نکته ها و چالش ها در انتخاب اسم فرزند که باید بدانیم

تا بحال شده اسم شخصی را بشنوید و از آن اسم بسیار خوشتان بیاید یا برعکس از آن اسم خوشتان نیاید؟به راستی چه عواملی موجب می شوند که یک نام محبوب باشد یا خیر، و اصلا برای انتخاب یک نام خوب باید چه نکاتی را رعایت کرد تا نهایتا نامی که انتخاب می شود برای زمان حال و آینده زیبا باشد.

برای نام‌گذاری باید ببینیم این نام قرار است با کودک و آینده او چه کند؟ آیا قرار است صرفا اسمی برای او باشد تا دیگران به آن بشناسندش و بس! و یا کارکرد دیگری هم در زندگی او خواهد داشت؟ آن‌چه که مسلّم است این است که هر اسمی بر یک معنایی دلالت دارد.

پدر و مادران امروزی اغلب به دنبال اسم پسر شیک و خاص و یا اسم دختر شیک و خاص هستند ولی در این پروسه به نکات مهم دیگری هم باید توجه داشت .

نکات قابل تامل در انتخاب اسم فرزند

منحصر به فرد بودن

بسیاری از والدین می‌خواهند نامی منحصر به فرد برای فرزندشان انتخاب کنند که او را از دیگران متمایز کند. اما گاهی اوقات منحصر به فرد بودن تبدیل به اسمی عجیب و غیر معمول می‌شود. متاسفانه این امکان وجود دارد که افراد به دلیل نام‌های عجیب خود مورد تمسخر و سوءاستفاده دیگران قرار گیرند پس در خاص بودن اسم زیاده روی نکنید.

اسم انتخابی چه مفهوم و معنایی دارد؟

تحقیقات روانشناسان بیان می دارد که اسم دارای مفهوم و معنی بر آینده کودک تاثیر مهمی دارد و اگر اسمی که برای وی انتخاب می شود ، معنی خاصی نداشته باشد، سبب سرخوردگی فرزند می شود. در سال های اخیر استفاده از نام های اصیل پسرانه فارسی بسیار رایج شده است.

انتخاب یک اسم زیبا و شایسته برای فرزند یکی از وظایف والدین است که در دین اسلام نیز به آن تاکید شده است. اولین هدیه والدین به فرزند و البته نخستین حق فرزند به پدر و مادر، انتخاب یک اسم زیبا برای فرزند می باشد.

 توجه به سنین مختلف در انتخاب اسم

بسیاری از اسامی با وجود داشتن  نکات مثبت فراوان برای سنین خاصی مناسب و برای سنین دیگر نامناسب اند. برای مثال نام اردشیر، رستم یک نام بسیار زیبا و کهن و اصیل فارسی است که بسیاری از نکات مورد نظر در انتخاب یک اسم زیبا را دارا می باشد.

این چنین نامها برای یک مرد نیز بسیار زیبا و با وقار است ولی باید توجه کرد نوزاد ما به یکباره تبدیل به یک پسر 25تا 30 ساله نمیشود و این نوزاد تا قبل از رسیدن به دوران جوانی  باید دوران نوزادی، کودکی، نوجوانی را سپری کند و اسم های این چنین کمی در سنین پایین برای فرزند سنگین می باشد. این موضوع وقتی مهم می شود که اسمی برای سنین بزرگسالی جالب نباشد و بیشتر در سنین کودکی اسم زیبایی باشد.

ریتم و آهنگ اسم کوچک

به طور کلی، تعداد سیلاب‌های اسم کوچک، نباید به اندازه تعداد سیلاب‌های نام خانوادگی باشد. برای اینکه ببینید اسمی که انتخاب می‌کنید با نام خانوادگی فرزندتان، هم‌خوانی دارد، نام و نام خانوادگی را چندین بار پشت هم تکرار کنید.

تناسب داشتن با زمان حال

همان طور که معنی و مفهوم اسم مهم است، متناسب بودن آن با زمانه نیز اهمیت دارد. برخی از اسم‌های مذهبی و ملی هیچگاه قدیمی نمی‌شوند اما اکثر اسم‌ها این چنین نیستند. معمولا افراد دوست دارند که اسم‌شان با شرایط کنونی زندگی متناسب باشد و داشتن یک اسم قدیمی چندان مورد رضایت نخواهد بود. پس اگر افراد بزرگ‌تر خانواده‌تان به گذاشتن اسم‌های قدیمی اصرار داشتند، در کمال احترام آن‌ها را قانع کنید که گذاشتن این گونه اسم‌ها فرزند شما را خوشحال نخواهد کرد.

نحوه صدا زدن اسم

همواره سعی کنید نامهای دیگران و فرزندان خود را به آن شکلی که هست صدا بزنید و از تغییر بعضی از حروف آن که علاوه بر تغییر معنی می تواند آن نام را به حالت تحقیر آمیز در آورده و آثار مخربی بر روی آن فرد بگذارد. علاوه بر این شایع شدن تغییر تلفظ یک نام می تواند علاوه بر آن فرد موجب گسترش این حس حقارت در همه افراد دارای آن نام شود و در این شرایط با کاهش میل به استفاده از نام کاهش و حتی حذف یا به فراموشی سپردن استفاده از آن نام در یک فرهنگ شود.

البته با توجه به اینکه متاسفانه بد صدا زدن برخی از نامها مرسوم شده و باید هنگام انتخاب اسم این موضوع را مد نظر قرار داد. همچنین بعضی از اسمها به صورت شکسته نیز بیان می شوند، گاهی این اسم های شکسته می تواند معنا یا ظاهر بدی داشته باشد که باید به این موضوع هنگام انتخاب اسم توجه کرد.

تناسب نام انتخابی با اسم سایر فرزندان

بیشتر والدین تمایل دارند که اسم فرزندان شان به یکدیگر شبیه باشد. ولی برخی عقیده دارند که این کار ضرورتی ندارد و اسامی متفاوتی انتخاب می نمایند. اگر اسم فرزندان به یکدیگر شبیه است بهتر اسم فرزند جدید را نیز متناسب با اسامی آن ها انتخاب کنید تا احساس تفاوت با برادر و خواهر های خود پیدا نکند.

مشورت بگیرید

در انتخاب اسم برای فرزندان با توجه به اینکه هدف ما انتخاب یک اسم زیبا است و ممکن است بهترین اسم به ذهن ما خطور نکند پس در این مورد مشورت بگیرید. هر چند الزامی ندارد نظرات دیگران را به طور کامل پذیرفت با این حال مشورت تعداد گزینه های ما را جهت انتخاب افزایش می دهد.

همچنین در صورتی که تصمیم به مخفی کردن نظر خود ندارید بهتر است نام یا نامهایی که مدنظرتان است را با دیگران در میان بگذارید و واکنش و نظر دیگران را نسبت به نام جویا شوید.

منبع : مجله اینترنتی چرخونکی

ویژه متاهلین‌(بهداشت و خانواده)
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی