تلاش دانشگاه شهید بهشتی در توسعه فناوری

به گزارش روز پنج شنبه مرکز پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، سردار حسین دهقان در بازدید از دستاوردها و توانمندی های مرکز نوآوری مکران تاکید کرد: باورم این است که از نظر نیروی انسانی با انگیزه، ظرفیت بسیار خوب و مناسبی در صنایع بزرگ داریم و مراکز آموزش عالی ایران در فرایند توسعه و رشد در حال تبدیل شدن به نسل چهارم هستند.

وی ضمن تقدیر از دستاوردهای به نمایش درآمده در مرکز نوآوری مکران از جمله موتور بومی سه هزار و ۶۰۰ اسب بخاری، گفت: در چندین سال گذشته با تدبیری که مقام معظم رهبری داشتند توجه جدی به کنار هم قرار گرفتن دانشگاه و صنعت شده است. به عبارتی تلاش کردیم از ظرفیت دانشی کشور در حوزه توسعه فناوری، توسعه محصول و تامین بازار به صورت نظام مند استفاده کنیم.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی توانست به خوبی در این فضا حرکت کند و به صنعت و بهره برداری موثر وصل شود؛ این فرایندی است که می تواند برای کل نظام آموزش عالی ما به عنوان مدل در نظر گرفته شود.

وی افزود: اگر بتوانیم در جامعه زیرساخت های نرم و ساختاری نظامی را توسعه بدهیم، قادر خواهیم بود در بازه زمانی کوتاه علاوه بر تامین نیاز محصولی و فناوری هیچ وابستگی به بیرون از کشور نداشته باشیم.

به  گزارش ایرنا، مرکز نوآوری مکران واقع در پردیس عباسپور دانشگاه شهید بهشتی یک شتابدهنده نوآوری و کارآفرینی تخصصی در حوزه صنایع دریایی است که به صاحبان ایده کمک می کند ایده و فکر خود را به کسب‌وکار بدل کنند.

این مرکز راه رسیدن محصولات به بازار، دریافت مشاوره‌های فنی، اتصال به شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران و رشد و توسعه آن را فراهم می‌کند. در این شتابدهنده، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر روی استارتاپ ها و نخبگان فعال حوزه های شناوری، فراساحل، زیرسطحی، رباتیک دریایی و غیره انجام می‌شود.

تلاش دانشگاه شهید بهشتی در توسعه فناوری

تبدیل ایده به محصول در دانشگاه نسل چهارم

در ادامه این بازدید، کورش پرند رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: یکی از بحث های جدی دانشگاه های نسل چهارم تبدیل ایده به محصول و سپس محصول به ثروت است؛ در این راستا یکی از ماموریت های دانشگاه شهید بهشتی ایجاد مراکز نوآوری است که توسط پارک علم و فناوری تاکنون ۱۸ مرکز نوآوری در پژوهشگاه و دانشکده های دانشگاه ایجاد شد.

وی یادآور شد: یکی از مراکز نوآوری ما صنایع دریایی مکران است. اورهال، بهبود و بهینه کردن موتورهای دیزل دریایی که با مهندسی معکوس و بهبود بخشیدن فرایندها و ساخت قطعات انجام شده از کارهای بزرگی است که توسط شتابدهنده مکران به نتیجه رسیده و طی چند روز گذشته امیر خانزادی، فرمانده کل نیروی دریایی ارتش، ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از مدیران و سیاستگذاران تراز اول کشور از آن بازدید کرده اند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: هر استارتاپ در بازه زمانی ساخت تا توسعه محصول، نیازمند به برنامه ریزی دقیق، دانش کافی، مدیریت هزینه همچنین مشاوره است. مکران در جهت حل این موضوع، در فضایی مناسب و ایده آل و با حضور افراد متخصص و شبکه های گسترده از مشاوران و سرمایه گذاران، این فرصت را در اختیار صاحبان محصول در حوزه ها و استارتاپ ها قرار می دهد و طی برنامه ریزی دقیق و منظم به حمایت تجربی و مالی این افراد می پردازد.

به گفته پرند، در این راستا سرمایه گذاران مکران و کارشناسان این مجموعه در فعالیت های مختلف استارتاپی به ویژه صنایع دریایی، به طور دقیق ارزیابی های لازم بر روی کسب و کار، عملکرد بهتر تیم، تجهیزات مورد نیاز و مباحث فنی مهم در جهت توسعه بازاری محصول مورد نظر را انجام داده و بدین ترتیب بهترین پیشنهادها (استارتاپ ها) را به متقاضیان سرمایه ارایه می دهند. همچنین این مجموعه از نگرانی سرمایه گذاران کاسته و به آن ها کمک می کند با کمترین ریسک در استارتاپ ها مشارکت داشته باشند. بعد از سرمایه گذاری نیز مجموعه مکران به صورت دقیق بر روی استارتاپ ها نظارت داشته و به رشد و توسعه استارتاپ کمک خواهد کرد.

استقبال جوانان از مراکز نوآوری

سعداله نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی هم در این  بازدید ضمن یادآوری اینکه در چند روز گذشته پروژه های متعددی در پردیس عباسپور افتتاح شده است، گفت: استقبال جوانان از مراکز نوآوری و کارآفرینی و حضور و فعالیت نخبگان در استارتاپ‌ها، مایه امیدواری است.

وی از برنامه‌های بلندمدت این دانشگاه برای توسعه پردیس فنی و مهندسی شهیدعباسپور خبر داد و تاکید کرد: پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی با برخورداری از اعضای هیات علمی متخصص، جوانان مستعد و نخبه و زیرساخت‌ها و فضاهای فیزیکی منحصر به فرد، شرایط مطلوبی برای حضور و فعالیت مراکز نوآوری و کارآفرینی دارد؛ به مدد وجود این بسترهای مناسب، توسعه پارک علم فناوری دانشگاه شهید بهشتی در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور در دستور کار مدیریت کلان دانشگاه شهید بهشتی قرار گرفت.

رییس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: با تصویب هیات امنای دانشگاه شهید بهشتی، ۱۰هکتار از مجموع ۵۰ هکتار مساحت پردیس فنی و مهندسی عباسپور به طرح توسعه و گسترش پارک علم و فناوری، اختصاص یافت و با فراهم آمدن بسترهای لازم، فرایند استقرار مراکز و شرکت‌های نوآور و استارتاپ‌ها آغاز شده است.

به گفته نصیری قیداری، بر اساس چشم‌اندازهای ترسیم شده امیدواریم در آینده نزدیک این پردیس به قطب مهندسی و نوآوری و پارک علم و فناوری فعال در آن، به برترین پارک علم و فناوری شرق تهران تبدیل شود. حضور اعضای هیات‌علمی متخصص و دانشجویان با انگیزه و حمایت‌های مدیران کشور از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بازوهای پر توان ما در رسیدن به این افق هستند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی