برنامه جدید دولت برای واردات خودرو / تغییرات مهم در راه است

به گزارش ساناپرس؛ منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت درباره آیین نامه واردات خودرو گفت که واردات خودرو منوط به مصوبه هیأت دولت است؛ زمانی‌که این امر نهایی شود به طور قطع واردات خودرو عملیاتی خواهد شد اما پیش‌بینی ما این است تا شهریورماه واردات خودروهای اقتصادی و مناسب انجام شود. وزارت صمت در این مرحله از واردات به‌دنبال خودروهای لوکس نیست و لذا خودروهایی اجازه ورود خواهند یافت که گروه بسیاری توان خرید آن را دارند.

در این میان علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس صحبت‌های جدیدی در حوزه خودرو داشت. او گفت: طرح ساماندهی خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی است که چندی پیش در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد، لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای این طرح باید آیین نامه واردات خودرو را تدوین می‌کرد.

او ادامه داد: آیین نامه واردات خودرو توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شده که طبق آخرین خبرها، آیین نامه یاد شده در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و آماده برای مطرح شدن در هیأت دولت است، بعد از آنکه هیأت دولت این مهم را تصویب کند آیین‌نامه به هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس شورای اسلامی می‌آید و اگر تداخل یا مشکلی نداشت برای اجرا، ابلاغ خواهد شد.
او خاطرنشان کرد: همان‌گونه که تأکید کردم، برای طرح ساماندهی صنعت خودرو، تدوین آیین نامه‌های تخصصی از سوی وزارت صمت که در هیأت دولت تصویب شود، ضرورت داشت. یکی از آیین نامه‌ها، واردات خودرو بود، دیگر آیین نامه‌ای که وزارت صمت باید تهیه کند مربوط به استانداردهای خودرو و سوخت مصرفی خودروها است.

جدی با بیان اینکه یکشنبه هفته آینده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌آید تا درباره آیین نامه واردات خودرو توضیح دهد، گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر آیین نامه واردات خودرو در هیأت دولت مطرح تا بسته جامع ساماندهی صنعت خودرو که به نفع مردم است، عملیاتی شود.

موضع واردکنندگان خودرو
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به «ایران» گفت: هنوز هیچ اطلاعی درباره جزئیات آیین نامه واردات خودرو نداریم، اما آن‌گونه که متوجه شدیم بدون آنکه به‌صورت رسمی گفته شود از فعالان این صنف در مورد واردات خودرو، مشکلات این حوزه و چالش‌های پیش رو سؤالاتی پرسیده شده است. لذا به استناد صحبت برخی کارشناسان آیین نامه واردات خودرو تدوین شده است اما بهتر بود به‌صورت مستقیم با فعالان این حوزه صحبت یا حتی دعوت می‌شد تا در تدوین آیین نامه این بخش مشارکت کنند.

او با بیان اینکه امیدواریم، آیین‌نامه تدوین شده در واردات خودرو تکمیل و جامع باشد، تصریح کرد: قبل از نهایی شدن کامل آیین نامه واردات خودرو نظر واردکنندگان خودرو پرسیده شود تا این امر بدون چالش قابلیت اجرا پیدا کند.

دادفر افزود: هر زمان که آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شود، می‌توان واردات خودرو را از سر گرفت و البته برخی واردکنندگان مذاکراتی را با برخی شرکت‌های خودروسازی دنیا انجام دادند.

پیش از این نیز کارشناسان صنعت خودرو تأکید کرده بودند که هیچ راهی جز تأمین بخشی از نیاز داخلی از محل واردات نیست، چرا که تولید خودرو در کشور به اندازه نیاز داخلی کشور نیست و عملاً عرضه خیلی کمتر از تقاضا است و علت تنش در بازار و قیمت زیاد خودرو نیز به همین دلیل است.

اخبارخودرو
واردات خودرو
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی