چمران: دلیلی ندارد انصرافی‌ها و حامیان رئیسی حتما در کابینه باشند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمتر از ۲۰ روز تا روز تحلیف رئیس جمهوری دولت سیزدهم باقی مانده و همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه آینده و رایزنی اصولگرایان با رئیسی برای چیدن کابینه مطرح است.

 مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید از پیشنهادات این شورا برای کابینه رئیسی خبر ندارد اما در عین حال به پیشنهادات شخصی خود به رئیسی اشاره می کند و می گوید افرادی را به رئیسی معرفی کرده است.

او بر این باور است که رئیسی نمی تواند همه حامیان خود را راضی کند چراکه آنچه مهم است رضایت مردم و جامعه است. چمران به انتظارات از رئیسی اشاره می کند و می گوید آنچه که ما انتظار داریم کابینه‌ ای بیشتر جوانگرا، پرجنب و جوش و متحول است البته منظور از جوانگرایی این نیست که همه جوان باشند نیروها باید از آن سنین بالا، کمی پایین تر قرار بگیرد و تحول فکری و کاری در آن کابینه وجود داشته باشد.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با مهدی چمران سیاستمدار اصولگرا را می ‌خوانید؛

**********

*آقای چمران! از نگاه شما کابینه دولت آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ پیش‌بینی شما از کابینه آقای رئیسی چیست؟

متاسفانه من و بسیاری دیگر شاید به سختی بتوانند در این باره پیش‌بینی کنند چون وضعیت خاصی است و پس از تغییر و تحول‌هایی قرار است کابینه جدیدی شکل بگیرد به ویژه با توجه به شرایط خاصی که الان حاکم است. بنابراین پیش بینی در این باره سخت است. آقای رئیسی تلاششان را انجام می‌دهند؛ کارگروه‌هایی هم که برای این کار ایجاد کردند هم باید بتوانند افراد توانمندی را انتخاب کنند و به مباحث مدنظر دقت و توجه کنند تا بتوانند کار خوبی را انجام دهند.

انتظار ما از کابینه رئیسی کابینه‌ای جوان و متحول است اما…

 در نتیجه آنچه که ما انتظار داریم کابینه‌ ای بیشتر جوانگرا، پرجنب و جوش و متحول است البته منظور از جوانگرایی این نیست که همه جوان باشند نیروها باید از آن سنین بالا، کمی پایین تر قرار بگیرد و تحول فکری و کاری در آن کابینه وجود داشته باشد. در واقع این انتظار، انتظار مردم هم هست که کابینه رئیسی بدین گونه باشد. اینکه کابینه رئیسی چه چینشی خواهد داشت را الان نمی‌توانم پیش بینی کنم.

از شورای ائتلاف خبر ندارم اما شخصا پیشنهاداتی به رئیسی دادم

*آیا پیشنهاداتی در قالب لیستی از وزرا و معاونان به آقای رئیسی ارائه داده‌اید یا خیر؟ چه شخص شما چه شورای ائتلاف؟

در قالب شورای ائتلاف، بنده خبر ندارم لیستی به آقای رئیسی در این باره ارائه کرده باشند اما بنده پیشنهاداتی را به آقای رئیسی دادم بدین گونه که کسانی را که مراجعه کردند یا خودشان را معرفی کردند یا آنها را می شناختم و یا ملاقاتی با آنها داشتم را به آقای رئیسی معرفی کردم.

کارآمدی و توانمندی کابینه رئیسی بسیار مهم است

*پیشنهاد شما در خصوص کابینه به آقای رئیسی چیست؟

به عنوان ایده و پیشنهاد، مطرح کردم یعنی کابینه آقای رئیسی متشکل از افرادی باشند که عملگرا، توانمند، متخصص، متعهد، پاکدست و مهمتر از همه اینها، کارآمد باشند کارآمدی و توانمندی بسیار مهم است.

چمران: دلیلی ندارد کاندیداهای انصرافی و حامیان رئیسی حتما در کابینه باشند

سهم‌خواهی‌ها در همه دولت‌ها آسیب زا بوده است

* سهم خواهی‌هایی که در ارتباط با کابینه آقای رئیسی مطرح می‌شود از نگاه شما چقدر جدی و نگران کننده است با توجه به اینکه آقای رئیسی هم از این سهم خواهی ها گلایه کرده….

سهم خواهی همواره در همه جا و هر دولتی که رخ داده آسیب‌زا بوده است بنابراین باید گفت این سهم خواهی بسیار ناپسند و نامناسب است اگر کسی کمک کرده و کارکرده، در راه خدا گام برداشته است بحث سهم خواهی مطرح نیست اما اگر کسی به این دلیل از آقای رئیسی حمایت کرده که سهمی بگیرد کارش ارزشی ندارد مثل تاجری که تجارت کرده و به دنبال سهم خواهی است.

در حالی که ما فکر می کنیم برای مردم و پیشرفت کشورمان باید اگر چیزی می بینیم باید پیشنهاد بدهیم انتظاری هم نداشته باشیم هر گونه انتظار و چشمداشت و سهم خواهی از نگاه بنده یک کار غیراخلاقی و حتی غیرانسانی است.

به شایعات در مورد سهم‌خواهی‌ها بها نمی‌دهم

*آقای چمران! خودتان از گوشه و کنار از این گونه سهم خواهی‌ها شنیدید؟ تا چه حد جدی بوده؟

من در این باره چیز خاصی نشنیدم؛ منظورم شنیده‌های خبری نیست بلکه شنیده‌های جدی است اینکه شایعه شده فلان شخص فلان کار را انجام داده چندان مدنظر نیست و من نمی‌توانم به آنها بها بدهم.

دلیلی ندارد رئیسی از کاندیداهای ریاست جمهوری در کابینه استفاده کند اما…

* از نگاه شما کاندیداهایی که به نفع آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، انصراف دادند حتما باید در کابینه حضور داشته باشند یا  خیر این گونه نیست؟

خیر این گونه نیست. اگر آقای رئیسی از آنها درخواست کرد و توانستند با هم کار کنند بسیار خوب است اما اگر نخواستند و نتوانستند با هم کار کنند هیچ دلیلی بر اینکه حتما باید در کابینه باشند وجود ندارد شاید از نظر روحیه نتوانند با هم کار کنند حال هر چقدر هم که خوب باشند.

شاید از لحاظ روش کار نتوانند با هم کار کنند چون کسانی که می‌خواهند با هم کار کنند باید بسیار همگن و نزدیک به هم باشند. اصل قضیه این است که از این افراد به عنوان شخصیت‌های توانمندی استفاده شود کسی که در جایگاه رئیس جمهور می‌توانست قرار گیرد بسیار خوب است.

رئیسی نمی‌‎‌تواند همه کسانی را که از او حمایت کردند را راضی کند

*آیا آقای رئیسی می‌تواند همه آنهایی که از او حمایت کردند را راضی کند؟ انتظارات از آقای رئیسی تا چه حد می‌تواند آسیب زا باشد؟

این بحث که چون از آقای رئیسی حمایت کردند باید راضی شوند مقدمه درستی نیست بدین گونه که هر کسی حمایت کرده باید راضی شود. به عقیده من ، این مقدمه و ذیل مقدمه‌اش درست نیست راضی شدن در اینجا اگر بدین گونه باشد که مردم راضی باشند آنهایی هم که از آقای رئیسی حمایت کردند هم باید راضی باشند اگر خدا راضی باشد آنها هم باید راضی باشند. اینکه مثلا بنده باید راضی باشم چون حمایت کردم، کمک کردم، ستاد تشکیل دادم، سخنرانی کردم یا شبها دویدم و…. درست نیست.

ابتدا اینکه اگر همه اینها بخواهند رضایت داشته باشند همه جامعه را دربر می گیرند. آقای رئیسی هم گفتند در هر خانه‌ای، یک ستاد. واقعا بسیاری تلاش کردند حال اگر آقای رئیسی بخواهد همه را راضی کند سخت است به هر حال اگر همه جامعه راضی باشند همه راضی می‌شوند اما اگر رضایت داشتن به این معنی است که کسی بخواهد یک چیز اضافه دریافت کند من آن را غیراخلاقی می‌دانم.

۲۷۲۱۹

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی