پروژکتور ال ای دی، مزایا و انواع نورپردازی

نورپردازی محیط‌های وسیع به دلیل حجم نور زیاد مورد نیاز و استهلاک بالا همواره چالشی برای نورپردازان بوده است. مهندسان برق و روشنایی هم با توجه به این نیاز دست به کار شده و با تولید پروژکتورها سعی در تامین روشنایی مورد نیاز فضاهای این چنینی مانند ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها گرفته تا استخرها، فروشگاه ها و فضاهای کوچک حیاط و باغ کردند.امروزه به لطف تکنولوژی چراغ‌های ال ای دی، نورپردازی این فضاها راحت‌تر از قبل بوده و مشکلات پروژکتور‌های قدیمی متال هالید و سدیمی را نیز ندارند. در این مقاله برخی از این مزایا را با هم مرور می‌کنیم و در ادامه به انواع نورپردازی با استفاده از پروژکتورهای ال ای دی می‌پردازیم.

مزایای پروژکتورهای ال ای دی نسبت به پروژکتورهای قدیمی:

  1. قطعا اولین برتری را باید به مصرف بسیار کمتر پروژکتورهای ال ای دی نسبت داد. پروژکتورهای ال ای دی تا 80 درصد برق کمتری نسبت به پروژکتورهای قدیمی مصرف می‌کنند که این با توجه به حجم استفاده و نور تولیدی موضوع بسیار حیاتی‌ای است.
  2. پروژکتورهای ال ای دی کمتر داغ می‌شوند و حرارت کمتری تولید می‌کنند.
  3. در پروژکتورهای ال ای دی ماژولار شما قابلیت این را دارید که شدت نور چراغ را متناسب با نیازتان تنظیم کنید.
  4. کیفیت بالای نور تولیدی در پروژکتورهای ال ای دی سبب می‌شود اشیا و اجسام در زیر نور این چراغ‌ها رنگ واقعی خود را نمایش دهند.
  5. طول عمر پروژکتورهای ال ای دی بسیار بیشتر از پروژکتورهای قدیمی می‌باشد. آمارها نشان می‌دهد این طول عمر بیشتر تا 12 برابر بیشتر از پروژکتورهای قدیمی است.
  6. پروژکتورهای ال ای دی را می‌توانید با توجه به کاربری و نیازتان در سه دمای رنگ نور مهتابی، آفتابی و طبیعی تهیه کنید.
  7. قابلیت تنظیم زاویه تابش دلخواه در پروژکتورهای ال ای دی بر اساس کاربرد.

اگرچه پروژکتورهای LED اغلب برای نورپردازی فضاهای باز به کار می‌روند اما می‌توان از آنها برای فضاهای سرپوشیده با مساحت زیاد مانند انبار، روشنایی کارخانه، نمایشگاه و یا سالن‌های ورزشی نیز استفاده کرد. در ادامه چند مورد از انواع نورپردازی با استفاده از پروژکتورهای ال ای دی را با هم بررسی میکنیم.

نورپردازی عمومی یا AMBIENT  به وسیله پروژکتورهای ال ای دی:

خب مسلما اولین و بیشترین کاربرد پروژکتورهای ال ای دی در نورپردازی عمومی فضاهای وسیع مانند استادیوم‌ها، اماکن عمومی و فضاهای صنعتی است.

با استفاده از پروژکتور ال ای دی به دلیل قدرت بالای منبع نوریشان و رفلکتورهای آن، می­توان فضای بیشتری را با استفاده از تعداد کمتر چراغ نسبت به انواع دیگر چراغ روشن کرد

نورپردازی تزئینی یا دکوراتیو با پروژکتورهای ال ای دی:

بسیاری از موزه ها و اماکن تاریخی یا گالری‌ها و فضاهای فرهنگی از پروژکتورهای ال ای دی برای نورپردازی دکوراتیو فضای خود استفاده می‌کنند. قابلیت سفارش این پروژکتورها با رنگ نور دلخواه یکی از علت‌های این رویکرد می‌باشد.

امنیت کامل زیر نور پروژکتورهای ال ای دی:

یکی از کاربردهای مهم پروژکتورهای ال ای دی نورپردازی امنیتی است. نور با کیفیت این پروژکتورها به دوربین‌های مداربسته کمک می‌کنند تا تصاویر بهتر و باکیفیت‌تری را ضبط کنند. و همچنین با روشن سازی قوی و نور یک‌دست خود در معابر شهری می‌توانند در کاهش آمار جرائم نقش به سزایی داشته باشند.

نورپردازی سوله و اماکن صنعتی به وسیله پروژکتورهای ال ای دی:

در اماکن صنعتی مانند انبار‌ها و کارخانه‌هایی که از سازه سوله استفاده می‌کنند روشنایی باید به گونه‌ایباشد که هم نور به اندازه کافی برای بینایی و تشخیص کالاها و انجام امور کافی باشد و هم مصرف برق زیادی نداشته باشد تا به صرفه باشد. پروژکتورهای ال ای دی با مصرف برق پایین بهترین گزینه برای نورپردازی چنین اماکنی هستند.

روشنایی سالن‌های ورزشی با استفاده از پروژکتورهای ال ای دی :

در بحث نورپردازی اماکن ورزشی یکی از مسائل مهمی که باید به آن دقت شود عدم خیرگی است. پروژکتورهای ال ای دی با توجه به تکنولوژی مدرن خود و عدم وجود فلیکر (چشمک)،‌ کمترین خیرگی را ایجاد و نور با کیفیتی را برای رویدادهای ورزشی تامین میکنند.

نورپردازی بیلبورد های تبلیغاتی با پروژکتورهای ال ای دی:

کیفیت و دوام چراغ‌های استفاده شده در بیلبوردهای تبلیغاتی موضوع مهمی برای پیمانکاران و متولیان این حوزه است. از آنجایی که دسترسی به این بیلبوردها به دلیل ارتفاعشان مشکل است. پروژکتورهای به کار رفته در این سازه‌ها باید عمر طولانی و کمترین خرابی را داشته باشند. از طرفی کیفیت نور باید به گونه‌ای باشد که محتوای گرافیکی نمایش داده شده روی بیلبورد در رنگ‌های واقعی نمایش داده شود.

روشنایی ورودی ساختمان با استفاده از پروژکتورهای ال ای دی:

در ورودی ساختمان‌ها می‌توان با استفاده از پروژکتورهای ال ای دی و استفاده از دماهای مختلف رنگ نور و ترکیب آن با فضای سبز به کار رفته در جلو ساختمان جلوه لوکس و مدرنی به ساختمان داده و نظر مراجعان را نسبت به سازه خود ارتقا دهید.

با همه‌ی این توضیحات بهترین انتخاب برای پاسخ‌دهی به تمام این نیازها پروژکتورهای ال ای دی است. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کاربردهای پروژکتورهای ال ای دی آشنا کنیم تا با مزایای استفاده از این تکنولوژی در پروژه‌های مختلف را دقیق تر بدانید و شما را به نحوی در انتخاب پروژکتور مناسب برای پروژه‌تان یاری کنیم.

مرجع: ecowat.com

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی