یارانه بازنشستگان قطع می شود / تصمیم دولت چیست؟

1 دیدگاه

به گزارش ساناپرس؛ یک کارشناس بازار کار تاکید کرد: بخش بزرگی از بازنشستگان متاسفانه از کمک‌ها و حمایت‌های یارانه‌ای محروم هستند و این نشان می‌دهد که بانک اطلاعاتی کشور دچار نقص شدید است و باید مورد بازنگری قرار گیرد.

خبرآنلاین نوشت؛ اشتغال فرزند برای بازنشستگان دردسرآفرین شد؛ این را می‌شود در اظهارات اخیر عضو کمیسیون بهداشت مجلس مشاهده کرد.

محمدعلی بندپی در حاشیه آیین تجلیل از بازنشستگان برگزیده ملی در واکنش نسبت به قطع یارانه برخی از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: رئیس‌جمهور تاکید داشتند آنهایی که یارانه‌شان قطع شده است و به عقیده‌شان باید یارانه‌شان وصل شود، باید مجدد درخواست دهند تا یارانه آنها واریز شود.

وی عنوان کرد: بنده نیز این موضوع را از طریق سرپرست وزارت رفاه پیگیری خواهم کرد؛ البته ما می‌توانیم از اختیارات مجلس شورای اسلامی نیز استفاده کنیم و نسبت به این موضوع ورود پیدا کرده که قطعا این مسیر را دنبال خواهیم کرد.

پیش از این نیز روح‌اله متفکرآزاد، نماینده مجلس در انتقاد به این موضوع عنوان کرده بود: بعضا شنیده می‌شود به دلیل محاسبه مجموع درآمد خانوار، حتی یارانه جزئی پدر و مادر خانوار که سرپرست خانواده محسوب می‌شوند نیز قطع شده است که غیرقابل پذیرش است.

رئیسی: قطع پرداخت یارانه به نیازمندان ناحق است

اما گزارش‌ها از قطع یارانه برخی از بازنشستگان و عدم واریز یارانه جدید در حالی است که رئیس‌جمهور در نیمه تیرماه امسال تاکید داشت: هم پرداخت یارانه به افراد برخوردار و ثروتمند و هم قطع پرداخت به نیازمندان، ناحق است و باید با اتقان کامل در این زمینه عمل کرد.

سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، پس از گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روند رسیدگی به اعتراض کسانی که یارانه آنها در جریان اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، قطع شده است، گفت: بررسی‌ها دقیق، با نگاه مثبت و اعتماد به خوداظهاری‌ها و تفکیک بین حساب‌های تجاری و شخصی انجام شود تا حقوق ملت کاملا مورد توجه قرارگیرد و حق کسی پایمال نشود.

وی تاکید کرد: یارانه کسانی که در بررسی‌ها، صلاحیت آنها برای دریافت یارانه احراز شده است به سرعت و بدون وقفه پرداخت شود.

رئیسی همچنین تاکید کرد که وزارت تعاون، شرایط و تمهیدات لازم برای تفکیک اعضای خانوار، بررسی درخواست‌ها و اعلام نتیجه به متقاضیان را با رعایت زمان بندی‌های تعیین شده و در حداقل زمان ممکن فراهم کند.

دوران بازنشستگی به چالش تبدیل شده است

در همین خصوص حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگویی درباره حذف یارانه برخی از بازنشستگان گفت: وقوع اتفاقات چند سال اخیر به خصوص در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور، موضوع بازنشستگان و دوران بازنشستگی را واقعا به یک چالش بزرگ در کشور تبدیل کرده است.

وی افزود: افراد سال‌ها در بخش‌های مختلف کشور کار کردند، با انگیزه این‌که بتوانند بعد از یک دوره طولانی که به طور متوسط در ایران ۳۰ سال است، در دوران بازنشستگی زندگی راحتی داشته باشند، چون شرایط خاصی به لحاظ سنی بر آنها ایجاد می‌شود که توقعات و انتظارات آنها را از کشور به لحاط تامین انتظارات بالا می‌برد.

وی افزود: اگر ما بی‌توجهی به بازنشستگان را ادامه دهیم و این شرایط را در کشور ایجاد کنیم، اولین آسیب را در جوانان خواهیم دید. جوانان می‌بینند بعد از سال‌ها کار، در دوران بازنشستگی که از مزایای سابقه خدمت و دوران جوانی می‌خواهند استفاده کنند، دولت به آنها بی‌توجه است، حقوقشان را کامل پرداخت نمی‌کند و امکانات و لوازم آسان و راحت برای زندگی‌شان فراهم نیست.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: همین موضوع، انگیزه را در جوانان از بین می‌برد. وقتی جوانان با انگیزه کار نمی‌کنند و امید در میان آنها برای آینده از بین می‌رود، به طور قطع حس تعلق به کار را از دست می‌دهند.

حاج‌اسماعیلی تاکید کرد: ما نباید کاری کنیم که دوران بازنشستگی با ابهام و تردید روبه‌رو شود. اگرچه بازنشستگان دچار مشکلات اساسی می‌شوند و ما یک بی‌انصافی جدی را در حق آنها تحمیل می‌کنیم.

وی متذکر شد: چالش‌هایی که به‌خصوص در چند سال اخیر در بخش‌های اقتصادی برای بازنشستگان ایجاد شده، می‌تواند برای کشور یک آفت باشد.

این کارشناس بازار کار با اشاره به نیازهای درمانی بازنشستگان و بی‌توجهی به این موضوع، گفت: حقوق و دستمزد متناسب با شرایط بازنشستگان برای تامین نیازهایشان را شاهد نیستیم. اتفاقاتی که در خصوص مستمری بازنشستگان در کشور ایجاد شده، واقعا یک بحران است؛ چراکه این گروه علاوه بر نیازهای معیشتی، مستاجر هم هستند و نیازهای بهداشتی و درمانی هم دارند. یعنی برای این بخش‌ها برنامه اختصاصی و جدی برای بازنشستگان نداریم.

حاج‌اسماعیلی افزود: وقتی ما به صورت عمومی نیازهای بازنشستگان را در کهولت سن، مثل بقیه مردم می‌بینیم، حتما با نارسایی‌هایی در بخش‌های مختلف مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: هر گونه ضعف در خصوص تامین مطالبات و معیشت و حفظ قدرت خرید بازنشستگان، می‌تواند روی کل جامعه تاثیر بگذارد.

دهک‌بندی‌ها نقص جدی دارد

این کارشناس بازار کار در عین حال در رابطه با حذف یارانه برخی از بازنشستگان نیز گفت: واقعا بانک اطلاعاتی کشور در خصوص پرداخت یارانه مورد انتقاد است؛ با وجود این‌که دو دهه است در کشور یارانه پرداخت می‌کنیم و هنوز دهک‌بندی‌ها و تخصیص یارانه به خانواده‌ها و افراد مختلف با اشکالات و نقص‌های جدی روبه‌روست.

حاج‌اسماعیلی افزود: خیلی از افراد هستند که تمکن مالی بسیار بالا، امکانات و درآمدهای بالا دارند، اما در حال حاضر یارانه دریافت می‌کنند. این در حالی است که گروهی دیگر از مردم که نیازمند هستند، یارانه آنها قطع شده است.

وی با بیان این‌که دولت می‌گوید در حال حاضر به ۹ دهک یارانه می‌دهد، عنوان کرد: این واقعا با آنچه که در جامعه می‌بینیم و نظراتی که از مردم می‌شنویم، کامل در تناقض است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: من فکر می‌کنم بخش بزرگی از جامعه در حال حاضر یارانه نمی‌گیرند و خیلی از افراد مستحق که حقوق‌بگیر هستند (مجموعه‌ای از کارمندان، کارگران و بازنشستگان) یارانه نمی‌گیرند.

حاج‌اسماعیلی متذکر شد: یک اشکال جدی این است که وقتی این گروه به عدم دریافت یارانه اعتراض می‌کنند، با پاسخ‌های تهاجمی در حوزه دولت مواجه می‌شوند که برای مثال به آنها گفته می‌شود فلان میزان درآمد یا گردش مالی دارید یا فلان سفر را رفته‌اید.

وی ادامه داد: این پرسش‌ها منطقی نیست، چون همه این پاسخ‌هایی که به این شکل به مردم داده می‌شود، می‌تواند بخشی از نیازهای روزمره مردم باشد.

این‌کارشناس بازار کار تاکید کرد: من فکر می‌کنم بخش بزرگی از بازنشستگان متاسفانه از کمک‌ها و حمایت‌های یارانه‌ای محروم هستند و این نشان می‌دهد که بانک اطلاعاتی کشور دچار نقص شدید است و باید مورد بازنگری قرار گیرد.

اخباراقتصاد
 

1 دیدگاه.

  • شسسس
    2022-07-30 00:28

    ممنونیم . اقای حاج اسماییل واقعا ب حق میفرمایی .واقعا درک تون صحیح است بعض ها خیلی درامد بابای دارن ک میدانیم ولی دولت فقط کارمندن وحقوق بگیران میبیته و یلرانشون قطع میکنه ینی حقوق ده میلیونی باید یادرانش قطع بشه وفردی ک ماهی صد میلیون درامد دارد باید یادگرانه بگیرد

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی