شرایط جدید واگذاری سهام عدالت / ارزش سبد سهام عدالت مشخص شد / درصد سود چقدر؟ + جزئیات

به گزارش ساناپرس؛ بورس تهران از اواخر اردیبهشت ماه امسال وارد فاز اصلاحی شده است؛ روندی که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ایران و جهان، نمادهایی را که وزن بالاتری در سبد سهام عدالت دارد، بیش‌تر تحت تاثیر قرار داده است. نگاهی به روند ارزش سبد سهام عدالت نشان می دهد که ارزش آن در پایان روز معاملاتی یکشنبه ۲۷ شهریور نسبت به اوج سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است

بازار سهام حال و روز خوشی ندارد و تقریباً از اواخر اردیبهشت ماه وارد فاز اصلاحی شده است؛ روندی که همراه با تشدید نااطمینانی های سیاسی و اقتصادی چه در بعد داخلی و چه در بعد جهانی، همراه با رکود معاملاتی بوده است. در این میان بسیاری از نمادهای بازار به ویژه شاخص سازها با افت قیمتی روبرو بودند. نمادهایی که به واسطه اصلاح بازارهای جهانی و همچنین امیدواری برای احیای برجام افت قیمتی بیش‌تری را نسبت به سایر نمادها تجربه کردند.

اتفاقا این نمادها، سهامی هستند که وزن بالایی در سبد سهام عدالت دارند. به عنوان مثال فارس سهم حدود ۲۳ درصدی را در سبد سهام عدالت دارد. فولاد با ۱۴، فملی با ۱۰ و شتران با ۹ درصد از دیگر نمادهای اثرگذار در صبد سهام عدالت است.

نگاهی به روند ارزش سبد سهام عدالت نشان می دهد که ارزش آن در ۲۷ شهریور ماه نسبت به ابتدای سال افت بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. همچنین ارزش سبد سهام عدالت نسبت به اوج قیمتی خود در اواخر اردیبهشت ماه با کاهش بیش از ۲۱ درصدی همراه بوده است.

به عنوان مثال ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی در ابتدای سال حدود ۱۳ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان بود که در اواخر اردیبهشت ماه، یعنی دقیقا در اوج بازار سهام امسال به ۱۵ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان هم رسید. با این وجود از آن زمان تا پایان روز معاملاتی ۲۷ شهریور ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

سهام عدالتروند قیمتی سهام عدالت یک میلیونی و ۴۹۲ هزار تومان هم روند مشابهی را طی کرده است. ارزش سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومان در پایان روز معاملاتی یکشنبه ۲۷ شهریور به ۱۱ میلیون و ۴۲ هزار تومان رسیده است. ارزش این سبد در اوج قیمتی امسال به بیش از ۱۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان هم رسیده بود.

ارزش سبد سهام عدالت یک میلیونی هم در پایان روز معاملاتی ۲۷ شهریور برابر با ۲۲ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان بود که نسبت به اوج قیمتی امسال خود یعنی ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی کاهش حدود ۲۵ درصدی را نشان می دهد

دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی هم سود یک میلیون تومانی می‌گیرند. یعنی یک خانوار چهار نفره امسال چهار میلیون تومان سود می‌گیرند. اما این سود در دو مرحله واریز می‌شود، یکی در پاییز و دیگری در زمستان امسال.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اعلام کرده که پرداخت این سود مشروط به این است که شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت همکاری لازم را انجام دهند.

سهام عدالتسهام عدالت، ابتدای کار از 60 شرکت تشکیل شد، اما با گذشت زمان به دلیل آن که مجموع سودی که از سهام شرکت‌ها حاصل می شد برای تسویه ارزش سهام هر 60 شرکت کافی نبود، سازمان خصوصی سازی 49 شرکت را به ارزش تقریبا 26 هزار میلیارد تومان در سبد تشکیل دهنده این سهام انتخاب کرد. سبد سهام عدالت از مجموع شرکت‌های بورسی و غیر‌بورسی تشکیل شده است. سهام عدالت با هدف خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم درآمد از زمان دولت نهم اجرا شد.تمامی مشمولان سهام عدالت اطلاعات کامل شناسایی خود از جمله شماره شبای بانکی خود را در سامانه سجام ثبت کرده‌اند.آخرین خبر در خصوص سهام عدالت را در ادامه بخوانید.

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، سهام عدالت از زمانی که وارد عرصه اقتصادی کشور شد تا هم اکنون اخبار مختلفی را پیرامون خود دیده است. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در ماه های گذشته مورد توجه قرار گرفته است به موضوع واگذاری سهام به جاماندگان مرتبط می شود.

یک نکته تشکیل یک هولدینگ در واقع غیر بورسی است به این ترتیب این شرکت ثبت بشود هفته پیش جلسه‌ای با ثبت شرکت‌ها داشتیم که این اتفاق زودتر بیفتد برای اینکه آن کسانی که مالک سهام عدالت هستند بهره‌مند شوند و در عین حال سود شرکت‌های غیربورسی هم با منفک شدن این بخش افزایش سرمایه به حساب ۴۹ میلیون نفر واریز بشود نکته دوم هم اینکه در مورد کل موضوع سهام عدالت و الگوی اعمال حقوق مالکانه این است که، چون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی الآن نمادشان بسته شده نحوه برگزاری مجامعشان مشخص نیست این اتفاق در واقع ۶ ماه گذشته در جلسات متعدد شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد با همکاری‌ای که همه دستگاه‌ها دارند هم نظارتی‌ها و هم مجری هست به یک الگوی مطلوبی رسیدن که این الگوی مطلوب اجازه می‌دهد که آن اهدافی که رهبری ابتدای ابلاغ سهام عدالت آن ابلاغیه هشت بندی سال ۸۵ را در مورد تشویق به ماندگاری در سهام در مورد منع خرید سرمایه داران بزرگ و در واقع ثروت آفرینی پایدار برای این شرکت‌ها این اهداف کلان در الگوی جدید لحاظ شده است.

متأسفانه اردیبهشت سال ۱۳۹۹ که آزادسازی سهام عدالت اتفاق افتاد مردم می‌توانستند یک کلید بزنند مستقیم یا غیر مستقیم و آنجا کاملاً مکانیکی با موضوع و ابلاغیه رهبری برخورد شد یعنی آن کسانی که زدند مستقیم رفتند در مسیری که غیر مستقیم و اول نگاه کردند دیدند که این‌ها که زودتر دارند به سودشان به منافعشان می‌رسند در حالی که قرار بود برایشان سرمایه‌ای در آینده شود.

پس باید رگولاتور و تنظیم گر یک قواعدی را وضع می‌کرد که اتفاقاً افراد تشویق شوند به ماندن، یعنی می‌گفت می‌توانید با این تسهیلات بگیرید می‌توانید سود تضمینی برای این بخش داشته باشید، یک قواعدی را وضع می‌کرد که تشویق به ماندگاری شوند، اما این اتفاق نیفتاد، در این مدل جدید سعی شده که این تدابیر اتفاق بیفتد تا ماندگاری اولاً صورت بگیرد ثانیاً یک محدوده‌ای تعیین شده برای سهامداران که شرکت‌های بزرگ یا سرمایه داران بزرگی که بیایند راحت این سهام را جمع کنند به این راحتی نتوانند، یعنی ذینفع واحد تا یک سقفی بتواند سهام این شرکت‌های سرمایه گذاری را بخرد و موارد جزئی دیگر این اتفاق در واقع در حال نهایی شدن است.

حالا مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی می‌تواند برگزار بشود و در کنارش نمادشان هم باز می‌شود یک پویایی اتفاق در اعمال مدیریت و مالکیت سهام عدالت می‌افتد.

ابهامات در مبحث جاماندگان سهام عدالت
در مورد جاماندگان عبارتی که قانونگذار به کار برده در بند الف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ عبارت مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و سایر افراد واجد شرایط مطابق قانون اجرای سیاست اصل ۴۴ است پس عبارت جامانده‌ای وجود ندارد، چون عبارت جامانده دو سه تا تفسیر دارد آن کسانی که آن زمان جا ماندند و کسانی که الآن استحقاقش را دارند، ولی عبارت مشمولان کمیته امداد و بهزیستی معلوم است کسانی که سهام عدالت ندارند و الآن مشمول در واقع دو نهاد هستند که فهرست شدن حدود سه و نیم میلیون نفر به این‌ها آن پورتفویی که شما اشاره کردید آقای خاندوزی فرمودند به پورتفوی این افراد مشمول نهاد‌های حمایتی برمی گردد ۱۴۰۰/۳/۲۲ نامه برای معاون اول محترم ارسال و آنجا اجرا شده رفته در کمیسیون‌های تخصصی دولت و به خاطر ابهامی که وجود دارد در مورد پورتفوی دولت، چون از شرکت‌های گروه دویی است، معاونت حقوقی ریاست جمهوری ایرادی را که مطرح کرده که در شرکت‌های گروه دویی سهم ۲۰ درصدی دولت باید بماند و آن‌ها واگذار نشود این اتفاق یعنی اینکه عملاً این سبد فعلی سهام عدالتی که وزارت اقتصاد طراحی کرده، چون این از شرکت‌های ارزنده بورسی است واگذاری آن دچار چالش می‌شود، منتظریم تا آن مشکل حل شود، یعنی تا هیأت دولت هم رفته آنجا و در مورد فروش سهم ۲۰ درصدی دولت به این ابهام خورده اگر این اتفاق حل شود بلافاصله بعد از ابلاغ هیأت دولت، چون از قبل کار‌های آن انجام شده در مورد این سه و نیم میلیون نفر به راحتی امکان تخصیص سهام وجود دارد.

اما در مورد سایر افراد واجد شرایط، چون آنجا اشاره کرده مطابق قانون اجراء، در قانون اجرا تبصره ۳ ماده ۳۴ قانون اجراء تصریح کرده که وزارت اقتصاد و وزارت رفاه در یک ساز و کار علمی افراد را شناسایی کنند الآن ساز و کار علمی جز پایگاه رفاه ایرانیان وجود ندارد و آن معاونت مربوطه در وزارت رفاه به ما لیست افرادی که در ۶ دهکی درآمدی هستند و سهام عدالت ندارند را مشخص کرده و، چون این تعداد نهایی نیست من تعدادش را عرض نمی‌کنم بررسی می‌شود وقتی مشخص شوند که چه تعدادی دقیق در ۶ دهک هستند که سهام عدالت ندارند، برای منابعش باید فکری کرد، ما برای همان منابع مربوط به نهاد‌های حمایتی دچار چالش هستیم، چون می‌گویند این‌ها سهم دولت است به طریق اُولی در مورد منابعی که باید برای این عده تخصیص پیدا کند دچار چالش هستیم حتماً باید مجلس و دولت تدبیری کنند، چون با وضعیت موجود سهام روی تابلوی دولت روی تابلوی بورس ۱۸۰ و حدوداً ۶ هزار میلیارد تومان است که با پرمیومش هم حساب کنیم طبیعتاً این بیش از ۲۵۰، ۳۰۰ هزار میلیارد نمی‌شود، ولی آنچه که باید به سهام عدالت تخصیص پیدا بکند خیلی بیشتر از اینهاست بماند که خیلی از این سهام روی تابلو وثیقه است مثل مس، فولاد، ایران خودرو و سایپا این چهارتا کامل سهامش وثیقه است بعضی از این‌ها هم آن ارزنده گی کافی را ندارد سهام ارزنده دولت حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است ضمناً ما موظفیم ۷۰ هزار میلیارد تومان فروش سهم برای بودجه امسال داشته باشیم ۳۵ هزار میلیارد تومان .. تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال افزایش سرمایه بانک‌ها را داشته باشیم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان باید رد دیون بدهیم یا در واقع سهام به نهاد‌های عمومی مثل تأمین اجتماعی مثل بنیاد شهید مثل صندوق بازنشستگی کشوری، مثل صندوق بازنشستگی لشکری و غیره، ۳۷۱ هزار میلیارد تومان فقط تکلیف بودجه امسال است در حالی که سهام بورسی دولت ۹۰ تا است غیر بورسی‌ها هم که سودش اندک هستند و بخش عمده اش غیر سودده هستند که آن‌ها را اصلاً نمی‌توانیم در پورتفوی سهام عدالت افرادی که آسیب پذیر هستند قرار دهیم این موانعی که عرض کردم نتیجه اش این شده که در مورد نهاد‌های حمایتی ما الآن مشکلی نداریم منتظریم مصوبه ابلاغ شود، ولی در مورد افراد غیر از نهاد‌های حمایتی حتماً باید برای منابعش دولت و مجلس تدبیر بکنند.

اینکه برخی می‌گویند که این‌ها اگر اتفاق بیفتد یک موجی می‌شود که ممکن است اصلاً ارزش سهام عدالت بیاید پایین و افت بکند این فکر می‌کنید اتفاق بیفتد؟

قربانزاده: نه، کسی که می‌آید سهام جدید می‌گیرد اولاً یک پرتفویی را می‌گیرد که در آن چند شرکت دارد در واقع به عنوان سهامدار جدید آن شرکت که تا الآن برای دولت بوده الآن می‌شود، ضمن اینکه بخشی از آن از محل سود شرکت‌ها اقساطشان تسویه می‌شود پس تا زمانی که اقساط تسویه نشود امکان فروش وجود ندارد اگر منظورعرضه است که عرضه می‌شود و سهام عدالت پایین می‌آید مثل قبلی ها، چون قبلی‌ها هم به همین ترتیب بود، قبلی‌ها هم یک دوره‌ای اقساطشان تسویه شد و بعد آزادسازی صورت گرفت در مورد این گروه هم به همین ترتیب است یعنی برای این‌ها هم زمان خواهد برد تا زمانی که اقساطشان تسویه بشود پس بنابراین الآن آن شبهه مطرح نیست.

برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی به کجا رسید؟
قربانزاده: آن را عرض کردم قبلا توضیح کافی دادم تا زمانی مدل الگوی آزادسازی که طراحی شده توسط شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد و به یک مدلی رسیدیم که در آن مدل منویات رهبری و در واقع سیاست‌های کلانی که ابلاغ شده پیاده می‌شود نهایی نشود.

فکر می‌کنید که این اخطاری که شما دادید چقدر موثر شود؟
قربانزاده: برای آلومینیوم اراک که کارگر افتاد و کامل منتشر کرد برای بقیه شرکت‌ها هم مانند، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ایران خودرو، گل گهر و دو باشگاه مس، چون شرکت بالاسری بورسی است، این باشگاه‌ها هم باید صورت‌های مالی خود را، چون شرکت تلقی می‌شود افشا کنیم، سال ۹۹ شان وجود دارد و سال ۱۴۰۰ شان هم که مجمع برگزار شده و حسابرسی شده هم در واقع بعضی هایشان وجود دارد، ولی نکته این است که مجموع ارقام بازیکنان و کادر فنی جداست دعوایی که الآن وجود دارد بین اینکه استقلال و پرسپولیس امسالشان را، چون بورسی هستند موظف اند بلافاصله بعد از ثبت در سازمان لیگ افشاء کنند، ولی آنها، چون به عنوان یک شرکت زیر مجموعه شرکت بورسی تلقی می‌شوند باید صورت مالی شان را افشاء کنند که صورت مالی شان بعد از پایان در واقع دوره مالی شان و برگزاری مجمع محتمل صورت مالی ۶ ماهه شان هم به همین ترتیب منتشر شود که چند ماه دییگر می‌شود.

نکته بعدی این است که تک تک قرارداد‌ها به این نفع اعلام بشود که در مورد آن ما این پیشنهاد را به سازمان بورس دادیم، الآن که اعلام نشده به دلیل اینکه هنوز قطعی صورت نگرفته آخرین موارد در حال بررسی است، ولی فرض کنید که قطعی هم شد ثبت کامل در سازمان لیگ هم شد افشای قرارداد‌های تک تک بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس و استقلال باید حتماً در کنار افشای حداقل هفت هشت شرکت بزرگ صنعتی ـ معدنی باشد در غیر این صورت یک رقابت ناعادلانه‌ای صورت می‌گیرد.

یک بازیکنی خارجی را پرسپولیس الآن آورده است زمانی که قراردادش اعلام شود بلافاصله یک کس دیگری می‌رود بر اساس آن یک توافق دیگری می‌کند این اصلاً نظم باشگاهداری را به هم می‌زند اولاً باید یک سقفی برای آن باشگاه‌های صنعتی ـ معدنی لحاظ کرد برای نوع هزینه کردشان و ثانیاً شفافیت را هم باید اولاً فرآیندی دید که این باشگاه‌ها الآن که آمدند در بورس و این اتفاق برایشان افتاده یک دفعه شبیه یک شرکت بورسی تمام عیار بازار اول با آن‌ها رفتار نشود که پس بزنند.

تا پایان شهریور ماه دستگاه‌های دولتی موظف هستند که تمام کارهایشان را در پنجره واحد انجام بدهند که آنجا دیگر کامل متصل باشند وضعیت شما چگونه است؟

قربانزاده: در واقع سامانه‌ای که آقای رئیس جمهور افتتاح کردند در رویداد بین المللی خصوصی سازی نسبت به گذشته و هر واگذاری‌ای که انجام می‌شود کاملاً با اطلاعات جزئی و به روز روی سایت قرار می‌گیرد، سایت سامانه پاسخ در سایت سازمان خصوصی سازی هم هست و همه می‌توانند مشاهده کنند که جزء مواردی بوده که بعد از تلاش شبانه روزی این اتفاق به نتیجه رسیده و این شفافیت کامل صورت گرفته است.

در مورد مجوز‌ها هم در حال مذاکره با سازمان ثبت هستیم، چون موضوع ما جزو شرکت‌هایی هستیم که با مردم به صورت مستقیم در ارتباط نیستیم، شرکت‌هایی که واگذار شدند بعضاً مجوز‌هایی نیاز دارند که بر این اساس باید تعامل صورت بگیرد که هم بانک مرکزی الآن کاملاً به صورت اتوماسیون در حال انجام است و هم سازمان ثبت است که به سمت تعامل با آن می‌رویم تا آن هم به شکل اتوماسیونی برگزار بشود.

اخباراقتصاد
پربازدیدسود سهام عدالت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی