تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین / سرنوشت سهمیه بندی چه می شود؟

به گزارش ساناپرس؛ «افشین مهدوی» مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: از یکم فروردین‌ سال ۱۴۰۱ تا پایان تیر امسال به‌طور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است.

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال ۱۴۰۰، حدود ۸۷ میلیون لیتر بود که این عدد حاکی از افزایش حدود ۱۴ درصدی مصرف بنزین کشور در بازه زمانی ابتدای فروردین تا پایان تیر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۰) در کشور است.به گفته اسدا… قلی زاده رئیس صنف جایگاه داران کشور، نمودار مصرف بنزین طی دو دهه گذشته سینوسی ولی افزایشی بوده و آمارهای بین المللی نشان می‌دهد ایران دوازدهمین مصرف کننده بنزین در جهان است و در این مورد در حال رقابت با کشورهایی نظیر آمریکا، چین، روسیه، هند و برزیل است که جمعیت چند برابر بیشتر از ما دارند.

کاهش فاصله بین تولید و مصرف کنونی و افزایش خیره‌کننده مصرف بنزین در سبد سوخت خودروها زنگ هشدار واردات را به صدا درآورده است. این در حالی است که طی سال های اخیر ایران به صادرکننده بنزین بدل شده بود. یکی از دلایل این مسئله، مصرف بالای بنزین در کشور به مصرف سوخت خودروها بر می گردد. با این حال اصلاح این مصرف بالا در کوتاه مدت ممکن نیست.روز سه شنبه، وزیر اقتصاد در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تدبیر دولت برای مواجهه با افزایش مصرف بنزین، اعلام کرد که با دستور رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین در سال جاری منتفی است و دولت از روش های دیگر نظیر گازسوز کردن خودروها برای مهار افزایش قیمت بنزین استفاده می کند.در همین حال طرح بازتوزیع بنزین به افراد به‌جای خودرو و نتایج اجرای آزمایشی آن روی میز رئیس‌جمهوری است، هرچند بنابر تأکید وزیر اقتصاد، حتی اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد نیز، امسال افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت.طرح بازتوزیع بنزین با هدف اختصاص بنزین یارانه‌ای (1500 تومانی) به افراد به‌جای خودروها از ابتدای اسفند و به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش آغاز شده است، ایده‌ای که بر مبنای توزیع عادلانه یارانه سوخت میان همه مردم و انتفاع دهک‌های مختلف از قیمت ترجیحی بنزین در ایران طرح‌ریزی شده است. روز گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد:پنج  ماه است که طرح آزمایشی بنزین اجرا و در زمان حاضر متوقف شده است، قرار است این طرح انجام ‌شده بررسی شود و اگر نیاز به اصلاحات یا توسعه دارد صورت  گیرد اما هنوز تصمیماتی اتخاذ نشده است.

اخباراقتصاد
پربازدیدسهمیه بندی بنزین
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی