نکات کلیدی که در مورد قیمت لوله گالوانیزه باید بدانید

در حقیقت لوله گالوانیزه همان لوله فولادی با لایه ای نازک از فلز روی است. این لایه ی روی همان لایه ی محافظی است که پیش از فولاد با اکسیژن واکنش می دهد و مانع از زنگ زدگی فولاد می شود. در واقع این لایه خاصیت ضدزنگی فولاد را بهبود می بخشد. لوله های فولادی به دو شکل سرد و گرم گالوانیزه می شوند. گالوانیزه سرد سطح صیقلی تر و براق تری به نسبت گالوانیزه گرم ایجاد می کند. پیش از بررسی فاکتور های موثر بر قیمت لوله گالوانیزه به چند پرسش در مورد این مقاطع پاسخ خواهیم داد.

1.چرا از روی برای ضدزنگ کردن فولاد استفاده می شود؟

روی واکنش پذیرتر از فولاد است درنتیجه پیش از فولاد با اکسیژن هوا ترکیب می شود. بعد از واکنش با اکسیژن و تولید اکسید روی سطح نفوذ ناپذیر و فشرده ای ایجاد می کند که اجازه ی عبور اکسیژن به لایه های زیرین و تولید زنگ آهن را به فولاد نمی دهد. محافظتی که این لایه ایجاد می کند عمر مفید قطعه را به میزان قابل توجهی بالا می برد.

2.چرا امروزه لوله گالوانیزه گزینه ی پرطرفداری برای لوله انتقال آب نیست؟

در گذشته از این لوله های به انواع لوله انتقال آب استفاده می شد اما به دلیل آن که به مرور زمان و با گذشت مدت زمان نسبتا طولانی کم کم این لوله دچار زنگ زدگی می شود و آب عبوری از آن زرد رنگ و حاوی زنگ آهن است کم کم در جهان استفاده از آن ها به عنوان لوله آب منسوخ شد. این آب نتها آلوده به عناصر سنگین و زنگ آهن است بلکه باکتری های ایجاد شده در خلل و فرج لوله های زنگ زده را نیز به همراه دارد که بسیار برای سلامتی مضر است.

3.عمر مفید لوله گالوانیزه چند سال است؟

همین لایه نازک از فلز روی محافظت قابل قبولی ایجاد می کند که با گالوانیزه شدن، قطعه به مقاوم کننده های دیگری نیاز ندارد. این مقاطع عمر مفید طولانی دارند که بسته به شرایط تغییر می کند. به طور کلی در محیط های صنعتی 15 سال، محیط اقیانوسی 50 سال، 100 سال در حومه شهر و حدود 30 سال داخل شهر می تواند مقاوم باقی بماند.

سه فاکتور تعیین کننده قیمت لوله گالوانیزه:

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم لوله گالوانیزه در حقیقت همان لوله ی فولادی است که لایه ای نازک از فلز روی به عنوان محافظ بر سطح آن قرار گرفته است. با توجه به این نکته بدیهی است که سه عامل می تواند تاثیر مستقیم بر قیمت این لوله ها داشته باشند. اول قیمت خود لوله فولادی، دوم قیمت فلز روی که قرار است روی سطح آن قرار بگیرد و سوم هزینه هایی که صرف انجام این کار می شود یا به عبارت بهتر هزینه های کارگاه و فرآیند گالوانیزاسیون.

قیمت لوله فولادی:

عوامل گوناگونی پیش از تولید، حین تولید و بعد از آن می تواند قیمت لوله مبلی اصفهان را دچار تغییرات کند. شاید بتوان گفت نوع لوله مهم ترین آن هاست. لوله سیاه ضخامت بیشتر در نتیجه وزن و قیمت بیشتری دارد اما لوله سبک به خاطر ضخامت کمش وزن کمتری هم دارد. با توجه به این نکته که قیمت این مقاطع بر اساس واحد وزن اعلام می شود بدیهی است استفاده از لوله سنگین باعث بالا رفتن قیمت محصول نهایی یا همان قیمت لوله گالوانیزه می شود.

قیمت فلز روی:

به طور کلی روی فلزی نسبتا ارزان قیمت است به علاوه ی این که لایه ای که به عنوان محافظ بر سطح قطعه اعمال می شود بسیار نازک و سبک وزن است، به عبارت دیگر حجم روی بسیار کمی برای گالوانیزه کردن فولاد استفاده می شود. با این وجود نه تنها این عامل بی تاثیر نیست بلکه تاثیر نسبتا قابل توجهی هم دارد. در گالوانیزه گرم ضخامت لایه ی روی بین 35 تا 650 میکرومتر است این در حالی است که با گالوانیزه سرد این ضخامت حدود 5 تا 15 میکرومتر خواهد بود.

هزینه ی تولید:

برای انجام این فرآِیند به ابزار و مهارت خاصی نیاز هست. بسته به شرایط و امکانات کارگاه و کیفیت محصول تولیدی هزینه ی کارگاه می تواند بسیار متفاوت و متغیر باشد.

در پایان

گرچه قیمت لوله گالوانیزه تا حدی با قیمت پروفیل مبلی و لوله آن اختلاف دارد اما با توجه به این که این لایه آبکاری می تواند عمر مفید قطعه را با اختلاف زیادی طولانی تر کند پرداخت هزینه ی اولیه ی بیشتر برای آن، از نظر اقتصادی به صرفه تر و منطقی تر است تا خرید خود لوله بدون هیچ محافظی که به سرعت تولید زنگ آهن کرده و به اصطلاح دچار خوردگی بشود و استحکام خود را از دست بدهد.

کسب و کار
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی