رکوردشکنی کرونا در روزی که ماشین‌ها جاده‌های شمال را بستند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنقدر جاده های شمال شلوغ شده است که گویا یک هفته تعطیلی، هدیه ای برای رفتن به سفر بوده است. تعطیلاتی که به دلیل خیزش هولناک کرونا و رکوردشکنی ابتلای مردم به این بیماری مرگبار تصمیم گیری شده ولی تصاویری که از ترافیک چند ده کیلومتری در جاده های شمال منتشر شده نشان می دهد گویا این تعطیلات نتیجه عکس خواهد داد چون مردم نه از جریمه می ترسند و نه از هشدارهای نیروی انتظامی.

واقعیت این است که اعلام تعطیلی ۶ روزه برای مهار روند افزایشی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در تهران و البرز، متاسفانه باعث شکل‌گیری موج سفرهای مردمی و ایجاد ترافیک سنگین در محورهای خروجی تهران از جمله جاده چالوس شد.

نتیجه کندبودن روند واکسیناسیون از سوی دولت و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی از طرف مردم و سفرهای ترسناک در جاده ها آن شد که امروز کرونا به قله آلوده سازی ۲۷ هزار و ۴۰۰ نفری در یک شبانه روز رسید. رکوردی غیرقابل باور که اثرات مرگ و میر آن بین ۴ تا ۶ هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

آن طور که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده است از دیروز تا امروز ۲۹ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۴۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۷۶ هزار و ۱۴۸ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۶۲۴ نفر رسید. تا کنون سه میلیون ۱۶۸ هزار و ۸۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

رکوردشکنی کرونا در روزی که ماشین‌ها جاده‌های شمال را بستند

چهار هزار و ۴۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۵ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۴۵۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

با وجود این آمار وزیر بهداشت در سفر به خرم آباد با بیان اینکه دیروز رکورد واکسیناسیون در کشور از مرز ۴۰۰ هزار واکسن در روز گذشت؛ از افزایش مراکز واکسیناسیون خبر داد.

البته باز هم وزیر بهداشت بی حاشیه نبود. از جمله آن که گفت واردات واکسن کار و وظیفه وزارت بهداشت نیست. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه عده‌ای غرور ملی را با مغلطه به یک بدهکاری سیاسی بدل می‌کنند، گفت: مسئولیت واردات واکسن با وزارت بهداشت نیست.

نمکی بیان کرد: باز هم در این ایام نمی‌پردازم به اینکه چرا وارد موج پشت موج می‌شویم، چرا دیگران غفلت می‌کنند و ما در ته رودخانه زخمی جمع می‌کنیم، چرا در بعضی عرصه‌ها تنهاییم، و اینکه به تاب آوری مدافعان سلامت که ۱۸ ماه یک روز مرخصی نداشته است ورود نمی‌کنم. مکلف شده‌ایم هر کاری کردند ما جمع کنیم!

وی ادامه داد: نمی‌پرسیم شهر قرمز به شیوه آبی مدیریت شد یا نه؟ چرا تردد ممنوع شد یا نه؟ متوسط رعایت پروتکل‌ها ۴۸ درصد است، مسئولیت با من نیست، همانطور که مسئولیت آوردن واکسن با وزارت بهداشت نیست.

رکوردشکنی کرونا در روزی که ماشین‌ها جاده‌های شمال را بستند

وزیر بهداشت بیان داشت: بپرسید در کدام کشور وزیر بهداشت مسئول آوردن واکسن است، برخی این حرف‌ها را در افکار عمومی می‌زنند، وزارت بهداشت تزریق را به عهده دارد، امروز از پایگاهی در خرم آباد دیدن کردیم. دیروز واکسیناسیون کشور از مرز ۴۰۰ هزار تا گذشت و رکورد تازه ای کسب شد که باعث افتخار است.

از این اخبار که بگذریم واقعیت این است که کرونای دلتا بسیار تهاجمی و مسری است. در این رابطه دکتر سعید سادات منصوری با اشاره تفاوت علائم کرونای جدید با ویروس اولیه آن، اظهار کرد: ویروس ها در انتقال از یک بدن به بدن دیگر مقداری ضعیف می شوند، اما جهش ویروس نوعی تغییر در ویروس اولیه ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه ویروس جهش یافته، یک ویروس جدید با علائم جدید و متفاوت است، افزود: در جهش دلتا نیز شاهد تغییر در علائم بیماری هستیم؛ به گونه ای که این علائم با کرونای آلفا(ووهان) به ویژه در کودکان متفاوت است.

این فوق تخصص ریه کودکان، با اشاره به افزوده شدن برخی از علائم کرونا در جهش دلتا، تصریح کرد: در کرونای اولیه افراد دارای آبریزش بینی و گلودرد تشخیص غیر کرونایی دریافت می کردند، اما اکنون آبریزش بینی به یکی از علائم اصلی دلتا تبدیل شده و فرد دارای آبریزش حتما مبتلا به کروناست.

منصوری، از افزایش قدرت سرایت جهش دلتا نسبت به کرونای اولیه خبر داد و گفت: هر فرد مبتلا به ویروس ووهان معمولا دو تا پنج نفر را مبتلا می کرد، اما ویروس دلتا قدرت سرایت بین هشت تا ۱۲ نفر را دارد لذا اگر یک فرد خانواده مبتلا شود، احتمال درگیر شدن دیگر اعضای خانواده بسیار بالاست.

۴۷۲۳۱

جامعه
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی