خبر مهم درباره سهام عدالت / واگذاری سهام خرد عدالت به خریداران عمده

به گزارش ساناپرس؛ رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: مصوباتی در شورای عالی بورس تصویب شده که اجازه واگذاری سهام خرد عدالت به خریداران عمده را نمی دهد و هیات مدیره و مجامع شرکت های استانی هم تعیین تکلیف می شوند.

در حالی وزارت اقتصاد و برخی متولیان سهام عدالت در تلاش هستند که مردم را مجاب به حفظ سهام کنند، اما بسیاری از مردم تنها منتظر ابلاغ دستورالعمل و مصوبه آزادسازی معاملات سهام عدالت هستند تا این سرمایه را نقد کنند، در همین رابطه رئیس سازمان خصوصی سازی هم به خبرنگار بازار اعلام کرد که «مصوباتی در شورای عالی بورس در حال تصویب است که از یک طرف اجازه واگذاری سهام خرد عدالت به خریداران عمده را نمی دهد و از طرف دیگر هیات مدیره و مجامع شرکت های استانی را تعیین تکلیف می کند.»

حسین قربان زاده درباره انتقادهای که به عملکرد شرکت های استانی سهام عدالت گفت: در حال حاضر برای اعمال امور مالکانه ای سهام عدالت، طرحی در شورای بورس در حال نهایی شدن است که بر اساس آن مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی، کانون سهام عدالت، نمایندگان آن ها در شرکت های سرمایه پذیر و تعاونی‌ها تعیین تکلیف می شود.

براساس مصوبه حقوق مالکانه شورای عالی بورس شیوه شیوه ی واگذاری در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب خواهد بود که تاکید کرده اند که جلو ویژه خواری ها در سهام عدالت گرفته شود از این رو سهام عدالت به سهامداران عمده و بزرگ فروخته نخواهد شد

قربان زاده با بیان اینکه در اعمال حقوق مالکانه دقیقا به موضوع مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی و چگونگی توقف معاملات آن ها و پرداخته شده است، افزود: این مساله مستلزم مصوبه شورای عالی بورس است که هم اکنون در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره چگونگی واگذاری و قابل معامله شدن سهام عدالت، تصریح کرد: قرار است به شیوه ی انجام شود که بارها رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که جلو ویژه خواری ها در سهام عدالت گرفته شود به همین دلیل منع فروش سهام عدالت به سهامداران عمده و بزرگ وجود دارد.

به گفته ای محمد خزائی کوهپر دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت سود عدالت امسال دو برابر می‌شود قیمت سهام عدالت نیز به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. بنابراین از مردم می‌خواهیم سهام عدالت خود را نگه دارند و این سهام طی یکی دو سال آینده بسیار بهتر می‌شود.

واگذاری سهام عدالت شوآف دولت قبل

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دولت قبل در واگذاری سهام عدالت یک شوآف کرد، گفت: واگذاری سهام عدالت بدون کارشناسی شدن اتفاق افتاد و امروز بسیاری از شرکت های استانی سهام عدالت وضعیت خوبی ندارند و به نوعی به یک بحران تبدیل شده زیرا این شرکت ها امروز سهام مشابه دارند اما ارزش سهام تنها متفاوت است.

در حال حاضرشرکت های سرمایه گذاری استانی مغایر با قانون تجارت مدیریت می شوند، زیرا باید هیات مدیره این شرکت ها توسط سهامداران مشخص شود دولت آن ها را تعیین می کند و این نگرانی را به وجود آورده که تصمیماتی در مجمع اتخاذ کنند که تضاد منافع به وجود بیاورد

احمد جانجان با بیان اینکه برای شرکت های استانی باید تصمیم گیری کلان اتفاق بیفتد، افزود: برای نمونه این شرکت ها ممکن است در مجامع سیاست های را اتخاذ کنند که تضاد منافع ایجاد کند و از طرف دیگر امروز مشخص نیست که صلاحیت هیات مدیره معلوم نیست باید توسط چه کسانی مشخص شود و احتمال این وجود دارد که عده ای سیاسیون خود را به هیات مدیره این شرکت ها تحمیل کنند.

او افزود: در حال حاضر عده ای که مدیریت سهام را غیر مستقیم انتخاب کرده‌اند بیشتر از آن‌هایی که مدیریت سهام عدالتی که مستقیم انتخاب کرده‌اند زیان دیده اند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بخش عمده مشکلات سهام عدالت هیات مدیره صندوق ها و پرتفوی مشابه با قیمت متفاوت است، اظهار کرد: هرچقدر دولت دیرتر نسبت به اصلاح شرکت های استانی و سهام عدالت اقدام کند مشکلات بیشتر می شود.

به گزارش بازار، در حالی که دولت قبل وعده داده بود که از طریق مدیریت سهام عدالت توسط شرکت های استانی سود این سهام را افزایش خواهد داد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است و حتی عده ای که در چند وقت اخیر که سهام این شرکت ها را خریده اند با افت ارزش دارایی مواجه شده اند و از آنجایی که بازار در یک شرایط رکودی قرار دارد ادامه این روند می تواند شرکت های استانی را در وضعیت زیان دهی هم قرار دهد.

اخباراقتصاد
پربازدیدسهام عدالت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی