قرص امگا 3 باعث چاقی می شود؟

روغن ماهی به عنوان یکی از بهترین منابع امگا 3 شناخته شده است. این مکمل غذایی اثرات مثبتی بر سطح کلسترول و سایر چربی های خون دارد. امگا 3 برای تمامی سنین مفید است و سلامت قلب و عروق و کاهش التهاب را تضمین می نماید. افرادی که تمایل به مصرف قرص امگا 3 دارند از یک موضوع نگرانی دارند و آن این است: « قرص امگا 3 باعث چاقی می شود؟»

متخصصان سلامت 150 تا 500 میلی گرم امگا 3 در روز را توصیه می کنند. این دوز ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی و جلوگیری از تصلب شرایین کمک کند. اکثر مکمل های روغن ماهی حداقل 1000 میلی گرم EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) را در هر وعده ارائه می کنند. این دو اسید چرب ضروری توسط بدن انسان نمی توانند سنتز شوند و باید از غذا به دست آیند.

امگا 3 با کاهش خطر سکته مغزی، مشکلات قلبی عروقی، درد مفاصل و شرایط التهابی مرتبط است. این ماده مغذی همچنین از سلامت مغز حمایت می کند و آن را در برابر بیماری های عصبی محافظت می کنند. علاوه بر این، امگا 3 به دلیل خواص ضد التهابی خود به تسکین درد مزمن کمک می کند.

مصرف قرص امگا 3 یک راه ساده و راحت برای وارد کردن امگا 3 بیشتر به رژیم غذایی است. این مکمل ها به شکل مایع یا قرص هستند و در هر داروخانه ای موجود هستند. برخلاف بسیاری از انواع ماهی ها، آنها فاقد جیوه هستند. بر اساس آخرین مطالعات، کودکان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری پروبیوتیک و روغن ماهی مصرف کرده اند، کمتر به آلرژی مبتلا می شوند. بعلاوه، آنها در مقایسه با همسالان خود، سیستم ایمنی قوی تری دارند.

امگا 3 چیست؟

امگا 3 چیست، اسیدهای چرب امگا 3 گروهی از چربی های غیراشباع سالم هستند. آنها اسیدهای چرب ضروری هستند و در بدن تولید نمی شوند، بنابراین فرد باید آنها را از طریق رژیم غذایی مصرف کند. سه دسته اصل امگا 3 اصلی اسیدهای چرب عبارتند از: آلفا لینولئیک اسید (AHA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA).

DHA جزء حیاتی از غشای سلولی شبکیه و مغز است. امگا 6 دیگر اسیدهای چرب ضروری است که بدن ما به آن نیاز دارد، بدن ما را ایمن نگه می دارد، اما باعث التهاب می شود و برای بسیاری از امگا 6 می تواند بسیار مضر باشد. اما رژیم مدرن دارای مقدار زیادی امگا 6 و امگا 3 بسیار کمی است و این خطر ابتلا به بیماری هایی مانند مشکلات قلبی، دیابت نوع دو و حتی چاقی را افزایش می دهد. به همین دلیل است که فرد نیاز به افزایش دریافت امگا 3 یا از طریق رژیم غذایی یا به عنوان مکمل دارد.

امگا 3 و افزایش وزن

در آزمایشات بالینی، نشان داده شده است که امگا 3 با مهار تکثیر سلول های چربی، ذخیره چربی را کاهش می دهد. علاوه بر این، امگا 3 ممکن است باعث تغییرات متابولیک مثبت در کبد و روده کوچک شود. بنابراین بعید است که قرص امگا 3 باعث افزایش وزن شود. این مکمل غذایی در واقع باعث کاهش چربی می شود و به مدیریت وزن کمک می کند.

افرادی که روزانه یک عدد قرص امگا 3 در رژیم غذایی خود استفاده می کردند، کاهش سطح لپتین، انسولین و گلوکز ناشتا را تجربه کرده اند. وزن کلی بدن و وزن بافت شکمی آنها نیز کاهش یافته است به عبارتی باعث کاهش وزن می شود. محققان بر این باورند که امگا 3 باعث تحریک گرمازایی می شود و باعث می شود بدن در طول روز کالری بیشتری بسوزاند. علاوه بر این، می توان از این چربی های مفید به عنوان منبع انرژی استفاده کرد که باعث افزایش بیشتر اثر چربی سوزی آنها می شود.

بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان قبل از مسابقات مکمل های امگا 3 مصرف می کنند. این قرص به آنها کمک می کند تا فرایند عضله سازی را تسریع کنند و عضلات خود را حفظ کنند. همچنین انرژی مورد نیاز برای تمرینات شدید را در حین رژیم کم کالری داشته باشند. وقتی بدن کربوهیدرات کافی دریافت نمی کند، می تواند از چربی برای سوخت استفاده کند. امگا 3 می تواند به جلوگیری از از دست دادن عضلات کمک کند و شما را پرانرژی نگه دارد.

روغن ماهی موجود در قرص امگا 3 التهاب را کاهش می دهد که عامل اصلی چاقی است. روغن ماهی التهاب مزمن و حاد را سرکوب می‌کند و منجر به کاهش چربی، سلامت قلب و عروق و بهبود حساسیت به انسولین می‌شود. در جدیدترین مطالعات، دور کمر و نسبت دور کمر به باسن در افراد دارای اضافه وزن و چاق که بدون ایجاد تغییر در سبک زندگی روغن ماهی مصرف می‌کردند، به طور قابل توجهی کاهش یافت.

امگا 3 چگونه به لاغری کمک می کند

امگا 3 چگونه به لاغری کمک می کند؟

چربی چیزی است که افراد چاق و حتی عادی همیشه از آن فراری هستند، اما در مورد اسیدهای چرب امگا 3 دقیقا برعکس است. امگا 3 ممکن است مستقیماً مسئول کاهش وزن نباشد اما به افراد چاق کمک می کند سریع تر لاغر شوند.

تحقیقات نشان داده است که افراد چاق امگا 3 کمتری در بدن خود دارند که منجر به عوارضی مختلفی برای سلامتی می شود. مزیت اصلی این چربی سالم در افراد دارای اضافه وزن و چاق به این صورت است:

  • بهبود حساسیت به گلوکز
  • کاهش مقاومت به انسولین
  • کاهش نشانگرهای التهاب
  • افزایش اکسیداسیون چربی

روش دیگری که امگا 3 به کاهش وزن کمک می کند، بهبود متابولیسم است. نرخ متابولیسم بالاتر، به این معنی است که کالری بیشتری می سوزانید و به نوبه خود کاهش وزن را آسان تر می کند. اخیرا مطالعه ای نشان داده بزرگسالان سالمی که روزانه 3 گرم روغن ماهی به مدت 12 هفته مصرف می کردند، میزان متابولیسم آنها به طور متوسط ​​5.3٪ افزایش می یابد. همچنین ثابت شده است که امگا 3 خطر سکته قلبی را کاهش می دهد.

عوارض جانبی قرص امگا 3

امگا 3 بی خطر در نظر گرفته می شود. در موارد نادر، ممکن است باعث بوی بد دهان، ناراحتی گوارشی، حالت تهوع و بثورات پوستی شود. این مکمل ممکن است با قرص های ضد بارداری، داروهای فشار خون یا داروهای ضد پلاکت تداخل ایجاد کند. اگر از این داروها استفاده می کنید، قبل از شروع مصرف قرص امگا 3 با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، دوز توصیه شده روزانه را رعایت کنید تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید.

حال که با فواید و مضرات قرص امگا 3 به خوبی آشنا شدید قصد داریم یکی از بهترین مکمل های امگا 3 را که با قیمت مناسب در همه داروخانه ها در دسترس است معرفی کنیم.

امگازون

کپسول امگازون

کپسول امگازون تحت لیسانس شرکت دارویی هلث اید انگلستان تولید و عرضه شده است. این کپسول حاوی روغن ماهی، اسیدهای چرب DHA و EPA و ویتامین E می باشد. این دو اسید چرب ضروری در غذاهای دریایی به وفور یافت می شود و این کپسول جایگزین مناسبی برای افرادی است که تمایلی به خوردن ماهی و میگو ندارند. بهتر است افرادی که به روغن ماهی و سویا حساسیت دارند قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنند.

سخن پایانی

قرص امگا 3 علیرغم محتوای چربی بالا باعث افزایش وزن نمی شود، بنابراین در هر رژیم غذایی مناسب است. مشکلات قلبی عروقی، درد مفاصل و کاهش التهاب، عامل اصلی چاقی است. همه اینها به این معنی است که گنجاندن مکمل های امگا 3 در رژیم غذایی روزانه ایده بسیار خوبی است زیرا نه تنها سلامت کلی شما را بهبود می بخشد بلکه به مدیریت وزن نیز کمک می کند.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی