بهره مندی استارتاپ های صنایع خلاق فاقد ماهیت حقوقی از خدمات ضمانت‌نامه

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق برای تنوع‌بخشی بیشتر به منابع مالی مورد نیاز زیست‌بوم توسعه صنایع نرم و هویت‌ساز با صندوق‌ها و مراکز مختلفی همکاری دارد.

 با این وجود لزوم ایجاد یک صندوق تخصصی ویژه شرکت‌های خلاق، ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی را بر آن داشت تا با حمایت و پیگیری، مقدمات ایجاد یک صندوق تخصصی را فراهم کند،

 صندوق پژوهش وفناوری صنایع خلاق با نظارت و راهبری ستاد فناوری‌های نرم وخلاق از تابستان سال جاری به شرکت‌ها و استارتاپ‌های خلاق انواع خدمات مالی را ارایه می‌کند.

سید مهدی حیاتشاهی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق در این خصوص گفت: این صندوق از نظر حوزه فعالیت امکان ارایه خدمات به تمامی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی را در تمامی حوزه های صنعتی، علمی، فرهنگی، تولیدی و خدماتی دارد و محدودیتی در این مورد ندارد.

وی ادامه داد: اما با توجه به نیازسنجی و اهداف تعیین شده، اولویت و تمرکز فعالیت و خدمات آن در حوزه های صنایع خلاق، نوآور و فرهنگی و سپس فناوری دانش بنیان است، پس با توجه به اینکه صنایع و شرکت های فعال در حوزه گیاهان دارویی در هر دو بخش نوآوری و خلاقیت و همچنین فناوری فعالیت دارند، شامل اولویت های خدمات این صندوق هستند.
وی در خصوص استارتاپ‌های صنایع فرهنگی و تیم های خلاق افزود: استارتاپ‌ها، تیم‌ها و فعالان خلاق که فاقد ماهیت حقوقی هستند نیز می توانند از برخی خدمات صندوق مانند سرمایه گذاری، صدور ضمانت نامه، خدمات مشاوره سرمایه گذاری و تجاری‌سازی و در برخی موارد تسهیلات بهره مند شوند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، با یادآوری اهمیت خدمت‌دهی به استارتاپ‌ها، گفت: استارتاپ‌ها و تیم های نوپا در حوزه‌هایی مانند سرمایه گذاری به شرطی که شرایط لازم را دارا باشند از حوزه های مورد علاقه صندوق برای ارایه  خدمات هستند.

حیاتشاهی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که این دسته از متقاضیان با توجه به شرایط از نظر ریسک و تعیین حد اعتباری و تضامین مرتبط مسلما دارای شرایط ویژه و متفاوتی نسبت به شرکت و دارندگان ماهیت حقوقی خواهند بود.

وی در مورد میزان تسهیلات و جزئیات خدمات افزود: پس از بررسی درخواست متقاضی توسط صندوق و تحلیل آن و بر این مبنا نوع و شیوه خدماتی که برای متقاضی مناسب‌تر است به آن پیشنهاد می شود، در صورتیکه این خدمت از نوع تسهیلات باشد میزان و شرایط آن مشخص و به متقاضی اعلام می‌شود.

این مسوول زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق ضمن ارائه توضیحات در مورد ویژگی‌های فنی محصولات، گفت: صندوق خلاق در ارائه خدمات محدودیتی از نوع سطح فناوری، دانش بنیان و شرکت خلاق بودن و حوزه فعالیت ندارد. هرچند شرکت های خلاق و دانش بنیان یا دارای فناوری و نوآوری خاص، مسلماً برای تمامی سرمایه گذاران و نهادهای حمایت کننده توسعه کسب و کار جذاب هستند.

به گفته وی، صندوق هم به عنوان یک نهاد اقتصادی و بر اساس منابع در اختیار بر اساس شاخص‌ها و ریسک های تحلیل شده برای هر طرحی امکان‌سنجی کرده و تصمیم گیری می کند.

حیاتشاهی در تبیین اولویت‌ها بیان کرد: اولویت صندوق عمدتاً شرکت‌های کوچک و متوسط دارای خدمات و محصولات خلاقانه و نوآورانه است و مساله فناوری بیشتر ممکن است در کاربرد فناوری در این محصولات باشد نه توسعه خود فناوری.

وی یادآور شد: تمامی شرکت های خلاق که از آن جمله می توان به شرکت ها و تیم های فعال در حوزه گیاهان دارویی، نوشیدنی ها و خوراک‌های سنتی و صنایع و خدمات مرتبط با آنها اشاره کرد نیز در دامنه مشتریان این صندوق قرار می‌گیرند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی