عوارض بد گوارشی این میوه / هرگز در این زمان ها مصرف نکنید

اگر چه آب لیمو ترش یکی از بهترین آب میوه های طبیعی و با طراوت برای نوشیدن است، به خصوص در ماه های گرم تابستان، اما از عوارض جانبی آن غافل نشوید.

اگر چه آب لیمو ترش یکی از بهترین آب میوه های طبیعی و با طراوت برای نوشیدن است، به خصوص در ماه های گرم تابستان، اما از عوارض جانبی آن غافل نشوید. عوارض جانبی آب لیموترش از افزایش خطر ابتلا به اختلالات گوارشی مانند اختلال رفلاکس معده به مری تا تاثیر بر سلامت دندان ها متغیر است. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

GERD که به عنوان “اختلال رفلاکس معده به مری” شناخته می شود، یک اختلال گوارشی است که حلقه ماهیچه بین مری و معده را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال رفلاکس معده به مری توسط غذاهای تند یا اسیدی مانند آب لیمو تحریک می شود. آب لیمو در واقع پوشش مری را تحریک می کند که در نهایت رفلاکس رخ می دهد. علائم GERD شامل حالت تهوع، سوزش سر دل و استفراغ است.

پوسیدگی دندان
باکتری های طبیعی در دهان ما رشد کرده و پلاک تشکیل می دهند. هنگامی که به طور مکرر دهان خود را نمی شوییم، یا از شستن دهان پس از نوشیدن یا خوردن چیزی غافل می شویم، پلاک تجمع یافته و حفره هایی در دندان های ما ایجاد می کند. حتی مصرف غذایی که می تواند برای مینای دندان مضر باشد، می تواند سبب پوسیدگی دندان شود.

همان طور که می دانید آب لیمو دارای محتوای اسید سیتریک بالایی است. اسیدیته بالای آن می تواند منجر به پوسیدگی مینای دندان شود. اگر این پوسیدگی به عاج پیشرفت کند، شروع به حساسیت و درد دندان می کند. از دیگر پیامد های مصرف بیش از حد آب لیمو (به ویژه کنسرو شده) می توان به از بین رفتن بافت دندان، لکه دار شدن دندان ها و در برخی موارد شدید حفره ها اشاره کرد.

عوارض جانبی آب لیموترش؛ زخم معده
از زخم های بسیار دردناک زخم معده است که در پوشش معده یا روده کوچک ایجاد می شود. زخم معده زمانی ایجاد می شود که مخاط غلیظ داخل معده نازک شود. اسید سیتریک موجود در آهک می تواند زخم های معده را تشدید و بدتر کند. زیرا اسید افزایش یافته (اسید سیتریک + اسید تولید شده در معده) می تواند پوشش معده را تحریک کند و روند بهبود را مختل کند. علائم زخم معده شامل درد وحشتناک در معده، نفخ، استفراغ و کاهش وزن غیرمنتظره است.

مشکلات در دوران بارداری
بارداری یک دوره مهم و در عین حال حساس برای هر زنی است. از آن جایی که مصرف بیش از حد آب لیمو می تواند بر معده تاثیر بگذارد، مستقیم روی جنین در رحم مادر نیز تاثیر دارد.

علاوه بر این، احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از غذا در دوران بارداری افزایش می یابد. نوشیدن آبلیموی غیر پاستوریزه ممکن است مضر باشد و حتی می تواند مستقیما روی کودک شما تاثیر بگذارد. سیستم ایمنی بدن شما در دوران بارداری بسیار ضعیف است. به دلیل این کمبود، در دوران بارداری خود بیشتر مستعد سوزش سر دل و بیماری های ناشی از غذا (مانند سالمونلا و E.coli) هستید. مصرف زیاد آبلیمو در دوران بارداری می تواند منجر به گرفتگی معده، سوء هاضمه و اسهال شود.

هموکروماتوز
هموکروماتوز اختلالی است که بدن را در جذب آهن ناتوان می کند. این امر منجر به تجمع نمک های آهن و رسوب آن ها بر روی بافت ها شده که منجر به بروز مشکل در سلامت بدن می شود. ویتامین C موجود در آب لیمو که اسید اسکوربیک نیز نامیده می شود، بر جذب آهن در بدن تاثیر می گذارد. مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان جذب آهن از غذا را افزایش دهد. اما نکته منفی این است که بدن را از جذب آهن باز می دارد. این امر منجر به تجمع آهن در داخل بدن می شود.

علائم آن شامل خستگی، ضعف، درد مفاصل و نارسایی قلبی است. این یک عارضه جانبی جدی آب لیمو است زیرا گاهی اوقات می تواند منجر به مرگ نیز شود

اختلالات سولفیت
سولفیت ها چیزی نیستند جز گروهی از ترکیبات مبتنی بر گوگرد که هم به طور طبیعی وجود دارند و هم به عنوان نگهدارنده به محصولات غذایی اضافه می شوند. آب لیمو حاوی سولفیت هایی است که ممکن است در افراد حساس سبب ایجاد عوارض شود.

سولفیت ها (آن هایی که به عنوان نگهدارنده استفاده می شوند) نمک های معدنی هستند که می توانند به افزایش ماندگاری غذاها کمک کنند. این نمک ها می توانند از قهوه ای شدن غذا جلوگیری کنند و همچنین مانع رشد باکتری ها شوند. آب لیمو حاوی سولفیت هایی است که می تواند در برخی افراد واکنش ها و آلرژی ایجاد کند. خارش پوست، کهیر، بثورات، گرفتگی معده، تهوع، سرفه و غیره از جمله علائم این بیماری است.

تاثیر آن بر کلیه ها
اگرچه آب لیمو به درمان سنگ کلیه کمک می کند و برای کلیه های سالم مفید است. افرادی که از بیماری های کلیوی رنج می برند نباید آب لیمو مصرف کنند، زیرا ممکن است منجر به آسیب کلیوی شود. مرکبات به طور کلی حاوی سطح بالایی از پتاسیم هستند و برای کسانی که از بیماری کلیوی رنج می برند مضر باشد. کلیه های بیمار قادر به حفظ تعادل الکترولیت نیستند. که این سبب سطوح غیر طبیعی پتاسیم، سدیم و فسفر می شود. علائم آن شامل ریتم غیر طبیعی قلب، ضعف و ضربان قلب کند است.

عوارض جانبی آب لیموترش؛ باید گفت
آنتی ‌اکسیدان ‌ها در آب لیموترش به وفور یافت می‌ شوند و آن را به نوشیدنی با طراوت تبدیل می ‌کنند تا در هنگام خستگی بدن را آبرسانی کند. با این حال، مصرف بیش از حد می تواند منجر به بروز مشکل برای سلامت بدن شود. عوارض جانبی آب لیموترش از افزایش خطر ابتلا به اختلالات گوارشی مانند اختلال رفلاکس معده به مری تا تاثیر بر سلامت دندان ها متغیر است. همچنین شما را در معرض خطر ابتلا به زخم معده یا اختلالات کلیوی قرار می دهد. ممکن است در جذب آهن تداخل ایجاد کند که سبب هموکروماتوز شود. در دوران بارداری، مصرف بیش از حد آب لیمو ممکن است منجر به برخی از بیماری ها شود. با محدود کردن مصرف یا پرهیز کامل از چنین خوراکی های از بروز چنین عوارضی جلوگیری کنید

سبک زندگیسلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی