حتی مقادیر اندکی سرب در آب به بیماران کلیوی آسیب می‌زند

به گزارش روز یکشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان بر اساس نتایج این مطالعه هشدار دادند  که وجود سرب در آب آشامیدنی حتی بسیار کم برای مبتلایان به بیماری کلیه،  ایمن نیست.

وجود مقادیر کم سرب در آب آشامیدنی در آمریکا شایع است. اکنون یافته های این مطالعه حاکی از آن است که قوانین سازمان حفاظت از محیط زیست این کشور  در مورد میزان سرب مجاز در آب آشامیدنی، برای ۳۰ تا ۴۰ میلیون آمریکایی مبتلا به بیماری کلیوی خطرناک است.

محققان می گویند: درحالی که نوشیدن آب به طور یکنواخت عملی سالم به نظر می رسد، اما وجود میزان کم آلودگی سرب در اکثر سیستم های آب آشامیدنی در آمریکا ممکن است اثرات سمی برای مبتلایان به بیماری مزمن کلیه داشته باشد.  

پژوهشگران در این مطالعه داده های سلامتی نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر را در آمریکا که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ دیالیز کلیه را شروع کرده اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آنها همچنین داده های «سازمان حفاظت از محیط زیست» آمریکا را در مورد غلظت سرب در سیستم های آب جامعه در پنج سال قبل از شروع دیالیز توسط این بیماران بررسی کردند.

محققان محور توجه خود را بر روی تأثیرات احتمالی سرب بر سطح هموگلوبین، پروتئین حمل کننده اکسیژن در گلبول های قرمز خون که تحت تأثیر مسمومیت سرب قرار گرفته است، متمرکز کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد: بیمارانی که در شهرهایی زندگی می کردند که سطح سرب در آب آشامیدنی آنها قابل تشخیص است،  غلظت هموگلوبین خون آنها قبل از شروع دیالیز و در طول ماه اول دیالیز به اندازه قابل توجهی پایین تر بود.

همچنین این افراد دزهای بالاتری از داروها را برای درمان کم خونی دریافت می کردند؛ کم خونی زمانی اتفاق می افتد که تعداد گلبول های قرمز خون یا سطح هموگلوبین کمتر از حد طبیعی باشد.

نتایج این مطالعه که در نشریه JASN منتشر شده است تاکید می کند که باید تلاش های دقیق تری برای بهبود زیرساخت های سیستم آب به منظور محافظت از بیماران کلیوی در برابر این خطر ناشناخته صورت گیرد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی