ طول ساقه‌ها بلند‌تر و اندازه‌ برگ‌ها کوچک‌تر می‌شود. رنگ برگ‌ها نیز در نور کم به سبز متمایل می‌شود و رگه‌ها زرد و طلایی آن آن به مرور کمتر می‌شوند. (نور کم در تمامی انواع پتوس، به همین شکل عمل می‌کند؛ یعنی رشد علفی و سبز شدن رنگ برگ‌ها را به همراه دارد)

·      پتوس مرمری

پتوس مرمری یا ملکه مرمر برگ‌هایی به رنگ سفید و سبز دارد و نسبت به انواع دیگر پتوس، رشد کمتری دارد. رگه‌های رنگی روی برگ‌های پتوس مرمر، بیشتر از پتوس ابلق است.

·      پتوس نئون

پتوس نئوس، دارای برگ‌های قلبی شکل است که به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد. این گیاه دارای برگ‌های سبز رنگ، درخشان و نئونی است.

·      پتوس سفید یا ارتشی

از جدیدترین گونه‌های گیاه پتوس، پتوس سفید یا ارتشی نام دارد. این گیاه دارای برگ‌های کوچک‌تر و موج‌دار است.

·      پتوس مانجولا

برگ‌های پتوس مانجولا، سبز رنگ و قلبی شکل است که رگه‌های سفید و کرمی رنگ نیز در روی آن وجود دارد. لبه برگ‌های این گیاه، دارای حاشیه‌های مواج است.

·      پتوس سبز یا جید

برگ‌های پتوس جید، به رنگ سبز تیره هستند و ظاهری شبیه به قلب دارند. از ویژگی‌های مهم این گیاه می‌توان به رشد در نور کم، اشاره کرد. این گیاه، سازگاری بیشتری نسبت به گونه‌های دیگر پتوس دارد.

مزایای دیوار سبز با پتوس

گیاه پتوس در دیوار سبز نسبت به گیاهان دیگر مزایایی دارد که خیلی از افراد ترجیح می‌دهند، برای اجرای دیوار سبز از آن استفاده کنند. در ادامه برخی از مزایای پتوس را مطرح می‌کنیم.

·      قابلیت اجرا در همه بسترها

گیاه پتوس در انواع بسترها قابلیت اجرا دارد. مثلا می‌توان گیاه پتوس را در بستر خاک در فلاورباکس یا در دیوار سبز هیدروپونیک با نمد اجرا کرد. یکی از دلایل محبوبیت این گیاه در داخل آپارتمان، همین ویژگی است.

·      نگهداری راحت

نگهداری گل و گیاه کارِ سختی نیست؛ ولی به زمان و دقت بیشتری نیاز دارد. مخصوصا در محیط بسته ساختمان، گل و گیاه ممکن است زودتر آسیب ببینند و به همین دلیل، خیلی از افراد نمی‌توانند گل‌های آپارتمانی را سالم نگه دارند. اما گیاه پتوس جزو گیاهانی است که نگهداری راحتی دارد و شما را به دردسر نخواهد انداخت.

·      مقاومت بالا

این گیاه به علت مقاومت بالا، در اکثر محیط‌ها می‌تواند رشد کند، به همین دلیل هم در داخل آپارتمان کاربرد زیادی دارد.

·      قیمت مناسب

 

از دیگر مزایای دیوار سبز با پتوس قیمت مناسب آن است. خیلی از افراد، هزینه پایین این گیاه را ملاک انتخاب خود قرار می‌دهند.

·      زیبایی بصری

گیاه پتوس به دلیل تنوع بالایی که در طرح و رنگ دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای دیوار سبز محسوب می‌شود. تصور کنید دیوار سبزی دارید که تمام آن با انواع گیاهان پتوس پوشیده شده و همه آنها به دما، نور و آبیاری یکسانی نیاز دارند. بنابراین، نگهداری از آن نیز آسان‌تر خواهد بود.

اصول نگهداری دیوار سبز

در ادامه اصول نگهداری صحیح گیاه پتوس را بررسی می‌کنیم:

·      آب مورد نیاز برای نگهداری پتوس:

مراقبت باشید که به گیاه پتوس زیاد آب ندهید؛ اما خاک این گیاه همیشه باید کمی مرطوب باشد. در موقع آبیاری مطمئن شوید که آب به همه قسمت‌های خاک رسیده است. اگر رنگ برگ‌های دیوار سبز با پتوس قهوه‌ای شود و یا پژمرده به نظر برسد، به این معنی است که به آب بیشتری نیاز دارد. اگر رنگ برگ‌های دیوار سبز با پتوس به رنگ زرد مایل شد، باید میزان آبیاری را کاهش دهید.

·      دمای مناسب برای گیاه پتوس:

گیاه پتوس تحمل دماهای متوسط 13 تا 30 درجه را دارد، ولی در حالت کلی این نوع گیاهان، گرمسیر هستند و دماهای بالای 21 تا 32 درجه، بیشتر باب میل این گیاهان خواهد بود.

·      نور مناسب پتوس:

روشنایی روز داخل خانه برای رشد پتوس کافی است. این گیاه در محیط کم‌نور هم به رشد خود ادامه می‌دهد؛ اما بهترین نور برای پتوس، نور غیرمستقیم پشت پنجره است. تنها نکته‌ای که در مورد این گیاه، باید به خاطر بسپارید این است که پتوس تحمل گرمای مستقیم نور خورشید را ندارد، بنابراین در محیط داخلی منزل و جایی که نور آفتاب مستقیما به برگ‌های آن نمی‌تابد، خوب رشد می‌کند.

نکته: اگر حیوان خانگی و یا کودک خردسال دارید، گیاه پتوس را دور از دسترس آنها نگه دارید؛ چراکه پتوس گیاهی سمی است.

تا اینجای مقاله با اجرای دیوار سبز با پتوس ، انواع پتوس برای دیوار سبز، مزایای دیوار سبز و اصول نگهداری آن آشنا شدیم. اجرای گرین وال اما نیاز به محاسبات خاصی دارد که برای آن بایستی از مشورت کارشناسان بهره بگیرید. اسپینگر با سال‌ها تجربه در زمینه اجرای گرین وال و دیوار سبز، از مراحل اولیه طراحی تا اجرای نهایی همراه شماست. می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن‌های زیر، از خدمات مشاوره و اجرایی این تیم بهره‌مند شوید.

  • تلفن تماس: 86091394 – 021
  • تلفن همراه: 0956541 – 0912

اقتصاد
 

1 دیدگاه.

  • ناشناس
    2022-10-14 23:07

    سلام آقای متدین کمی انصاف داشته باش چرا ذهن مردم تورم زده را با خبرهای جعلی دچار تشویش وبد بینی از رسانه می شوی تنها شاهد مردم خدای متعال است از الطاف اللهی بخوتان ذخیره ی آخرت بسازید متشکرم

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی