بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت ؟

افرادی که دندان های خود را به دلایل گوناگونی از دست داده اند می توانند یکی از روش های کاشت دندان از جمله دندان های مصنوعی، بریج یا ایمپلنت را انتخاب کنند. هر کدام از این روشها از مزایا و معایب خاصی برخوردار می باشند و شما می توانید پس از مطالعه و تحقیق و با نظر پزشک یکی از آنها را انتخاب کنید.

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، افتادن یکی از دندان ها می باشد، که مشکلات زیادی را به همراه دارد. علاوه بر عدم توانایی در جویدن غذاها و محدود شدن انتخاب غذا که روی وضعیت تغذیه و سلامت اثر منفی دارد، از دست دادن دندان بر روی زیبایی نیز تاثیر منفی دارد، خصوصاً اگر یکی از دندان های جلویی باشد. اما راه حل این مشکلات بریج یا ایمپلنت میباشد.

دندان ها بر اثر دلایل متعددی می توانند بیوفتند، لق شوند و یا بشکنند که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تغذیه ناکافی و نادرست، اتفاقاتی مانند زمین خوردن و یا ورزش هایی مانند بوکس و دندان قروچه و……. میتواند از دلایل آن باشند. جایگزین نکردن دندان افتاده باعث تحلیل استخوان های دربرگیرنده آن و خراب شدن دندان های مجاور می‌شود و یا باعث ایجاد مشکلات لثه می‌شود که این مشکلات نیز در نهایت منجر به افتادن بقیه دندان ها می شود. اما خوشبختانه با پیشرفت علم دندانپزشکی امروزه راه حل هایی برای این موضوع ناگوار وجود دارد. بریج یا ایمپلنت و یا دندان مصنوعی از راه های جایگزین کردن دندان های از دست داده هستند. در اینجا می خواهیم به بررسی همه جانبه مزایا و معایب بریج یا ایمپلنت که امروزه متداول ترین روش های کاشت هستند، بپردازیم تا به شما کمک کنیم تا آگاهانه تر بین بریج یا ایمپلنت تصمیم گیری کنید.

فرآیند انجام ایمپلنت (Implant) 

 ایمپلنت دندان دارای یک پیچ فلزی است که جایگزین قسمت ریشه از دست رفته دندان می شود و دقیقا اندازه ریشه از دست رفته فرد می‌باشد، روی این پیچ دندان مصنوعی که به آن تاج نیز گفته میشود قرار میگیرد و در انتها روی تاج نیز روکش قرار میگیرد. متخصصان، ایمپلنت یا فیکسچر را با دقت زیادی می سازند تا دقیقا مانند دندان طبیعی شما جلوه دهد و به دلیل اینکه جنس فلز قسمت انتهایی تیتانیوم است، سازگاری کامل با استخوان دارد.

ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

•افرادی که بیش از یک دندان را از دست داده اند و فاصله دندانهای مجاورشان نیز طبیعی می باشد.

•افرادی که نمی توانند یا به هر دلیلی دوست ندارند از دندان مصنوعی استفاده کنند.

•افرادی که یکی از دندان های جلویی خود را از دست داده‌اند و فاصله دندانهای مجاورشان نیز طبیعی میباشد.

•افرادی که همه دندان های فک جلو و عقب خود را از دست داده اند.

•افرادی که یک یا چند دندان در انتهای هر قوس دندانی خود را از دست داده‌اند و تنها از یک طرف دندان طبیعی دارند.

ایمپلنت مناسب چه افرادی نمی باشد؟

•در مواردی که فرد دچار عفونت لثه و یا دندان باشد که در این مورد نه تنها فرد مشکلش را حل نمی‌کند بلکه دردسرهایی را برای خود به دنبال می آورد پس قبل از انجام بریج یا ایمپلنت از وجود هر گونه عفونت مطمئن شوید، زیرا در صورت وجود عفونت مجبور به باز کردن ایمپلنت می شوید که از لحاظ مالی نیز به ضرر شما می شود.

•در مواردی که فرد دچار دیابت است حتما قبل از ایمپلنت باید قند خون خود را چک کند و مطمئن شود که قند خون، کنترل شده است.

•خانم های بارداری که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند. دندانپزشکان به خانم هایی که در دوران بارداری از نداشتن دندان رنج می برند چه بسا که روی ظاهر و عادات غذایی آنها نیز تاثیر منفی گذاشته باشد، توصیه می کنند تا کاشت را تا بعد از به دنیا آمدن فرزندشان به تعویق بیندازند.

•در مواردی که فرد متقاضی در شش ماه گذشته دچار سکته قلبی شده باشد. دندانپزشکان در این شرایط توصیه می کنند تا زمانی که شرایط جسمانی فرد عادی نشده عمل کاشت دندان را انجام ندهد.

•در مواقعی که فرد دچار بیماری پوکی استخوان یا سرطان استخوان باشد. پایه ای ایمپلنت در این گونه افراد ممکن است به خوبی جوش نخورد و بافت لثه نیز نتواند به درستی ترمیم یابد.

بریج (bridge)چیست؟

بریج دندان یکی دیگر از روش های پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته است. اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده اید یک پل دندان می تواند به شما کمک کند تا با دندان های مصنوعی جاهای خالی آن را پر کنید و ظاهر و کارایی دندان خود را به دست آوردید. بریج را با استفاده از تاج دندان های کشیده شده و یا با پشتیبانی دندان های مجاور در جای خود ثابت می کنند. به این صورت که دندان های طرفین تراشیده و روکش می شود تا به شکل یک پل دندان های مصنوعی را پل دندان دارای یک پروتز سه یا چند قطعه ای است به این صورت که یک یا چند دندان مصنوعی که به یک دیگر متصل هستند و دو روکش در طرفین قرار میگیرد. ایمپلنت دارای سه نوع مختلف است: بریج معلق، بریج معمولی و بریج مریلند‌.

بریج معلق دارای تنها یک روکش دندان است که از یک سمت دندان مصنوعی را نگه می دارد، بریج معمولی دارای دو روکش است که به دو طرف دندان مصنوعی کشیده می شود و بریج مریلند یک دندان مصنوعی است که به دندان طبیعی از دو طرف میچسبد.

چه کسانی باید بریج استفاده کنند؟

افرادی که در دو طرف دندان افتاده خود دندان های سالمی دارند و این دندان ها دارای استحکام ریشه باشند و وضعیت لثه ها نیز در حالت مطلوبی باشد، می‌توانند این نوع را برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خود انتخاب کنند.

مزایای بریج

•قیمت پایین تر آن نسبت به سایر روش ها

•حفظ زیبایی صورت

•امکان جویدن راحت غذا

معایب بریج

•امکان فرو ریختگی بریج در صورت مستحکم نبودن دندانهای مجاور

•تراشیدن دندان های سالم مجاور بریج و امکان صدمه به آنها

بریج یا ایمپلنت؟

مقایسه بریج یا ایمپلنت، به دلیل اینکه تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند کمی دشوار است. بهتر است تصمیم گیری درباره انتخاب بریج یا ایمپلنت را به دندانپزشک بسپارید تا بسته به وضعیت دندان شما تصمیم بگیرد، اما اگر به طور کلی بخواهیم بیان کنیم، بریج تنها به دلیل ارزانتر بودن به ایمپلنت ترجیح داده میشود و ایپملنت به دلیل دوام بیشتر، قدرت جویدن بهتر و آسیب نزدن به دندان های دیگر نسبت به روش های دیگر ارجحیت دارد و بهتر است انتخاب بین بریج یا ایمپلنت را با توجه به مواردی که ذکر کردیم و طبق نظر پزشکتان انجام دهید.

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی