بقایای یک دایناسور زره پوش از زیر خاک بیرون کشیده شد!

دانشمندان از کشف بقایای جسد دایناسوری کوچک و زرهی در جنوب آرژانتین خبر دادند، آن‌ها معتقدند که به احتمال زیاد این دایناسور حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش در ناحیه پاتاگونیا زیست داشته است

وجود پوشش بدنی خاص و بهره بردن از زره‌هایی به شکل استخوان در امتداد گردن تا قسمت دم سبب شده که این دایناسور دورۀ کرتاسه که”Jakapil kaniukura ” نام دارد از بدنی بسیار مقاوم برخوردار باشد، مزیتی که بدن آن‌ها را در برابر ناملایمات طبیعی به خوبی محافظت می‌کرد.

اطلاعات فسیل شناسان نشان می‌دهد که این دایناسور حدود ۵ فوت (۱.۵ متر) قد و تقریبا!۹ تا ۱۵ پوند (۴ تا ۷ کیلوگرم) داشته است، یعنی ابعاد و وزنی مشابه یک گربه معمولی خانگی که در قیاس با دیگر همنوعانش بسیار کوچک شمرده می‌شود.

محققان این پروژۀ علمی تصریح کردند که “jakapil” اولین دایناسور زرهی در نوع خود از دوره کرتاسه است که در آمریکای جنوبی کشف می‌شود، این دایناسور در زمرۀ گروه زره‌پوشان قرار می‌گیرد.

“سباستین آپستگویا” سر تیم پژوهشگران این گروه علمی همراه با سایر همکارانش، طی کاوش‌های میدانی خود، یک اسکلت جزئی از “jakapil” همراه با ۱۵ تکه دندان که شباهت زیادی با دندان‌های ایگوانا داشتند به دست آوردند که اکنون در حال مطالعه بر روی آن هستند.

گاردین در این رابطه مدعی شده است که “jakapil” شبیه به زره‌پوشان بدوی است که در سال‌های بسیار دور در این کرۀ خاکی می‌زیسته‌اند، تعلق این فسیل به دورۀ کرتاسه سبب تعجب دیرینه‌شناسان شده است.

سرگرمی
دایناسور
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی