زمان قطعی واریز کالابرگ اعلام شد / کالاهای کوپنی مشخص شدند

7 دیدگاه

به گزارش ساناپرس؛ اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالابرگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی مانند کالابرگ ، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.  مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت  کالابرگ  را با هم در سایت فردا می خوانیم.

به نقل از خبرآنلاین، مهدی طغیانی در مصاحبه با یک برنامه رادیویی با ذکر این نکته که کالابرگ الکترونیک، مصوب بودجه سالانه مجلس است، گفته که دولت در اجرا، به دلیلِ اتفاقات اردیبهشت ماه و نیز اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تفاوت‌هایی صورت داد، چون اوضاع آن گونه که تصور می شد، پیش نرفت.

وی عنوان کرده، براساس وعده داده شده، زیرساخت کالابرگ الکترونیک در شهریور ۱۴۰۱ آماده می‌شود و کالای اساسی و ضروری با توجه به قول دولت، به صورت کالابرگ ارائه می شود.

طغیانی متذکر شده؛ مشمولان یارانه در قانون مشخص شده است و همین دامنه‌ای که مشمول یارانه هدفمندی شدند، کالا برگ نیز دریافت می‌کنند.

البته محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام کرده بود: پرداخت کالایی یارانه در شهر ایلام به طور آزمایشی اجرایی خواهد شد. پس از آن نیز اعلام شد که طرح کالابرگ در سه شهر گرمسار، آبیک و ایلام اجرا می‌شود.

سید کریم حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس نیز گفته است؛ قرار است که نرم‌افزاری را اجرایی کنند که پرداخت ۶ الی ۸ قلم کالا در قالب این نرم‌افزار به شکل الکترونیکی انجام شود، یعنی مشمولان این طرح وارد نرم‌افزار می‌شوند و فروشگاه‌هایی که برای فروش تعیین شدند هم این نرم افزار را دارند. اتفاقی که پس از اجرای این طرح اتفاق خواهد افتاد، این است که مردم این اقلام موجود در نرم‌افزار را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خریداری کرده و مبلغ را پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت این مبلغ را دولت به فروشنده پرداخت می‌کند.

اما این اظهارات درباره کالابرگ در حالی است که تاکنون مقامات دولتی عنوان می‌کردند به دلیل این‌که هنوز کالابرگ آماده نشده است و هنوز موضع رسمی از سوی دولتی‌ها درباره زمان اجرای طرح کالابرگ اعلام نشده است.

در این میان، دو هفته آینده چهارمین مرحله یارانه نقدی باید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و سوالی که وجود دارد، این است که بالاخره دولت چه موضعی در قبال طرح کالابرگ خواهد داشت؛ این‌که آیا دولت به قانون بودجه عمل می‌کند و کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی می‌کند یا اینکه ممکن است به طرقی مجلس را متقاعد کند تا همچنان به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد.

زمان قطعی واریز کالابرگ اعلام شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره طرح کالابرگ الکترونیک و اینکه دولت هنوز تصمیم قطعی در این رابطه نگرفته است، گفت: قرار بود بعد از آماده شدن مقدمات این موضوع در یکی از جلسات رسمی دولت مطرح شود و رئیس جمهوری تصمیم نهایی را ابلاغ کنند، اما بهتر است پاسخ این سوال بعد از آن جلسه داده شود تا پاسخ درستی باشد.

احسان خاندوزی، در حاشیه اختتامیه مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصادی، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به حرکت به سمت انضباط‌بخشی نظام پرداخت‌ها و نظام مالی که در دستور کار قانون‌گذار بوده، جلساتی با رئیس کل بانک مرکزی برگزار شده است. اراده مشترک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبنی بر این است که در سال ۱۴۰۱ ماجرای تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری که برای خیلی از مردم نارضایتی و مسئله ایجاد کرده بود، به سرانجام برسد.

وی همچنین درباره قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، گفت: این قانون باید خردادماه سال گذشته اجرا می‌شد. اما زمانی که ما شروع به کار کردیم، هنوز بخش‌های زیادی از مقدمات فنی کار و اتصال بخش‌های اقتصادی به سامانه انجام نشده بود. بنابراین مهلتی از مجلس گرفته شد تا ابتدای امسال عقب ماندگی‌های قبلی جبران شد.

او ادامه داد: از ابتدای تیرماه عملا اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی شروع شده هم اطلاعیه‌هایی برای فراخوان گروه‌های مختلف ارسال شده تا عضویت خود را در سامانه مودیان تکمیل کنند، از زمانی که اطلاعات افراد بر آن بستر بارگذاری می‌شود، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مودیانی که عضو شدند، بر اساس سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی صورت خواهد گرفت؛ این موضوع به زودی از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد شد.

طرح کالابرگ در انتظار تایید نهایی

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال ایسنا، درباره اینکه آیا طرح کالابرگ الکترونیک تا پایان امسال اجرا می‌شود؟ تصریح کرد: دولت هنوز تصمیم قطعی در این رابطه نگرفته است. قرار بود بعد از آماده شدن مقدمات این موضوع در یکی از جلسات رسمی دولت مطرح شود و رئیس جمهوری تصمیم نهایی را ابلاغ کنند. بهتر است پاسخ این سوال بعد از آن جلسه داده شود تا پاسخ درستی باشد./ایسنا

طرح کالابرگ کی اجرایی می شود؟

نایب رئیس مجلس درباره استفاده از کالابرگ الکترونیکی، گفت: مجلس و دولت معتقدند که تزریق پول، تورم ایجاد می‌کند بنابراین موضوع کالابرگ، یعنی رساندن کالا به دست مصرف‌کننده، بهترین رویه است.

عبدالرضا مصری درباره ضرورت استفاده از کالابرگ الکترونیکی، گفت: مجلس و دولت معتقدند که تزریق پول، تورم ایجاد می‌کند بنابراین سازوکار ارائه کالا با کالابرگ یعنی رساندن کالا به قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده، بهترین رویه است اما در این زمینه دولت به دنبال سیستمی است که برای مردم مشکلی ایجاد نشود. خوشبختانه برای نان این موضوع در چند استان به صورت آزمایشی در حال اجرا است که به نظر می‌رسد پس از اجرای مرحله آزمایشی، فضا برای به موضوع کالابرگ آماده‌تر خواهد شد.

وی افزود: متأسفانه در ماه‌های اخیر با مشکل جدیدی در دنیا یعنی تورم جهانی روبه‌رو شده‌ایم و معادلات خریداران و فروشندگان به هم ریخته است. پیش از این به ویژه برای نهاده‌های کشاورزی بازار سنتی وجود داشت و حجم تقاضای خریدار و حجم عرضه فروشنده مشخص بود اما در حال حاضر فروشندگان در عرضه کالا حداقل برای منطقه ما دچار مشکل شدند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به تمام موضوعات مذکور، شرایط اقتصادی سخت است و مردم بیشتر از همه این سختی را تحمل می‌کنند دولت باید تمهیداتی برای این موضوع داشته باشد. کار هم برای دولت و هم برای ملت از لحاظ اقتصادی سخت شده که امیدواریم شرایطی ایجاد شود از این مرحله عبور کنیم.

مصری با تاکید بر اینکه ما ۱۰۰ درصد با کالابرگ موافق هستیم، تصریح کرد: با تزریق پول موافق نیستم اما باید به این نکته نیز توجه کرد که دولت فعلاً هیچ راهی نداشته چرا که سیستم اجرای این موضوع آزمایش نشده بود. هرچند زیرساخت‌ها در تئوری خوب بود اما آزمایش نشده بود تا زمانی هم سیستم آزمایش نشود، نمی‌توان آن را دفعتی اجرایی کرد، امیدواریم مراحل آزمایش سریع‌تر سپری شود.

این کالا ها شامل یارانه کالابرگ می شوند

‍ فرماندار آبیک گفت: طرح کشوری کالا برگ الکترونیکی به صورت پایلوت در شهرستان آبیک اجرا می شود.

با حضور حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک، نوری معاون شعب بانک سپه استان قزوین، خلج معاون واحد کسب کار بانک سپه استان، بابایی رئیس بانک سپه شهرستان، بخشداران، خیرخواه مدیریت جهاد کشاورزی، فلاح رییس اتاق اصناف و عبدی رئیس اتحادیه خواروبار، جلسه هماهنگی نحوه اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی که مقرر است برای اولین بار به صورت پایلوت در شهرستان آبیک اجرا شود، برگزار شد.

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک در این جلسه با بیان اینکه در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی و همچنین حذف ارز ترجیحی، دولت سیزدهم تصمیم دارد طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرا کند، اظهار کرد: در راستای اجرای صحیح سیاست دولت و  جلب اعتماد مردم، همه دستگاه‌های ذیربط در این طرح، موظف به همکاری به صورت جهادی هستند.

وی افزود: در مراحل اولیه اجرای طرح و ارزیابی میزان موفقیت طرح کالا برگ الکترونیک یارانه معیشتی افراد مشمول دریافت یارانه قطع نخواهد شد و اعتبار اجرای طرح از محل هدفمندی یارانه ها و مازاد بر یارانه دریافتی افراد مشمول پرداخت خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: کالابرگ الکترونیک برای خرید ۶ قلم کالای اساسی از جمله مرغ، تخم مرغ، روغن، شیر، پنیر و ماکارونی  تعریف شده است.

نماینده دولت در شهرستان آبیک افزود: در مرحله نخست اجرای طرح ۱۰۰ الی ۱۵۰ فروشگاه مواد غذایی و پروتئینی با معرفی بخشداران و اتاق اصناف در سطح روستاهای و در سطح شهرها، اتحادیه، اتاق اصناف و صمت با نظارت جهاد معرفی خواهند شد و بعد از پایش و صحت سنجی اطلاعات صاحب جواز کسب و معرفی، بانک سپه نسبت به افتتاح حساب، استقرار کارتخوان و دستگاه پوز در فروشگاه‌های معرفی شده اقدام خواهد کرد.

فتوحی تصریح کرد: در انتخاب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا خواربار فروشی ها، ملاک انتخاب معتمد بودن و نداشتن تخلف فرد کاسب و انتخاب مناطقی که داری تراکم جمعیت و مناطق کم برخوردار ملاک عمل قرار گیرد.

وی افزود: بخشداران تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند تا در روستاهایی که خواربار فروشی یا پروتئینی مستقر نیست، فروشگاهی معرفی گردد که دسترسی چند روستا به فروشگاه معین مقدور باشد./فارس

با اصلاح نظام یارانه ها در اردیبهشت ماه امسال و افزایش یارانه ها به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان برخی از دریافت این یارانه جاماندند که جاماندگان دو گروه هستند و شرایط متفاوتی دارند.

با اصلاح نظام یارانه ها در اردیبهشت ماه امسال و افزایش یارانه ها به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان برخی از دریافت این یارانه جاماندند که جاماندگان دو گروه هستند و شرایط متفاوتی دارند.

طبق اعلام سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، فرایند بررسی برای پرداخت معوقات یارانه افراد مشمول، در حال انجام است و به زودی با تکمیل اطلاعات، به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

معوقه یارانه‌ها مربوط به دو گروه است؛ کسانی که تا اردیبهشت امسال یارانه نقدی دریافت می‌کردند ولی با واریز مبالغ جدید، به عنوان دهک پردرآمد یارانه آنها قطع شد و در سامانه hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کرده و درخواست بازبینی دهک‌بندی را داشتند. گروه دیگر کسانی که تا پیش از این یارانه‌ای دریافت نکرده و از اردیبهشت ماه برای ثبت نام در سامانه my.gov.ir اقدام کردند. درنهایت درخواست‌های هر دو گروه بررسی و افرادی که بین دهک اول تا نهم قرار گرفتند، به لیست یارانه‌بگیران اضافه شدند.

بر این اساس برای افراد معترض، همراه با یارانه تیرماه، اولین پرداخت انجام شد و حدود یک هفته بعد برای ثبت‌نام کنندگان نیز به تناسب دهکی که در آن قرار داشتند، یک پرداخت پرداخت صورت گرفت. قرار بود که یارانه اردیبهشت و خرداد (مبالغ جدید) نیز به عنوان معوقه برای آنها پرداخت شود که در اعلام اولیه اواخر تیرماه مطرح بود ولی تاکنون واریز نشده است.

اخباراقتصاد
 

7 دیدگاه.

  • ناشناس
    2022-07-29 14:25

    مردم کالا برگ نمیخواهند یارانه حق مردم است میخواهید آن راهم قطع کنید این چه کاری بامردم میکنید آقایون دولت رئیسی مردم بیشتر به پول نیاز دارند نه پنیر نه تخمرغ یارانه رانقدی بدید تامردم خودشان انتخاب کنند

  • حمید کنعانیان
    2022-07-29 14:34

    سلام خدا کنه اگر قراره کوپن بدن مثل سابق نباشه بگردی دنبال مغازه‌ها یی که جنس کوپنی میدن و اونم باصف طولانی اگر قراره کوپن داده بشه باید توی تمام فروشگاه ها و سوپرمارکتها اقلام کوپنی توذیع بشه

  • زهرا
    2022-07-30 01:14

    کالابرگ بهتره به شرطی که به قیمت سال ۱۴۰۰بدهند

  • سیدحمید
    2022-07-30 06:43

    آخه کالا برگ به چه دردی میخوره همان یارانه نقدی روبدید مردم میخوان به یک زخم دگشون بزنن شایدمثلاکسی تخمرغ نخواست بابد چکارکنه

  • نگبن
    2022-07-30 08:05

    سلام ما کالابرگ نمی‌خواهیم یارانه بهتر است حق مردم‌ است بعضی‌ها با يارانه زندگي بسر میکنن

  • یک شهروند
    2022-07-30 10:31

    خسته نشدید از این همه صغری کبری کردن کل خبر شما را میتوان در حداکثر پنج خط خلاصه کرد .

  • ناشناس
    2022-07-30 10:40

    ما کالا برگ نمیخواهیم خواهشا پول نقد دریافت کنین

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی