علوم‌انسانی راه را به مهندسان و متخصصان علوم‌تجربی نشان می‌دهد

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا،‌ غلامعلی حداد عادل روز یکشنبه در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی که در وزارت علوم برگزار شد، افزود: تلقی عموم از وظایف وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری این است که این وزارتخانه به علوم تجربی، فناوری و مهندسی توجه می کند و به اعتبار عنوان وزارتخانه علوم، این تصور پیدا می شود که علوم انسانی در حاشیه وظایف قرار دارد.

وی تاکید کرد: اهتمام به برگزاری جشنواره فارابی و تداوم آن حکایت از توجه وزارت علوم به علوم انسانی دارد که باید از این جهت سپاسگذار بود و گسترش این توجه و توجه بیشتر را خواستار شد. به خصوص از حیث تحولی که باید در علوم انسانی صورت گیرد و این تحول در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی قرار دارد.

حدادعادل با بیان اینکه یکی از امور مهم، درک نسبت میان علوم انسانی و علوم تجربی، ریاضی و مهندسی است، گفت: این مسأله البته مهم تر از آن است که بتوان در این فرصت کوتاه حق آن را اد کرد، اما همین قدر کافی است بدانیم که همه علوم از جمله ریاضی، علوم تجربی،‌ مهندسی و پزشکی محصول فکر انسان است. تا انسان شناخته نشود علم هم شناخته نخواهد شد. علوم و فناوری در دست انسان به منزله ابزار است و استفاده از ابزار را خود ابزار تعیین نمی کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در هر جامعه ای، استفاده از ابزار را علوم انسانی تعیین می کند، علوم انسانی به منزله چراغ راه است که به مهندسان و متخصصان علوم تجربی راه را نشان می دهد. علوم تجربی به انسان حرکت می دهد، اما جهت را علوم انسانی و دینی تعیین می کند.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: تنوع رشته ها در جشنواره فارابی از این جهت مهم است که گستره پهناور علوم انسانی را از جمله ادبیات فارسی، زبان فارسی، زبان های پیش از اسلام، زبان های ایرانی، فارسی کهن، فارسی میانه و فارسی نو در برمی گیرد. جشنواره فارابی با اعطای جایزه به پژوهشگران در علوم انسانی به خصوص در ایران شناسی و اسلام شناسی،‌ این نکته مهم را یادآوری می کند که توجه به فرهنگ و تمدن ایران، خاص ایرانیان نیست، بلکه نظر پژوهشگران در سطح جهان را به خود جلب می کند.

حدادعادل در این مراسم یک پیشنهاد داد و گفت: اگر ممکن است کتابخانه ای ویژه جشنواره فارابی از آثار همه کسانی که در طول این ۱۲ دوره برگزیده شده اند، راه اندازی شود و به نوعی کارنامه مجسم این جشنواره باشد. این کتابخانه در جایی تاسیس شود که پژوهشگران جوان امکان دسترسی به آن را داشته باشند.

به گزارش ایرنا، جشنواره بین‌المللی فارابی، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به‌صورت سالانه برگزار می‌ شود. این جشنواره با عنایت به اهداف مشخص شده برای آن در ۲ حوزه نظری و کاربردی، از حیث سازمانی به‌گونه‌ای تعریف شده تا از حداکثر حمایت مراکز پژوهشی- آموزشی فعال در گستره علوم انسانی برخوردار باشد.

برای این منظور تجارب ارزنده جشنواره‌های بین‌المللی کشور و دیدگاه‌ها و پیشنهادهای ارایه شده از سوی فرهنگستان‌ها و مؤسسات پژوهشی و علمی کشور مورد توجه قرار گرفت و در طراحی جشنواره به‌کار گرفته شد که در مجموع، تلاشی فراگیر و اقدامی جمعــی را برای شناسایی و تقدیر از برگزیدگان علوم انسانی و اسلامی، شکل می‌دهـد.

جشنواره بنا به تعریف در ۲ سطح «جوان (زیر ۳۵ سال)» و «بزرگسال» به دریافت، بررسی و انتخاب آثار برگزیده می‌پردازد و از حیث قلمرو جغرافیایی ۲ حوزه داخل و خارج (بین الملل) را پوشش می‌دهد.

در حوزه داخل کشور، تمامی آثار تولید شده توسط ایرانیان، فارغ از محل کنونی سکونت و اشتغال، مدنظر است و در حوزه خارج از کشور، تولید آثار پژوهشی توسط کسانی که دارای تابعیت ایرانی نیستند،‌ دنبال می‌شود.

موضوع جشنواره

موضوع جشنواره، تقدیر از تحقیقات حوزه علوم انسانی و اسلامی است. آثاری در جشنواره پذیرش، بررسی، ارزیابی و معرفی می‌شوند که واجد ویژگی «اثر پژوهشی» باشند و قالب ارائه آنها می‌تواند متفاوت باشد.

در کنار ۲ بخش داخلی و بین الملل، بخشی نیز تحت عنوان “بخش ویژه” شامل موارد زیر اختصاص یافته است: پیشکسوت علوم انسانی ایران، شخصیت‌های پیشرو در حوزه علوم انسانی ایران،  نظریه‌پرداز برتر، مترجم برتر و تاثیرگذار در حوزه اهداف جشنواره، انجمن علمی برتر و نشریه علمی پژوهشی برتر.

دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی ۳۷ برگزیده داخلی و خارجی داشت که امروز از آنها تقدیر شد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی