«هیچکاک»، الگویی برای پیکسار/ عکس

ریشه تاریخی کمیو از کلمه ایتالیایی cammeo (کامئو) که در نوشته‌های تئاتر ایتالیایی اواسط قرن ۱۹ گرفته شده است. در اصل، کمیو به معنای بخش کوچکی از یک شخصیت است که از بخش‌های دیگر، متمایز و نسبت به آن‌ها برجسته شده باشد. فرهنگ انگلیسی آکسفورد نیز این معنا را به یک پیش‌نویس یا خلاصه‌ی ادبی کوتاه مربوط کرده که بر اساس معنای ادبی، کمیو است.

قطعاً یکه تاز تکنیک کمیو در جهان سر آلفرد جوزف هیچکاک است. هیچکاک عاشق کمیو بود. او در ۴۰ فیلم از ۵۲ فیلم خودش حضور کوتاه افتخاری (cameo) داشته است. بعد از مدتی این حضورها چنان به امضای کار هیچکاک تبدیل شد که در هر ۳۰ فیلم آخرش، حداقل در یک صحنه حضور پیدا کرد.

هیچکاک که استاد بلامنازع و مبدع تکنیک­‌های تعلیق در زمان خود بود، از کمیو در راستای تکمیل تعلیق فیلم‌هایش اما این بار از جنس تجاری محض استفاده کرد. کمیوهای هیچکاک آنقدر مسئله‌ساز شده بود که مخاطبان فیلم‌هایش، به این دلیل به سینما می‌رفتند تا این کارگردان بزرگ را در فیلم‌هایش پیدا کنند.

پیکسار و کمیو

استودیو انیمیشن پیکسار با تأسی از هیچکاک در راستای خلق پیرنگی خاص و منحصر به فرد، کمیو را به اشکال مختلفی گسترش داد. اولین پروژه پیکسار، لوکسو جونیور بود. انیمیشنی کوتاه به مدت دو دقیقه به نویسندگی و کارگردانی جان لستر در سال ۱۹۸۶. این انیمیشن کوتاه یک چراغ میز زاویه‌دار بزرگ را هنگام تماشای یک لامپ کوچک در زمان توپ‌ بازی نشان می‌دهد و سپس تصادفا با محکم پریدن روی توپ آن را پنچر می‌کند. لوکسو جونیور از آن زمان به رسم پیکسار تبدیل شده‌ است و در ابتدای هر فیلم تولید شده توسط این استودیو، می‌توان او را مشاهده کرد که حرف I در کلمه پیکسار را له می‌کند. توپ اصلی لوکسو (Pixar Luxo ball) که معرف هویت پیکسار است به عنوان کمیو به طور منظم در فیلم‌های پیکسار ظاهر می‌شود.

یکی دیگر از کمیوهای پیکسار که در بسیاری فیلم هایش تکرار می شود، کد A۱۱۳ است. این یک شماره کلاس در موسسه هنر کالیفرنیاست. جایی که فیلم‌سازانی مانند تیم برتون و جان لستر در حوزه انیمیشن و کاراکترسازی تحصیل کرده‌اند. از این منظر به چند کمیو از پیکسار در Luca اشاره خواهیم کرد.

توپ لوکسو

هنگامی که لوکا در مسابقات جام پورتوروسو در حال پیشی گرفتن از سایر رقباست، توپ لوکسا روی پشت بام دیده می‌شود.

«هیچکاک»، الگویی برای پیکسار/ عکس

کد A۱۱۳

کد A۱۱۳ روی بلیط قطاری که آلبرتو در پایان فیلم به لوکا می‌دهد، نوشته شده است.

«هیچکاک»، الگویی برای پیکسار/ عکس

کدپستی پیکسار

هنگامی که در پایان انیمیشن، لوکا از خانواده خود و آلبرتو خداحافظی می‌کند، جلوی قطاری که او و جینا سوار می‌شوند شماره ۹۴۶۰۸ نوشته شده است. این کدپستی استودیوی انیمیشن پیکسار در کالیفرنیاست.

«هیچکاک»، الگویی برای پیکسار/ عکس

ماشین فست فود سیاره پیتزا

فست فود سیاره پیتزا یکی از مکان‌های اصلی نمایش داده‌ شده در اولین فیلم بلند پیکسار، داستان اسباب بازی بود. از آن زمان به بعد نسخه‌ای از ماشین دلیوری این فست فود، تقریبا در هر فیلم پیکسار به طرز موذیانه‌ای پنهان شده‌ است. گنجاندن این پیام در فیلم لوکا یک چالش بود، زیرا این مدل ماشین با دهه ۵۰ میلادی ناهمخوانی دارد. برای حل این مشکل، ماشین به نوعی با یک پیاجو آپ بازسازی شد که یک وسیله حمل و نقل سه چرخ است که توسط همان شرکت تولیدکننده وسپا ساخته شده است. این مدل از سه چرخه، در آخرین مرحله مسابقات جام پورتوروسو، پس از شروع باران، دیده می‌شود و به واسطه کشتی موشکی بالای آن قابل تشخیص است.

«هیچکاک»، الگویی برای پیکسار/ عکس

فدریکو فلینی

یکی از بزرگ‌ترین تاثیرات انریکو کازاروسا هنگام ساخت لوکا، فدریکو فلینی، فیلم‌ساز ایتالیایی بود. به ویژه که در این انیمیشن، چند اشاره به فیلم جاده فلینی (محصول ۱۹۵۴) وجود دارد. پوستر آن در میدان اصلی قرار دارد و قایق ماهی‌گیری ابتدای فیلم “گلسومینا” نام دارد که نام قهرمان فیلم جاده است.

«هیچکاک»، الگویی برای پیکسار/ عکس

پینوکیو

بسیاری از ارجاعات Luca به هنر و فرهنگ ایتالیا شامل ساخته‌های دیزنی است. یکی از کتاب‌های اتاق جولیا، کتاب ماجراهای پینوکیو، به قلم نویسنده ایتالیایی، کارلو کولودی است که در سال ۱۹۴۰، دیزنی یک انیمیشن با اقتباس از آن ساخت.

«هیچکاک»، الگویی برای پیکسار/ عکس

۵۸۵۸

دسته‌بندی نشده

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی