دردسرهای پول بادآورده که بی‌خبر به حساب بانکی اشخاص می‌ریزد

امید سلیمی بنی: فکر نکنید زرنگی است اگر بی خبر به حساب شما پول بادآورده واریز می شود و شما آن را بلافاصله خرج می کنید یا به حساب دیگری منتقل می کنید. بعضی اشخاص می گویند بدون آنکه خبر داشته باشند ناگهان پیامک واریز وجه به حساب آنها می آید. بعد که حساب و کتاب خود را با دیگران بررسی می کنند یا از کسانی که طلب و بدهی دارند سوال می پرسند که آیا آنها وجه ریخته اند، به هیچ نتیجه ای نمی رسند.

حتی مواردی دیده شده که شخص بدون آنکه کار اقتصادی قابل توجهی انجام دهد ناگهان پیامکهای واریز مبالغ سنگین در حد چندصد میلیون تومان به حسابش می آید و پس از چندی –ساعاتی یا روزهایی- این مبالغ از حسابش کسر می شود.

ابتدا باید به این نکته توجه کنید که واریز وجه به حساب بانکی شما برایتان ایجاد مسولیت می کند. حالا یا این مسولیت در حد مسولیت حقوقی است یا مسولیت کیفری، یعنی ممکن است به خاطر اینکه به حساب شما پول واریز شده در معرض اتهامات سنگین قرار بگیرید.

مسولیت دارندگان حساب بانکی

در ابتدا باید گفت هر دارنده حساب بانکی مسولیتی مشخص در قانون دارد که در ابتدای ایجاد یا افتتاح حساب بانکی، این مسولیت در قراردادی که بین دارنده حساب و بانک منعقد می شود، به دارنده حساب گوشزد شده و از او امضا می گیرند. ولی منظور از مسولیت در اینجا به طور خاص، مسولیتی نیست که در زمان افتتاح حساب بانکی برای شما به وجود می آید بلکه مسولیت حقوقی و کیفری دارنده حساب در مواردی که بدون دلیل و حساب و کتاب، به حساب بانکی شخص پول واریز می شود مدنظر است.

اولین مسولیت دارنده حساب بانکی که برای او پول واریز شده است، احتمال اشتباه فردی است که پول را واریز کرده است. بسیاری از اشخاص هنگام جابجا کردن پول در عابربانکها و حتی در فیش های دستی بانکی، ناخواسته مرتکب اشتباه می شوند و پول را به حسابی که مدنظرشان نیست منتقل می کنند. عجله، بی دقتی، بی سوادی و حتی سپردن امور بانکی به افرادی مانند شاگرد و فرزند باعث بروز این اشتباهات می شود.

در اینجا، مسولیت کسی که پول به حساب او واریز شده است، یک مسولیت حقوقی است. یعنی او باید طبق ماده ۳۰۱ قانون مدنی این مال را به صاحب واقعی اش برگرداند. این ماده می گوید: «کسی که عمداً یا اشتباهاً چیزی را که مستحق نبوده است دریافت کند ملزم است آن را به مالک تسلیم کند.»

به طور کلی باید در نظر داشت در حقوق ما دارا شدن بلاجهت یا دارا شدن بدون سبب مشروع به دلایلی مانند اشتباه در تحویل مال (یا واریز وجه) و استیفای بلاوجه، مسولیت حقوقی برای فرد به وجود می آورد. بنابراین مبنای استیفای بلاوجه یا داراشدن ناروا، به دست آوردن مال به صورت نامشروع است. در این شرایط مسولیت فردی که مال را بدون جهت و دلیل مشروع صاحب و دارا شده، گونه ای مسولیت حقوقی است و باید با مطالبه یا حتی بدون مطالبه فردی که مال متعلق به اوست، مال تحصیل شده را برگرداند.

مراقب همدستی ناآگاهانه باشید

شکل دیگری از مسولیت کسی که بی خبر از همه جا پول به حسابش می آید، مسولیت کیفری است. این مسولیت تنها جنبه کیفری ندارد بلکه در دل آن، مسولیت حقوقی هم نهفته است. مسولیت کیفری یعنی فرد باید پاسخگوی عمل کردن یا عمل نکردن خود باشد به شرطی که این فعل یا ترک فعل در قانون به عنوان جرم پیش بینی شده و برایش مجازات تعیین شده است.

حالا باید دید چرا کسی که از هیچجا خبر ندارد و بی اطلاع در خانه اش نشسته و ناگهان به حسابش پول واریز می شود، مسولیت کیفری دارد.

در اینجا باید گفت فردی که بی دلیل به حسابش پول واریز می شود در معرض اتهام است. در معرض اتهام بودن یعنی جرمی را به او نسبت می دهند و او باید از خود رفع اتهام کند. چه بسا در این بین، فرد بتواند بی اطلاعی خود را از این جرم اثبات کرده و تبرئه شود و تنها مسولیت حقوقی پس دادن پول به گردنش بماند و ای بسا او نتواند از خود رفع اتهام کند و در بازی کثیفی که گرفتار شده، با ارتکاب اشتباهات یا سهل انگاری هایی، گرفتار بماند و جرم نکرده به گردنش بیفتد.

دردسرهای پول بادآورده که بی‌خبر به حساب بانکی اشخاص می‌ریزد

فرض بگیرید حساب شما که با آن خرید اینترنتی می کنید، هک شده است و اطلاعات حساب شما در اختیار باندی است که حساب افراد دیگر را هم هک کرده اند و به صورت حرفه ای دست به سرقت اینترنتی یا کلاهبرداری به اشکال مختلف می زنند. این باند تبه کار حرفه ای، پول را از حساب کسی می دزدند و به صورت اینترنتی به حساب شما می ریزند و پس از مدتی، بخشی از پول را در حساب شما باقی می گذارند و الباقی را به حساب دیگری منتقل می کنند یا با پولی که در حساب شما ریخته اند کالا می خرند یا بدتر از همه این پول را به صورت غیرقانونی در سایتهای شرطبندی آنلاین و قمار که مرکز آنها در خارج از کشور است، واریز می کنند.(ژتون می خرند)

در این شرایط پس از آنکه مالباخته به طور حتم باند خلافکاری که حساب او را خالی کرده اند نمی شناسد و به صورت کلی اقدام به طرح شکایت علیه همه اشخاصی می کند که در این جرم دخلیند. کارآگاهان پلیس هم پس از بررسی های فنی به این نتیجه می رسند پولی که از حساب مالباخته خارج شده به حساب شما آمده و شما نه تنها اطلاع نداده اید بلکه با این پول که به صورت مجرمانه تحصیل شده اقدام به خرید کرده اید یا در سایتهای قمار آن را خرج کردید یا به حساب فرد دیگری منتقل کرده اید.

در این صورت، شما به خودی خود متهم به جرایمی از قبیل سرقت و کلاهبرداری از طریق سامانه های الکترونیکی هستند و احیانا تحصیل مال نامشروع و ورود به حریم خصوصی و جاسوسی رایانه ای هم به پرونده اتهامی شما اضافه می شود. به همین راحتی، واریز پول به حساب افراد می تواند آنها را در معرض اتهاماتی قرار دهد که در صورت اثبات دارای مجازاتهای بسیار سنگینی است.

بیشتر بخوانید:

بلاهایی که سایتهای شرطبندی سر جوانان می آورد

انهدام باندهای قمار آنلاین با گردش 2هزار میلیاردی

راهکارهای برای مقابله با اتهاماتی که روحمان خبر ندارد

در ابتدا باید در نظر داشته باشید که حساب شما، گاوصندوق ۷ قفله نیست. بلکه به صورت بسیار راحتی کلاهبرداران و هکرها می توانند آن را در کسری از ثانیه هک کنند و به تمام مشخصات شما از جمله شماره حساب، محل بانک، رمز عبور، شماره کارت و کارتهای متصل، تراکنشها و همه جزییات حساب شما دست پیدا کنند.

لذا در حسابهای بانکی که به صورت معمول از آنها استفاده می کنید، پول خرید روزانه را می پردازید و احیانا کارت بانکی خود را در اختیار فروشندگان مختلف قرار می دهید، پول زیادی نگه ندارید. یک حساب و کارت بانکی را به عنوان حساب درگردش خودتان انتخاب کرده و در زمانهای مختلف (ماهانه-هفتگی) به آن از حساب اصلی خود پول واریز کنید تا اگر اطلاعات این حساب و کارت بانکی متصل به آن لو رفت، تمام زندگی مالی شما در اختیار هکرها قرار نگیرد.

پس از آن باید حتما توجه داشته باشید که پیامک متصل به حساب خود را فعال کنید. تلفن تان را همیشه روشن نگه دارید و نسبت به کنترل پیامکهایی که هر روز به تلفن همراه شما می رسد حساس باشید. ای بسا به دلیل مشغله فراوان پیامکی را کنترل نکرده اید که از بانک آمده و در آن به شما گفته شود مقدار زیادی پول به حسابتان واریز شده و احیانا این پول از حساب شما خارج می شود و باز هم پیامک خروج را نمی بینید.

دردسرهای پول بادآورده که بی‌خبر به حساب بانکی اشخاص می‌ریزد

برای خرید اینترنتی به نکاتی که پلیس فتا بیان می کند توجه کنید. نکاتی از جمله رسیدن پیامک رمز در چند ثانیه آخر یا وارد کردن پیامک حاوی رمز در صفحه خرید اینترنتی و جلوگیری از خطر فیشینگ و نظایر آن.

نکته اصلی اینجاست زمانی که پول بی حساب و کتابی وارد حساب بانکی شما شد بلافاصله به بانک مراجعه کرده و کارت خود را غیرفعال کنید و به مسول بانک به صورت مکتوب اطلاع دهید که پول اشتباهی به حساب شما وارد شده است. در صورتی که بانک تعطیل بود یا در روزهای تعطیلات به سر می برید، حتا می توانید به مراجع قضایی مراجعه کرده و این واریز را اطلاع دهید یا دست کم در کلانتری، ورود این پول را صورتجلسه کرده تا بعدا اگر مشکلی برای شما پیش آمد، بتوانید از خودتان دفاع کنید.

در این شرایط سوزاندن کارت بانکی یا تغییر رمز عبور کارت بانکی هم می تواند در تبرئه شما موثر باشد. در نهایت شما اگر در معرض اتهام قرار گرفتید باید بتوانید اثبات کنید از ورود این پول خبر نداشته یا توانستید مراجع قانونی را در جریان ورود پول بگذارید. در این صورت توصیه اکیدی که باید به آن توجه کنید این است: به پول بادآورده هرگز دست نزنید. هر گونه خرج کردن، ناخنک زدن یا انتقال پول بادآورده در حساب شما، می تواند اتهاماتی مانند پولشویی، کلاهبرداری رایانه ای، سرقت رایانه ای و حتی همدستی با باندهای خلافکار و نظایر آن را متوجه شما کند و در صورتی که نتوانید اثبات کنید از این مسایل بی اطلاع بوده اید ممکن است مدتها گرفتار بمانید.

47231

جامعه
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی