رقم دقیق افزایش حقوق بازنشستگان برای متناسب سازی در سال 1401

به گزارش ساناپرس؛ معاون دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: اگر کانون عالی بازنشستگان مطالبات بازنشستگان را خود پیش از همه پیگیری نکرده و بر سر آن‌ها با صدای بلند ایستادگی نکند، بازنشستگان زودتر از آن‌ها حرکت کرد.

بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی پس از رسیدن به حقوق خود بر مبنای مصوبه شورای عالی کار و هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، مطالبات و معوقات دیگری نیز دارند که همچنان پیگیر آن هستند؛ معوقات و مطالباتی که به دلیل تعلل چند ماهه دولت در به رسمیت شناختن حقوق مبتنی بر قانون آن‌ها بیشتر نیز شده است.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این ارتباط با اشاره به مطالبات باقی مانده بازنشستگان پس از اعمال افزایش حقوق مبتنی بر مصوبه شورای عالی کار گفت: باقی‌مانده ۲۵ درصد از متناسب‌سازی حقوقی سال ۱۴۰۰ که هنوز پرداخت نشده، از جمله مطالبات بازنشستگان است که هنوز از ما فعالان کانون‌ها و تشکل‌های بازنشستگی مطالبه و پرس و جو می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای متناسب‌سازی باقی مانده از ابتدای سال ۱۴۰۰ یک حق مبتنی بر متن صریح قانون است، اضافه کرد: کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور باید به عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد اما تاکنون نه پاسخی در این زمینه گفته و نه زمان‌بندی مشخصی درباره پرداخت و نحوه پرداخت آن اعلام شده است.

صادقی با اشاره به اینکه متناسب‌سازی باقی مانده‌ی بازنشستگان از ابتدای سال ۱۴۰۱ محاسبه شود، افزود: در احکام حقوقی کسانی که محق هستند، باید متناسب‌سازی گنجانده شوند. ضمن اینکه ما خواهان معوقات ۲۸ درصد حقوق افزایش نیافته ناشی از تاخیر دولت در پذیرش افزایش حقوق ۳۸ درصد بازنشستگان سایر سطوح دریافت مستمری هستیم و این معوقات شامل ۵ ماه مابه‌التفاوت پرداخت نشده ۲۸ درصد است، باید مدیران سازمان تامین اجتماعی مشخص کنند به چه نحوی (یکجا یا به مرور در فیش حقوقی هر ماه) واریز خواهد شد؟

معاون دبیرکل خانه کارگر با بیان این مطلب که یکی از اصلی‌ترین مشکلات و مطالبات بازنشستگان حل مشکل بیمه تکمیلی است، تصریح کرد: بیمه تکمیلی موجود بازنشستگان کشور به عبارت بهتر یک بیمه مکمل است و نه تکمیلی! زیرا اغلب شاخص‌ها و ویژگی‌های لازم برای یک پوشش بیمه‌ای تکمیلی که از بازنشستگان حمایت کند را ندارد.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران با اشاره به اینکه بسیاری از موارد بیمه تکمیلی درباره بازنشستگان پوشش داده نمی‌شود، اظهار کرد: بسیاری از موارد مصرح قرارداد بیمه تکمیلی از جمله عصا، سمعک، عینک و دندان مصنوعی و خدمات دندان، نیازهای اولیه یک بازنشسته بوده و اعمال جراحی که هزینه‌های سنگین دارد، در واقع مورد پوشش بیمه تکمیلی قرار نمی‌گیرند و حتی در مواردی در مدت زمان ۶ الی ۷ ماه به بازنشسته مبلغ درمان را در این حوزه به بازنشسته پرداخت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه «مطالبه بازنشستگان این است که همان بیمه تکمیلی که برای پرسنل بازنشسته خود سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود برای بازنشستگان نیز استفاده شود» گفت: همان گونه که برای کارکنان و بازنشستگان خود سازمان تامین اجتماعی بیمه تکمیلی تنظیم شده است، باید الگویی به همان شکل برای بیمه تکمیلی بازنشستگان مشمول صندوق تامین اجتماعی نیز تدارک دیده شود. این نمی‌شود که بازنشستگان ما هم در زمان اشتغال سهم بیمه تکمیلی بدهند و هم ۲ درصد طبق ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی از حقوق خود بدهد و هم ۵۰ درصد از سهم همین حق بیمه تکمیلی تحمیلی را بپردازند و از مزایای آن در عین حال بی‌بهره باشند.

صادقی افزود: اکنون اغلب بیمارستان‌های طرف قرارداد شرکت موجود بیمه تکمیلی لغو قرارداد کرده‌اند زیرا نتوانسته به تعهدات خود بر مبنایی که ادعا کرده پاسخ دهد. در این میان کانون عالی بازنشستگان باید از سازمان تامین اجتماعی بخواهد تا به جای کانون قرارداد محکم ببندد و همان روابطی که درباره بیمه تکمیلی پرسنل خود وجود دارد را در مورد بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق برقرار کند. متولی این قرارداد باید خود سازمان تامین اجتماعی باشد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: یا سازمان تامین اجتماعی از صفر تا صد کلیه خدمات بیمه‌ای از جمله بیمه تکمیلی را با کیفیت فراهم کند و در واقع به استناد «قانون الزام» عمل کند یا اگر نمی‌تواند خود باید پیشقراول یک قرارداد بیمه تکمیلی باشد و این وظیفه را به کانون‌های بازنشستگی محول نکند؛ زیرا این قراردادهای بیمه تکمیلی تبدیل به یک رانت در دست برخی از افراد و فعالان خاص شده است.

وی اضافه کرد: کانون عالی بازنشستگان باید به عنوان خط مقدم پیگیری حقوق بازنشستگان در مورد بیمه تکمیلی شفاف و در جهت منافع بازنشستگان عمل کرده و کار را مدیریت کند. اعضای کانون‌ها باید بدانند که زیر ذره‌بین بازنشستگان و کارگران قرار دارند و ما فعالان همه این مطالبات را از اعضای کانون‌های بازنشستگی می‌خواهیم.

صادقی با بیان اینکه برخی بازنشستگان سایر سطوح که هنوز مبلغ حقوق افزایش یافته خود در ماه شهریور را دریافت نکردند به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند گرچه تعداد این افراد نیز که مشمول اشتباه محاسباتی شدند زیاد نیست، گفت: کانون عالی بازنشستگان باید بداند که عیدی بازنشستگان معادل حقوق یکماه یک کارگر حداقل‌بگیر است و این جزء حقوق قانونی و مصرح بازنشستگان تامین اجتماعی است و این عیدی با عیدی‌های مصوب دولت برای کارمندان خود کاملا متفاوت است.

این فعال حقوق بازنشستگان با اشاره به انبوه مالیات اخذ شده توسط دولت در همه بخش‌های اقتصاد کشور اظهار کرد: مگر دولت از محل این مالیات‌های انبوه که خانواده خود دولت را اداره می‌کند، مبلغی به بازنشستگان تامین اجتماعی می‌دهد که حالا میزان و نوع عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز مشابه کارکنان دولت باشد؟ لذا باید به صراحت بگوییم که کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور نباید اجازه دهد تا زمام امور در تصمیم‌گیری پیرامون این موارد برعهده دولت قرار بگیرد.

معاون دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: اگر کانون عالی بازنشستگان مطالبات بازنشستگان را خود پیش از همه پیگیری نکرده و بر سر آن‌ها با صدای بلند ایستادگی نکند، بازنشستگان زودتر از آن‌ها حرکت می‌کنند، لذا ما از کانون عالی می‌خواهیم که زودتر از سایرین حرکت کند و مطالبات را رها نکند.

وی در پایان گفت: شرایط کشور به نحوی است که مصلحت ایجاب می‌کرد که مطالبات باقی‌مانده بازنشستگان که بسیار زیاد است مانند گذشته بیان نشود، اما پس از عبور از این شرایط انشاالله مسئولان و اعضای هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی مطالبه‌گری بازنشستگان و فعالان این حوزه را دنبال می‌کنند.

اخباراقتصاد
بازنشستگانپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی