ساده ترین روش مهاجرت به کانادا برای ایرانیان

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه های مهاجرتی مختلفی امکان پذیر است. اکسپرس اینتری ساده ترین روش مهاجرت برای ایرانیان است.

سالانه علاقه‌مندان زیادی از ایران برای تشکیل پرونده اخذ ویزا و مهاجرت به کانادا اقدام می‌کنند. در قوانین مهاجرتی این کشور برای گرفتن ویزای کاری، تحصیلی و سرمایه‌گذاری روش‌های متعددی در نظر گرفته شده است. مهاجرت کاری از ساده‌ترین روش‌هایی است که افراد با هر سطح تحصیلات و درآمد می‌توانند برای گرفتن ویزا درخواست دهند. نرخ بیکاری در کانادا پایین می‌باشد و به اندازه کافی نیروی کار ماهر ندارد. بنابراین متقاضیان می‌توانند به راحتی شغل مد نظر خود را پیدا کنند.

داشتن مجوز کار (work permit) برای هر گونه فعالیت اقتصادی در کانادا ضروری است. افرادی که مجوز کار کانادا داشته باشند اقامت دو ساله این کشور را دریافت خواهند کرد و بعد از دو سال هم می‌توانند اقامت موقت خود را به دائم تبدیل کنند. گرفتن مجوز کار کانادا با شرکت در برنامه‌های مهاجرت کاری امکانپذیر است. بهترین برنامه‌های مهاجرت کاری به کانادا عبارتند از: ویزا اکسپرس اینتری، برنامه‌های استانی، خود اشتغالی.

سیستم ارزیابی اکسپرس اینتری کانادا

یکی از ساده‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا شرکت در سیستم ارزیابی ویزای اکسپرس اینتری (Express Entry) می‌باشد. این ویزای کاری در سال 2015 ارائه شد و در حال حاضر به عنوان بهترین سیستم مهاجرتی شناخته می‌شود. یکی از مزیت‌های ویزای اکسپرس اینتری این است که در محتویات پرونده مهاجرتی نیازی به درج دعوتنامه کارفرما نیست. به عبارتی داشتن دعوتنامه یا توصیه‌نامه از طرف کارفرما در احتمال پذیرش فرد برای اخذ ویزا تاثیرگذار است، ولی الزامی نمی‌باشد. در اغلب موارد پرونده ویزای اکسپرس اینتری طی شش ماه بررسی می‌شود. در صورت پذیرش متقاضیان به ایمیل آنها دعوتنامه اخذ ویزا ارسال خواهد شد. فقط تا 90 روز بعد از ارسال دعوتنامه امکان پیگیری تقاضا و اخذ اقامت موقت وجود دارد. اکسپرس اینتری بیش از شصت عنوان شغلی را در پنج گروه مهارتی تقسیم کرده است. در این سیستم امتیازدهی شاخص‌های هر گروه شغلی تا حدودی متفاوت است و درخواست متقاضیان ویزای کاری بر اساس آن‌ها ارزیابی می‌شوند.

کلیه فرآیندهای اکسپرس اینتری به صورت آنلاین انجام می‌گردد و در مرحله بررسی پرونده مهاجرتی نیازی به حضور متقاضیان نیست. همانطور که گفته شد اکسپرس اینتری نوعی سیستم ارزیابی می‌باشد. در این سیستم چهار برنامه مهاجرتی قرار می‌گیرند که عبارتند از: برنامه مهاجرتی کارگران ماهر فدرال (FSW)، برنامه مهاجرتی کار فدرال (FSTP)، برنامه تجربه و مهارت کاری (CEO) و برنامه استانی. یک موضوع بسیار مهم درباره برنامه مهاجرت استان‌ها این است که هر کدام از استان‌های کانادا علاوه بر روش ویزای اکسپرس اینتری، به صورت جداگانه نیز از طریق ادارات مهاجرتی استان ویزای کاری می‌دهند.

گروه بندی مشاغل در اکسپرس اینتری

پنج گروه شغلی در اکسپرس اینتری به نام‌های گروه صفر، A، B، C و D تقسیم‌بندی می‌شوند. افرادی که برای ویزای کاری در مشاغل مدیریتی اقدام می‌کنند، پرونده مهاجرتی آن‌ها از نظر شاخص‌های گروه صفر بررسی می‌شود. مشاغل حرفه‌ای که به مدرک دانشگاهی نیاز دارند مانند پزشکی، دندانپزشکی و… در گروه A برنامه اکسپرس اینتری قرار دارند. گروه B مربوط به مشاغل مهارتی مانند لوله‌کشی و برقکاری است که افراد با مدرک دیپلم فنی یا کارآموزی استخدام می‌شوند. رانندگان کامیون، قصاب‌های صنعتی، خدمتکاران هتل و سایر مشاغل مشابه با شاخص‌های گروه C ارزیابی می‌شوند. پرونده مهاجرتی کارگران نظافت و مشاغل کارگری که به هیچ مدرک آموزشی برای استخدام نیاز ندارند در گروه D قرار می‌گیرند.

ساده ترین و بهترین روش های مهاجرت به کانادا

ویزای اسکیل ورکر

ویزای اسکیل ورکر(Skilled Worker) یکی از انواع ویزاهای برنامه مهاجرتی کارگران ماهر فدرال (FSW) است. همانطور که گفته شد، باید برای شرکت در برنامه مهاجرتی کارگران ماهر فدرال، پرونده مهاجرتی از طریق سیستم اکسپرس اینتری تشکیل شود. تمامی کارگران ماهر بر اساس شاخص‌های اکسپرس اینتری ارزیابی می‌گردند و به ویزای کاری این افراد، اسکیل ورکر گفته می‌شود. شرط اصلی مهاجرت به کانادا از طریق اسکیل ورکر، داشتن سابقه کاری تمام وقت در یک زمینه تخصصی است. شرایط دیگری که برای اخذ این ویزا مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از: دعوتنامه کاری معتبر، مهارت زبان انگلیسی، مدرک فنی یا دانشگاهی، سوابق کاری، سن، انعطاف‌پذیری اخلاقی و سازگاری با شرایط کار. به طور معمول مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی اسکیل ورکر شش ماه است. البته با توجه به دو مرحله‌ای بودن بررسی ویزای اسکیل ورکر، ممکن است رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی افراد بیشتر از شش ماه و تا دو سال طول بکشد.

کانادا کشوری توسعه یافته است که دارای مزایای بالای تامین اجتماعی مانند مراقبت های پزشکی رایگان و تحصیل رایگان است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد از جوامع مختلف در سراسر جهان راه حل هایی را برای دریافت اقامت در کانادا جستجو می کنند. خوشبختانه، آنها چندین گزینه برای ورود به برنامه های مهاجرتی کانادا دارند که توسط IRCC (مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا) ارائه شده است.

برنامه مهاجرتی استانی

برنامه مهاجرت استانی به نام (PNP) نیز یکی از روش‌های بسیار ساده برای مهاجرت به کانادا است و دارای شاخص‌های امتیازدهی متفاوتی می‌باشد. این برنامه مهاجرتی به سیستم ویزای اکسپرس اینتری ارتباطی ندارد. برنامه مهاجرت(PNP) در همه استان‌های کانادا به جز دو استان نوناووت و کبک اجرا می‌شود. در صورتی که هر استان با کمبود نیروی کار بومی مواجه باشد، برای متقاضیان خارجی ویزای کار صادر می‌کند. نکته مهم برنامه مهاجرت استانی این است که استان‌های شمالی و مناطق دور افتاده کانادا همواره با کمبود نیروی کار مواجه‌اند و اخذ ویزای کاری برای این مناطق به راحتی انجام می‌شود. داشتن دعوتنامه کاری معتبر، حداقل مدرک زبان آیلتس 5.5، مدارک سابقه کاری و تحصیلی مواردی هستند که در این روش مهاجرتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. متقاضیان می‌توانند همزمان هم برای سیستم ارزیابی اکسپرس اینتری و هم برنامه مهاجرتی استانی(PNP) اقدام کنند.

مهاجرت به کانادا از طریق خود اشتغالی

کشاورزان و باغداران باتجربه با ارائه تمکن مالی از طریق ویزا خود اشتغالی می‌توانند به کشور کانادا مهاجرت کنند. همچنین امکان اقامت برای افرادی که در زمینه‌های ورزشی و فرهنگی دارای افتخاراتی در سطح ملی یا جهانی هستند با این برنامه مهاجرتی فراهم شده است. مواردی مانند تحصیلات، سن، وضعیت تاهل و داشتن حداقل دو سال سابقه فعالیت در پرونده خود اشتغالی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

منبع: https://www.atlantic724.ca/en/

مهاجرت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی