خبر مهم افزایش حقوق بازنشستگان / زمان واریز ما به التفاوت حقوق بازنشستگان؟

به گزارش ساناپرس؛ حقوق بازنشستگان مبلغ پولی است که ماهیانه تا پایان عمر به افرادی که دارای شرایط بازنشستگی هستند تعلق می گیرد.حقوق بازنشستگان با در نظر گرفتن میانگین دوسال آخر دریافتی که دارای کسور بازنشستگی بوده محاسبه می شود .حقوق بازنشستگان دارای فاکتورهایی است و از جمله شرط سنی و داشتن سابقه کار معین که شرایط برقراری این حقوق است.حقوق بازنشستگان 1401 همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد.

حقوق بازنشستگانهرچند با عقب نشینی دولت و اعلام افزایش سی و هشت درصدی حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر، پرونده افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بسته شد اما هنوز تکلیف این گروه از بازنشستگان با متناسب سازی حقوقشان روشن نیست.

هرچند با عقب نشینی دولت و اعلام افزایش سی و هشت درصدی حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر، پرونده افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بسته شد اما هنوز تکلیف این گروه از بازنشستگان با متناسب سازی حقوقشان روشن نیست.

در حال حاضر بخشی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بابت متناسب سازی حقوقشان از این سازمان طلبکارند، عمده این بازنشستگان طلبکار مستمری بگیران غیر حداقلی بگیر هستند.

متناسب سازی یا همسان سازی حقوق یکی از مطالبات محقق نشده یکی از موضوعات برنامه پنج ساله ششم توسعه بود که با هدف ترمیم قدرت مزدی عموم بازنشستگان به مرحله اجرا درآمد.

در سازمان تامین اجتماعی نیز این طرح شامل حال جمعیت سه و نیم میلیون نفری بازنشستگان و مستمری بگیران شد اما در نهایت یک و نیم میلیون بازنشسته غیر حداقل بگیر تادیه نشد و این گروه معادل بیست و پنج درصد از مبلغ مستمری که در زمان صدور حکم بازنشستگی آنها صادر شده بود، طلبکار شدند.

در هفته‌های گذشته حتی پیش از آنکه تکلیف افزایش سی و هشت درصدی مستمری غیر حداقلی بگیر این سازمان روشن شود، مسئولان سازمان تامین اجتماعی از آمادگی دولت برای تادیه هرچه سریعتر این بدهی خبر داده بودند.

تا به اینجا به نظر می‌رسد که مطالبات مربوط به اجرای باقیمانده برنامه متناسب سازی شامل حال عده معدودی می‌شود و رقم آن نیز چندان قابل چشمگیر نیست.

اما با توجه به تمدید برنامه ششم توسعه برای سال ۱۴۰۱ و نیز احتمال تمدید آن برای سال ۱۴۰۲ این احتمال تقویت می‌شود که ماجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، یکبار دیگر از ابتدا برای عموم بازنشستگان این سازمان عملیاتی شود.

هرچند بعید است که دولت بپذرید تا در ادامه تمدید برنامه ششم توسعه، بخش‌های مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را یکبار دیگر عملیاتی کند اما در صورتی قرار بر اجرای دوباره این برنامه باشد باید منابع مالی جدیدی برای این کار اختصاص یابد.

پس از گذشت چند ماه قرار است از ماه آینده ما به التفاوت حقوق بازنشستگان واریز شود.

بنابر اعلام رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، عقب‌افتادگی ۵ ماه گذشته افزایش حقوق بازنشستگان (از فروردین تا مرداد) قرار است از مهرماه به مرور پرداخت شود.

به نقل از فارس، «علی دهقان‌کیا» رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران در نشست خبری امروز با خبرنگاران، اظهار کرد: سال گذشته شورای عالی کار طی جلسه‌ای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را اعلام کرد و براساس آن حقوق بازنشستگان حداقل بگیران ۵۷ درصد و بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان برای سال ۱۴۰۱ مشخص شد.

وی افزود: پس از اعلام این رقم اما دولت آن را اجرا نکرد و تاکید کرد افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در تضاد است و نمی توانند افزایش ۳۸درصدی را اجرا کنند.

دهقان کیا تاکید کرد: روز ۱۴ فروردین ماه سال ۱۴۰۱، کانون عالی بازنشستگان جلسه ای با مدیرعامل تامین اجتماعی با موضوع افزایش حقوق بازنشستگان به ویژه بازنشستگان سایر سطوح برگزار کرد.

اخباراقتصاد
بازنشستگانپربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی