معرفی برش لیزر فلزات در گروه صنعتی پارسیان لیزر

امروزه برای بریدن اجسام مختلف، از روش برش لیزری استفاده می‌کنند؛ در برش لیزری، پرتوهای لیزری بر روی یک نقطه متمرکز می‌شوند که این کار باعث تولید گرمای زیادی در همان نقطه می‌شود که نتیجه آن بریدن اجسام مختلف با کیفیت بالاست.

از برش لیزری همچنین برای حکاکی و فرم دادن هم استفاده می‌کنند که در صنایع مختلفی مثل ساختمان سازی، پزشکی، فیزیک، شیمی، کشاورزی و … از این روش استفاده می‌شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا درباره انواع برش لیزری، مخصوصا برش لیزر فلزات و برش لیزر آهن با هم صحبت کنیم.

انواع برش فلزات

برش فلزات به دو شکل سنتی و مدرن انجام می‌شود؛ در گذشته بیشتر از روش سنتی استفاده می‌کردند؛ ولی به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، یواش کاربرد روش سنتی کمتر از قبل شده و همه به سمت روشهای مدرن رفتند.

البته اینطور نیست که روش سنتی کاملا از بین رفته باشد. همچنان در بعضی صنایع از روش سنتی استفاده می‌کنند؛ ولی هر چه که می‌گذرد، کاربرد روش‌های مدرن بیشتر از قبل می‌شود. در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

انواع روش سنتی

  • فرزکاری
  • تراشکاری
  • سنگ زنی
  • سمباده زنی
  • رزوه زنی

انواع روش مدرن

  • برش هواگاز
  • برش پلاسما
  • برش لیزر
  • برش واتر جت
  • برش ورق با گیوتین

معرفی برش لیزر فلزات

از برش لیزر فلزات در صنایع مختلف مثل ساختمان سازی، کشاورزی، ساخت قطعات تزئینی و … استفاده می‌کنند.

همچنین این روش به دلیل سرعت و دقت بالایی که دارد، توانست جای روش‌های سنتی را پر کند؛ جدای از موارد بالا، به کمک دستگاه‌های برش لیزر فلزات می‌توان پیچیده‌ترین طرح‌ها را بر روی فلزات مختلف پیاده سازی کرد.

همانطور که در ابتدا مقاله هم گفتیم، در برش لیزری، حرارت با فشار زیاد بر روی یک نقطه‌ای متمرکز می‌شود که همین کار باعث برش فلزات می‌شود.

مزایا برش لیزر فلزات

برش لیزر فلزات یکی از روشهای مدرن برش فلزات است که در بالا هم به آن اشاره کردیم. ولی چرا ما باید از برش لیزری استفاده کنیم؟

1. دقت

در برش فلزات، دقت یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که باید به آن دقت کرد. برش لیزر فلزات نسبت به بقیه روش‌های حرارتی، دارای دقت بسیار بالاتری است.

2. تکرار

در روش برش لیزر فلزات می‌توانید تمامی قطعات را یکسان و شبیه یکدیگر برش دهید.

3. سرعت

در مقایسه برش فلزات به روش سنتی و برش لیزر فلزات، متوجه می‌شوید که روش لیزری سرعت فوق العاده بیشتری نسبت به روش سنتی دارد.

4. خودکار

تمامی روشهای برش لیزر فلزات به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و نیرو خیلی کمتری نسبت به روش سنتی نیاز دارد؛ البته باید یک اپراتور باتجربه در کنار دستگاه حاضر باشد.

5. کیفیت

دستگاه‌های برش لیزر فلزات با در اختیار داشتن تنظیمات دقیق و دقت بالا، می‌توانند کیفیت محصول نهایی شما را تضمین کنند. البته بخشی از کیفیت محصول نهایی به عهده اپراتور کنار دستگاست.

6. تطبیق

علاوه بر برش لیزر فلزات، از این دستگاه می‌توان در صنایع مختلف هم استفاده کرد؛ همچنین می‌توان از این دستگاه‌ها برای برش لیزر آهن، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، چوب، پلاستیک و … استفاده کرد.

7. ضایعات کم

 همانطور که در بالاتر هم گفتیم، روش برش لیزر فلزات دارای دقت بسیار بالایی است که همین موضوع باعث می‌شود تا پرتی این روش نسبت به روش سنتی بسیار کمتر شود.

 برش لیزر آهن

توضیحی درباره برش لیزر آهن

تا اینجا فقط درباره برش لیزر فلزات صحبت کردیم. ولی همانطور که می‌دانید آهن هم یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات است. برای همین تصمیم گرفتیم تا کمی هم درباره برش لیزر آهن با هم صحبت کنیم.

هزینه خود آهن نسبت به بقیه فلزات خیلی کمتر و ارزانتر است و درنتیجه هزینه برش لیزر آهن هم نسبت به بقیه برش لیزر فلزات ارزانتر است.

آهن چطور توسط لیزر برش داده می‌شود؟

درواقع برش لیزر آهن تفاوت زیادی با برش لیزری فلزات ندارد. البته بعضی‌ها هستند در صنایع مختلف مثل آهنگری، از اره آهن بر استفاده می‌کنند. ولی بعضی از صنایع نیازمند حساسیت و دقت بالا هستند و چه روشی بهتر از برش لیزر آهن وجود دارد؟

برش لیزر آهن به این صورت است که پرتوهای لیزری به وسیله آینه‌های خمیده و یا لنز مخصوص، بر روی یک نقطه متمرکز می‌شوند که باعث افزایش چگالی و حرارت در این نقطه می‌شود. همین حرارت باعث بریدن و یا شکل دادن به آهن می‌شود.

مزایا استفاده از روش برش لیزر آهن

مزایا برش لیزر آهن تفاوت زیادی با بقیه برش لیزری فلزات ندارد. ولی در ادامه به معرفی چند تا از برترین آنها می‌پردازیم.

  1. همانطور که در بالاتر هم گفتیم، هزینه آهن نسبت به بقیه فلزات کمتر است؛ در نتیجه هزینه برش لیزر آهن هم در مقایسه با بقیه فلزات ارزانتر است.
  2. سرعت پردازش برش لیزر آهن نسبت به برش لیزری بقیه فلزات بیشتر است.
  3. در برش لیزر آهن، پرتی کمتری نسبت به بقیه برش لیزری بقیه فلزات وجود دارد.
  4. به هیچ وجه لازم نیست که نگران تاب برداشتن و خم شدن آهن باشید.
  5. همانطور که گفتیم، برش لیزر آهن نسبت به بقیه فلزات راحت‌تر است؛ بنابراین هر طرحی که خواستید را می‌توایند به راحتی بر روی آن پیاده کنید.
  6. در مقایسه با بقیه فلزات، کمترین پرتی را دارد.
  7. بقیه مزایا مربوط می‌شود به مواردی مثل دقت بالا، کیفیت بالا و … که در همه برش لیزری همه فلزات یکسان است.

در چه صنایعی از برش لیزر آهن استفاده می‌کنند؟

آهن نسبت به بقیه فلزات، به خاطر قیمت کمتری که دارد، در صنایع مختلفِ بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا این صنایع کدام هستند؟

  1. صنعت خودروسازی
  2. المانهای دکوراتیو
  3. ساخت ریل آسانسور و درب‌های آهنی
  4. صنایع مختلف ساختمانی

مواردی که در بالا اشاره کردیم، فقط بخشی از موارد استفاده برش لیزر آهن در صنایع مختلف بود که فقط سعی کردیم تا مهمترین‌ها را به شما معرفی کنیم. درغیر اینصورت در صنایع مختلفی مثل کشاورزی، پزشکی و … هم استفاده می‌شوند.

 برش لیرزی

جمع بندی

فلز امروزه یکی پر مصرف‌ترین متریال‌هایی است که در صنایع مختلف از آنها استفاده می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های سنتی از بین رفتند و روش‌های مدرن مثل برش لیزری جای آنها را پر کردند.

شما با استفاده از روش‌های برش لیزری که شرکت پارسیان لیزر انجام میدهد، می‌توانید مطمئن شوید که کار شما در سریعترین زمان ممکن و با بیشترین کیفیت ممکن تحویل شما داده می‌شود.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی