خواص بی نظیر خوردن یک عدد خرما برای سلامتی بدن / پیشگیری از سرطان

به گزارش ساناپرس، همه ما در مورد مفید بودن این میوه چیزهایی شنیده‌ایم اما سوالاتی هم در مورد آن وجود دارد. خرما یک میوه طبیعی، بسیار شیرین و با طبعی گرم است. گرم بودن طبع خرما ممکن است موجب ایجاد جوش‌های ریز برای بعضی افراد شود اما در نهایت این ماده‌ی معجزه‌آسا تاثیر عمده‌ی در سلامت بدن ما خواهد داشت. اگرچه شیرینی خرما بیش از هر میوه‌ی دیگری است اما این میوه برای کسانی که دیابت دارند یا مستعد آن هستند چیزی شبیه به یک معجزه است. ما قصد داریم کمی بیشتر در مورد این میوه پر ارزش صحبت کنیم تا شاید برای حفظ سلامتی خود به خوردن ان ترغیب شوید.

مشکلات گوارشی
همه چیز از معده شروع می‌شود. معده کانون شروع یا پایان یک بیماری است. ما با خوردن می‌توانیم خودمان را بیمار کنیم و همچنین با انجام همین کار می‌توانیم بیماری‌های خود را بهبود ببخشیم. در واقع این دریچه‌ی مهم تاثیر زیادی بر سلامت کل بدن دارد. دردهای عصبی عموما به معده ختم می‌شوند. مشکلات گوارشی همه چیز را سخت خواهد کرد. زمانی که به راحتی نتوانید غذای مورد علاقه خود را بخورید احتمالا عصبی خواهید شد. بعضی افراد با مشکلات روده دست و چنجه نرم می‌کنند. روده‌ها با داشتن بیش از 500 میلیون نورن یکی از قوی‌ترین اعصاب را در بدن دارند. هر فشار عصبی ابتدا روی روده تاثیر گذار است. احساس دل پیچه در هنگام ترس یا اضطراب را حتما چشیده‌اید. عموما برای چنین مشکلاتی از جوشاده نبات و زعفران استفاده می‌شود. انواع نبات های چوبی با طعم زعفران هم می‌توانند مشکل شما را حل کنند و البته قیمت چندان بالایی هم ندارند.

پیشگیری از مشکلات گوارشی

دردهای گوارشی بسیار شایع هستند و البته تحمل این دردها حقیقتا مشکل است. استفاده از خرما روزانه یک عدد می‌تواند به هضم و جذب غذا کمک کند. این میوه سرشار از انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز بدن است و توانایی بالایی برای بهبود شرایط معده و روده‌ها دارد. زخم معده یکی از دردناک‌ترین مشکلات دستگاه گوارش است که گاها با نفخ و سوزش سر معده آغاز می‌شود. روزی 1 تا 3 عدد خرما برای درمان زخم معده عالی است. اگر هنوز احساس سنگینی شدید روی معده ندارید با استفاده از انواع خرما شروع به پیشگیری از مشکلات شدیدتر کنید. خرمای مضافتی به دلیل نرم و تر بودن برای شما مناسب است اما می‌توانید هر کدام از مدل‌های دیگر مانند خرما پیارم، زاهدی، مجول یا خاصویی را امتحان کنید.

پیشگیری از آلزایمر

دو گروه از افراد نیاز بیشتری به ویتامین‌های گروه B دارند. ویتامین B6 برای بهبود عملکرد حافظه و مغز حیاطی است و به افزایش تمرکز کمک می‌کند. کودکان و افراد مسن بیشترین میزان از این ماده را نیاز دارند. کودکان برای رشد سریع مغز و یادگیری بهتر و افراد مسن برای جلوگیری از آلزایمر به یک منبع غنی از این ویتامین Bنیاز دارند. خرما منبع مناسبی برای تامین این گروه ویتامین‌ها است و شما می‌توانید خوردن یک خرما در روز را به روتین غذایی خود اضافه کنید تا از خطر آلزایمر در امان باشید. خرما حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان است که ممکن است به پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان، آلزایمر و دیابت کمک کند. خرما برای کاهش فعالیت پروتئین‌های بتا آمیلوئید که می‌توانند پلاک‌هایی در مغز ایجاد کنند، مفید است. هنگامی که پلاک‌ها در مغز جمع می‌شوند، ممکن است ارتباط بین سلول‌های مغزی را مختل کنند، که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های مغز و بیماری آلزایمر شود.

پیشگیری از سرطان

خرما یک آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال‌های آزاد حاصل از فرایندهای سلولی مبارزه می‌کند. خرما با داشتن 3 آنتی اکسیدان به عنوان یک ماده خوراکی قوی در مبارزه با سرطان شناخته می‌شود.

فلاونوئیدها: فلاونوئیدها آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند و به دلیل پتانسیل آنها برای کاهش خطر دیابت، بیماری آلزایمر و انواع خاصی از سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است.
کاروتنوئیدها: ثابت شده است که کاروتنوئیدها سلامت قلب را ارتقا می‌دهند و همچنین ممکن است خطر اختلالات مربوط به چشم را کاهش دهند.
اسید فنولیک: اسید فنولیک که به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی کمک کند.
بهبود شرایط روده

فیبر به پاکسازی روده‌های ما کمک می‌کند و به نوعی اثر ضد التهابی بر روده‌ها دارد. شاید اینطور به نظر نرسد اما یکی از مهمترین بخش‌های بدن روده‌های ما هستند. این قسمت با داشتن میکروب و آنزیم‌های خاص، شروع به جذب کردن غذا می‌کند و آن را به تمام بدن می‌رساند. خرما به بهبود عملکرد روده کمک می‌کند و تحریکات عصبی آن را کنترل می‌کند. علاوه بر این، فیبر موجود در خرما می‌تواند برای کنترل قند خون مفید باشد. فیبر هضم را کند می‌کند و همچنین می‌تواند به جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون بعد از خوردن غذا کمک کند. به همین دلیل، خرما دارای شاخص گلیسمی (GI) پایینی است که میزان سریعا افزایش قند خون شما را پس از خوردن یک غذای خاص کنترل کند.

تسهیل بارداری

خرما به دلیل داشتن پتانسیل برای تسهیل زایمان دیررس در زنان باردار مورد مطالعه قرار گرفته است. خوردن این میوه در چند هفته آخر بارداری می‌تواند باعث افزایش گشادیی دهانه رحم و کاهش نیاز به زایمان سزارین شود. همچنین این میوه پرخاصیت، برای کاهش زمان زایمان مفید است. اکسی توسین هورمونی است که باعث انقباضات زایمان در هنگام زایمان می‌شود. نقش خرما در بارداری به دلیل ترکیباتی است که به گیرنده‌های اکسی توسین متصل می‌شوند و به نظر می‌رسد اثرات اکسی‌توسین را در بدن تقلید می‌کنند. اگرچه با وجود اینکه تحقیقات گسترد‌ه‌ای در این زمینه صورت گرفته و به نظر می‌رسد خوردن خرما به تقویت زایمان و کاهش مدت زایمان کمک می‌کند، تحقیقات بیشتری برای تأیید این اثرات مورد نیاز است.

تاثیر بر سلامت استخوان‌ها

خرما حاوی مواد معدنی متعددی از جمله فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. همه اینها به دلیل پتانسیل که در جلوگیری از شرایط مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان دارند مورد مطالعه قرار گرفته است. وجود این مواد معدنی در خرما ارزش غذایی آن را بسیار بالا برده است و به همین دلیل گفته می‌شود این میوه می‌تواند یک وعده غذای کامل باشد.

پیشگیری از دیابت

خرما به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها، پتانسیل کمک به تنظیم قند خون را دارد. بنابراین، خوردن یک خرما در طول روز می‌تواند برای مدیریت دیابت مفید باشد.

تحقیقات زیادی روی این میوه خاص انجام شده‌ است اما به نظر کافی نیست. اگرچه این فواید بالقوه برای سلامتی امیدوارکننده هستند، اما قبل از نتیجه گیری به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است. در حقیقت خرما یک میوه ارزشمند است که بسیاری از خواص آن به طور کامل بررسی نشده‌اند.

اخبارسلامت
خرما
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی