نحوه پرداخت علی‌الحساب رتبه‌بندی معلمان / چه کسانی مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند؟

به گزارش ساناپرس؛ وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اعمال رتبه‌بندی معلمان از 31 شهریور 1400 است، گفت: احتمال می‌دهم تا پایان مرداد، بخشی از مطالبات رتبه‌بندی فرهنگیان به صورت علی‌الحساب پرداخت شود.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: امکان اجرای رتبه‌بندی در شرایطی که دولت سیزدهم تحویل گرفته شد، به دلیل تنگناهای مالی نبود و امروز هم اعلام کردم که اگر ما بودیم به دلیل این تنگناهای مالی شاید لایحه را باز می‌گرداندیم اما چون شعار رئیس‌جمهور بود و همت ایشان هم بر این بود و در واقع آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده بود، این کار را انجام داد و نشان داد که دولت از آموزش و پرورش حمایت جدی دارد.

وی ادامه داد: هدف از رتبه‌بندی در لایحه، قانون و آیین‌نامه، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت است که در ماده یک آنها آمده است؛ دومین نکته، ارتقای صلاحیت معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت بوده و اصلاح نظام پرداخت نیز به طور طبیعی به دنبال آن هست.

نوری افزود: مطمئن هستیم که جامعه فرهنگیان و دانشگاه‌های فرهنگیان دست به دست هم خواهند داد تا این سه هدف حتما محقق شود و مهم‌ترین کاری است که در رتبه‌بندی فرد اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه ضریب همبستگی سواد معلمان نسبت به خیلی دستگاه‌ها بالاتر بوده است، اضافه کرد: معلمان در بحث‌های اجتماعی بیشتر از سایر افراد به عنوان کنشگر فعال هستند و مقبولیت آنها هم در تحقیقات اسفند ۱۴۰۰، بالاتر است.

از همکارانم عذرخواهی می‌کنم
وزیر آموزش و پرورش به فرایند رتبه‌بندی در سامانه رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: پس از اینکه معلمان مدارک را بارگذاری کردند، ارزیابان حرفه‌ای، نمرات آنها را خواهند داد و برای هیأت‌های ممیزی می‌رود؛ هیأت‌های ممیزی تعیین می‌کنند که رتبه فرد چیست و از آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، استاد معلم از 45 درصد تا 90 درصد سه‌گانه حق شغل، شاغل و فوق‌العاده شغل را خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه اگر معلمان اعتراضی داشته باشند در سامانه‌ امکان درج اعتراض وجود دارد، گفت: اینجا جا دارد که از همکارانم عذرخواهی کنم؛ یک زمانی رئیس مرکز آمار و فناوری وزارت آموزش و پرورش بودم و آن زمان سامانه‌های خوبی داشتیم و بعدها آمدند که این سامانه‌ها را بهتر کنند؛ آن سامانه‌ها را برداشتند و نتوانستند سامانه‌های بهتری را جایگزین کنند.

نوری اضافه کرد: اطلاعات سامانه‌های فعلی به‌گونه‌ای نیست که به سایر سامانه‌ها متصل شود زیرا خلأهای زیادی دارد و مجبور شدیم اعلام کنیم تا کل اطلاعات را همکاران مان در سامانه رتبه‌بندی وارد کنند تا برای همیشه داشته باشیم.

وی افزود: این موضوع باعث زحمت مضاعف برای معلمان شده است ولی بدانند که یکبار هست. چون انتقال اطلاعات از سامانه‌های فعلی ما را دچار خطای ارزیابی فرهنگیان خواهد کرد.

کدام گروه از فرهنگیان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند؟
وزیر آموزش و پرورش درباره دایره شمول رتبه‌بندی، اظهار کرد: همه فرهنگیان شاغل در مدرسه و به علاوه فرهنگیان شاغل در ادارات به واسطه بخشنامه معروف 230 به ادارات آمدند، مشمول رتبه‌بندی می‌شوند؛ بر اساس بخشنامه 230، این افراد رسته معلمی دارند اما در ادارات کار می‌کنند.

وی ادامه داد: در لایحه دولت قبل، اداری‌های بخشنامه 230، مشمول نمی‌شدند یعنی چیزی حدود 30 هزار نفر می‌شد؛ بخش دوم، کسانی هستند که کد استخدامی نداشتند اما مراحل استخدامی را گذراندند یا بر اساس اصلاحیه‌های قانون تعیین تکلیف معلمان وارد آموزش و پرورش شدند که همه این افراد مشمول رتبه‌بندی شدند و چیزی حدود 810 هزار نفر می‌شود.

پرداخت بخشی از مطالبات رتبه‌بندی فرهنگیان به صورت علی‌الحساب
نوری با بیان اینکه بازنشستگان فرهنگی مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند، گفت: اعمال رتبه‌بندی از 31 شهریور 1400 است؛ احتمال می‌دهم تا پایان مرداد، بخشی از مطالبات رتبه‌بندی فرهنگیان به صورت علی‌الحساب پرداخت شود.

وی ادامه داد: امروز رئیس‌جمهور گفت که منتی بر سر معلمان نیست و ما هم همین را بیان می‌کنیم و عذرخواهی می‌کنیم از اینکه تأخیر شد. حق خودشان بوده است و 11 سال هم تأخیر داشته است؛ معلمان عزیز ما هستند و در خط مقدم، کار نظام تعلیم و تربیت را انجام می‌دهند.

نیروهای مهرآفرین تا پایان شهریور تعیین تکلیف می‌شوند
وزیر آموزش و پرورش گفت: یک تعداد نیروهای مهرآفرین داریم که این افراد از نیروهای شرکتی یعنی قرارداد با شرکت‌ها وارد آموزش و پرورش شدند که خیلی هم زحمت می‌کشند. برخی 10، 12 تا 15 سال از فعالیتشان می‌گذرد.

وی ادامه داد: مصوبه‌ای به نام 833 شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که در یکی از تبصره‌های آن آمده است هر کسی که وارد آموزش و پرورش می‌شود باید آزمون داده باشد یا مشمول تعیین تکلیف باشد؛ بر همین اساس با سازمان امور استخدامی صحبت شد که یک آزمون داخلی از آنها گرفته شود و آنها وارد رتبه‌بندی شوند؛ سعی می‌کنیم مجوز را در این هفته بگیریم و تا پایان شهریور، این گروه تعیین تکلیف شوند.

چه کسانی مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند
نوری در خصوص سخت‌گیری در کسب رتبه چهار و پنج اظهار کرد: شرایطی که در قانون گذاشته شده است شامل سنوات و امتیازی است که برای آن رتبه در شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای قرار دادند و دامنه آن هم بالاتر است. در دانشگاه نیز به طور طبیعی این اتفاق افتاده است و برای رتبه بالاتر باید تلاش بیشتر کرد.

وی در خصوص سابقه دو سال برای رتبه‌بندی گفت: معلمانی که در حال حاضر در دانشگاه هستند و فارغ‌التحصیل نشدند، کارکنان اداری که رسته اداری دارند، بازنشستگان، مأمورین به سایر دستگاه‌ها، کسانی هستند که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند.

نحوه پرداخت میزان علی‌الحساب رتبه‌بندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرداخت میزان علی الحساب رتبه‌بندی معلمان گفت: آیین‌نامه مشخص می‌کند که به هر فرد چه میزان تعلق می‌گیرد اما رتبه‌ها چون مشخص نشدند، علی‌الحساب پرداخت می‌شود؛ بعد از تعیین رتبه، در حکم کارگزینی افراد قرار می‌گیرد و پرداخت‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع اجرای رتبه‌بندی معلمان دیده شده است، افزود: دولت 25 هزار میلیارد تومان پایدار برای سال 1401 قرار داده است که در مجلس 13 هزار میلیارد تومان به آن اضافه شد. یک بخش تخصیص را گرفتیم. البته در قانون و آیین‌نامه آمده است که از این اعتبار نباید تجاوز کنیم و ممکن است برخی همکاران ما رتبه‌هایی به آنها تعلق بگیرد اما چون از اعتبار بیشتر می‌شود، پرداخت نشود که در مراحل بعدی یعنی سال آینده اعتبار واقعی رتبه‌بندی پیش بینی خواهد شد و پرداخت می‌کنیم.

اخبارجامعه
پربازدیدرتبه بندی معلمان
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی