مطالبات معوقه معلمان به سرانجام رسید؟ / تصویب آیین نامه رتبه‌بندی معلمان

به گزارش ساناپرس، رتبه‌بندی معلمان به عنوان یکی از مطالبات جامعه فرهنگی، بعد از سال‌ها کش و قوس‌های فراوان از امروز با آغاز واریز علی‌الحساب بخشی از مطالبات معوق معلمان وارد فاز جدید اجرایی شد و سامانه آن جهت بارگذاری مدارک تا نهم شهریورماه فعال است تا بنابر وعده‌ای که وزیر آموزش و پرورش داده، از ماه‌های آینده و با صدور احکام جدید، نظام رتبه‌بندی تمام و کمال اجرایی شود.

تصویب آیین نامه رتبه‌بندی با فراز و فرود و نقدهایی مواجه و ایراداتی به آن در هیئت تطبیق مجلس وارد و اصلاح شد تا بالاخره ۱۵ مرداد آیین نامه اصلاحی رتبه بندی ابلاغ شد. با آغاز به کار سامانه رتبه‌بندی، امید معلمان برای احقاق حقشان پر رنگ‌تر شد تا آنکه اعلام شد برای جلوگیری از تاخیر پیش آمده و پاسخ به انتظارات فرهنگیان و تا زمان مشخص شدن رتبه‌ها، بخشی از مطالبات تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ پرداخت می‌شود، وعده‌ای که دولت امروز آن را اجرایی کرد.

هرچند باید یادآور شد که تاریخ اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است و بدین ترتیب دولت همزمان با یکساله شدن معوقات رتبه‌بندی، بخشی از آن را پرداخت کرد.

بر اساس ماده یک قانون، هدف رتبه‌بندی اول: ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، دوم: ارتقای صلاحیت معلمی و بعد از آن اصلاح نظام پرداخت است اما اجرای آن به دلیل تنگنای مالی در ابتدای دولت سیزدهم امکان‌پذیر نبود که با در اولویت قرار گرفتن این امر، رتبه‌بندی به مرحله اجرایی رسید.

شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجاربی که معلمان کسب می‌کنند در این فرآیند مد نظر است چرا که برآیند اینها در کیفیت آموزش و پرورش مؤثر هستند. این در حالیست که هیات‌های ممیزی تعیین می‌کنند که رتبه فرد کدام یک از رتبه‌های پنجگانه باشد و اگر اعتراضی باشد ثبت آن در سامانه طراحی‌شده، امکانپذیر است.

بر اساس اظهارات وزیر آموزش و پرورش تقریباً همه فرهنگیان شاغل در مدرسه و اداری‌های بخشنامه ۲۳۰ که رسته معلمی دارند مشمول رتبه‌بندی هستند. همچنین آنها که کد استخدامی نداشتند و در آیین‌نامه قبلی مشمول نبودند هم اصلاح شد و این طرح ۸۱۰ هزار نفر را دربرمی‌گیرد البته رتبه‌بندی شامل بازنشسته‌ها نمی‌شود.

در سامانه رتبه‌بندی معلمان که از ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغازبه کار کرده، فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه می‌توانند نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام کنند که امتیازات لازم برای احراز هرکدام از رتبه‌ها به تفکیک اعلام شده است.

اخبارجامعه
پربازدیدرتبه بندی معلمان
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی