هر آنچه که باید در مورد ایمپلنت دندان فوری بدانید

به طور کلی با ایمپلنت دندان فوری یا یک روزه، بلافاصله پس از کشیدن دندان آسیب دیده و قرار دادن فیکسچر ایمپلنت (بخش پیچ مانند که به فک متصل می شود)، می توان پروتز موقت دندان را در همان جلسه به بیماران ارائه داد.

مزایای ایمپلنت های دندان یک روزه نسبت به ایمپلنت های معمولی بسیار واضح است. برای مثال، برای پنهان کردن دندان های از دست رفته نیازی به استفاده از پروتز متحرک نداشته و فرآیند کاشت دندان فوری به کمترین تعداد مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد.

این روش عمدتا به کسانی توصیه می شود که برای انجام فرآیند طولانی مدت درمان ایمپلنت های دندانی معمولی، حساس به زمان هستند.

ایمپلنت دندان فوری چیست؟

کاشت دندان فوری روشی است که در آن ایمپلنت های دندان بلافاصله پس از کشیدن دندان در فک قرار می گیرند. با قرار دادن ریشه ایمپلنت در نقطه ای که اخیراً تخلیه شده است، فرآیند ساده تر بوده و احتمال موفقیت آمیز پیوند استخوان را افزایش خواهد یافت.

کاشت فوری یا یک روزه ایمپلنت اساساً دو مرحله مهم را در طول یک قرار ملاقات انجام می دهد. توجه داشته باشید که قرار دادن ایمپلنت فوری با بارگذاری فوری آن یکسان نیست. در حالی که اولی مرتبط با جایگذاری در زمان کشیدن است، دومی به بارگذاری دندان های جایگزین در زمان کاشت ایمپلنت ارتباط دارد.

 بسته به پایداری ایمپلنت بلافاصله پس از کاشت، یک بیمار ممکن است هر دو روش یا یکی یا دیگری را انجام دهد. سه پروتکل اصلی بارگذاری ایمپلنت وجود دارد – بارگذاری فوری ظرف 48 ساعت، بارگذاری زودهنگام در عرض سه ماه و بارگذاری معمولی بین سه تا شش ماه پس از کاشت.

اگر کاشت دندان فوری بیمار با اتصال کافی روی استخوان همراه باشد، بارگذاری فوری نیز می تواند انجام شود. با این حال، اگر ایمپلنت نتواند با یک نیروی مناسب نگه داشته شود، زمان بیشتری برای ادغام استخوانی مورد نیاز است.

قیمت ایمپلنت دندان فوری نیز همانند کاشت دندان معمولی، به عوامل متعدد و شرایط فردی بیمار، موقعیت جغرافیایی کلینیک، تبحر و تجربه دندانپزشک و … بستگی دارد.

ایمپلنت دندان فوری معمولا برای چه افرادی مناسب است؟

کاشت دندان فوری معمولاً برای بیمارانی توصیه می شود که:

  • دارای دندان های جلویی آسیب دیده یا از دست رفته باشند
  • نگران از دست دادن دندان های خود هستند
  • به زمان و هزینه حساس هستند
  • نمی خواهند چندین عمل جراحی دندان انجام دهند
  • به دنبال ایمپلنت All-On-4 هستند
  • در حال حاضر هیچ دندانی در دهان ندارند

با این حال، به یاد داشته باشید که این نوع فرآیند کاشت دندان نیز هنوز نیاز به مراجعه دوم دارد. در حقیقت، شما باید برای نصب پروتز دائمی خود یک مرتبه دیگر به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

مزایای ایمپلنت دندان یک روزه چیست؟

بزرگترین مزیت این گزینه، قرار دادن فوری ایمپلنت مدت و کاهش یافتن زمان و در نتیجه درمان سریع تر است. در واقع، اغلب می توان یک دندان را کشید، ایمپلنت را گذاشت و یک تاج موقت را در همان روز قرار داد.

گاهی نیز میزان موفقیت در چنین مواردی برابر یا شاید بهتر از کاشت دندان معمولی باشد.

عوارض ایمپلنت دندان فوری

– افزایش خطر شکست ایمپلنت

عدم موفقیت ایمپلنت دندان یک روزه به دلیل افزایش خطر عفونت و عدم ترمیم کافی به طور قابل توجهی بالاتر از کاشت دندان معمولی است.

– افزایش خطر عفونت

خطر عفونت ایمپلنت به طور کلی در بیمارانی که از سلامت دهان و دندان نامناسبی برخوردار هستند یا به نوعی به بیماری های لثه مبتلا می باشند، شایع ‌تر است.

علاوه بر این، هنگامی که ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان در حفره دندانی که به شدت پوسیده یا عفونی شده قرار می گیرد، خطر پری ایمپلنتیت پس از آن افزایش می یابد زیرا این احتمال وجود دارد که تمام بافت عفونی به طور کامل در طول ایمپلنت دندان برداشته نشده باشد.

به این ترتیب، اکثر دندانپزشکان معمولاً ایمپلنت معمولی را برای این نوع بیماران به جای آن توصیه می کنند، طی دوره ریکاوری، ناحیه مورد نظر به اندازه کافی ترمیم شده و از شر هر گونه عفونت محفوظ خواهد بود.

سلامت لثه و سلامت دهان در مورد موفقیت طولانی مدت هر درمان ایمپلنت دندانی بسیار مهم است، اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند که تمام مشکلات مربوط به سلامت دهان (لثه و پریودنتیت) قبل از کاشت ایمپلنت دندان حل شود.

علاوه بر این، بیماران باید به مراقبت های معمول دندانپزشکی خود ادامه دهند، که باید حداقل دو بار در روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم باشد.

– عدم موفقیت در همجوشی استخوان

خطر شکست ایمپلنت به دلیل اختلال در فرآیند ادغام استخوانی در ایمپلنت های دندانی فوری افزایش می یابد زیرا ایمپلنت ها بلافاصله پس از جراحی ایمپلنت دندانی با پروتز بارگذاری می شوند. این نوع ایمپلنت ها می توانند به راحتی به دلیل فشار بی رویه روی پروتز و اباتمنت دندان اضافه بار شده و در نتیجه باعث اختلال در روند ادغام استخوانی گردند.

– سیگار کشیدن و شکست ایمپلنت

استعمال دخانیات شکست هر نوع ایمپلنت دندان را به میزان قابل توجهی افزایش داده این در ایمپلنت های فوری بارز است. به همین دلیل، دندانپزشک از بیمار می خواهد که در طول کل فرآیند استئواینتگراسیون که می تواند 6 ماه پس از قرار دادن اولیه ایمپلنت دندان طول بکشد، سیگار را ترک کند.

جمع بندی

ایمپلنت های فوری دندان برای برخی از بیماران راه حل مناسبی جهت جایگزینی دندان های از دست رفته هستند اما بدون خطر نیز نمی باشند. در واقع، اکثر دندانپزشکان معمولاً ترجیح می دهند ایمپلنت های دندانی را به روش سنتی و با تاخیر قرار دهند تا امکان ادغام استخوانی بهتر فراهم آید.

در نهایت، ایمپلنت دندان یک سرمایه گذاری مادام العمر است که به طور کلی تا زمانی که به خوبی از آنها نگهداری و مراقبت شود، برای مدت بسیار طولانی دوام می آورد.

برای تضمین ماندگاری و طول عمر بیشتر ایمپلنت دندان، شما می توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی، drmohammadi.com واقع در غرب تهران مراجعه نموده و بهترین گزینه را بر اساس نیازها و شرایط خود دریافت نمایید.

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی