انواع ورق آهنی که بهتر است قبل از خرید بشناسید!

انواع ورق آهنی از محصولات پرمتقاضی و متنوع در بازار آهن است. با بررسی تفاوت انواع ورق آهنی، می­تواند مناسب‌ترین مقطع برای پروژه ساختمانی یا صنعتی خود را انتخاب کنید. درضمن اگر قصد دارید از قیمت روز انواع ورق آهنی مطلع شوید، سایت نیک فولاد مرجع معتبری است. از قیمت ورق استیل 316 گرفته تا قیمت هر نوع ورق دیگری در این سایت به صورت لحظه ای به روز رسانی می‌شود.

تفاوت انواع ورق آهن که از آن بی‌خبرید!

مشخصه های انواع ورق که باعث تفاوت آنها می‌شود عبارتنداز:

ورق سیاه

ورق سیاه پر کاربردترین ورق­آهنی است که با روش نورد گرم تولید می­شود. همانطور که از اسم ورق سیاه حدس می‌زنید، این نوع ورق دارای رنگ تیره و ظاهری مات است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ورق سیاه با دیگر انواع ورق نیز همین ظاهر آن است. این نوع ورق از فولاد و در نتیجه اعمال عملیات نورد گرم تهیه می‌شود. در نورد گرم ورق فولاد تحت دمای بالای 930 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. در نتیجه خاصیت فرم‌پذیری این مقطع به میزان قابل توجهی بالا است. از جمله پرکاربردترین ورق‌های سیاه می‌توان به ورق سیاه  St37 و ورق سیاه St52  اشاره کرد. ورق سیاه در ضخامت‌های مختلف از 1 میلی‌متر تا 10 سانتی‌متر موجود است. این مقطع مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد، دارای قابلیت شکل‌پذیری است، جوش‌پذیر است و نسبت به خستگی در برابر بارهای متغیر مقاوم است. در ضمن ورق سیاه را ورق گرم نیز می‌نامند.

از نکات مربوط به مقوله راهنمای خرید ورق سیاه می­توان به طریقه محاسبه وزن این محصول اشاره کرد. قیمت ورق سیاه بر اساس وزن آن تعیین می­شود. به طور مثال قیمت ورق سیاه 2 میل نسبت به قیمت ورق 100 میل متفاوت است.

کاربرد ورق سیاه

کاربرد این محصول بسیار گسترده است. برای مثال می‌توان از صنعت ساخت بدنه خودرو، ساخت ورق کف خودرو، تهیه انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی، تهیه تسمه، ساخت گاردریل و ساخت انواع تجهیزات ترافیکی، صنعت کشتی‌سازی، صنعت نفت و گاز و ساخت تانک‌های ذخیره نام برد.

ورق روغنی

سطح این ورق صیقلی و براق است. ورق روغنی با فرایند نورد سرد تولید می­شود. به همین دلیل به این ورق ورق سرد نیز می‌گویند. ورق روغنی تا دلتان بخواهد مقاوم است. این مقطع برای جلوگیری از احتمال بروز زنگ زدگی و خوردگی به خوبی روغنکاری می‌شود. دارا بودن سطح صاف و یکنواخت و شکل پذیری و مقاومت در برابر کشش از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع ورق است. این نوع ورق ضخامت کمتر و کیفیت بالاتری دارد. ورق‌های روغنی بعد از طی عملیات نورد، صافکاری و لبه بری می­شوند.

البته ورق روغنی بر اساس فاکتورهای مختلف دارای دسته بندی های متفاوت است. برای مثال ورق معمولی  ST12 تا 45 درجه خم شده و تا 18 ماه پس از تولید قابل استفاده هستند. نوع دیگر این مقزع ورق نیمه کشش ST13 است. این نوع ورق روغنی تا 90 درجه قابلیت خم شدن دارد و تا 8 ماه تاریح انقضا. نوع سوم ورق فوق کشش روغنی است که با نام ورق فوق کشش ST14 شناخته می‌شود. این نوع ورق قابلیت خم شدن کامل را داشته و تا 8 ماه قابل استفاده است.

کاربرد ورق روغنی

کاربرد ورق روغنی به دلیل ظاهر براق و زیبایی که دارد، بیشتر در صنایعی است که جنبه ظاهری متریال به کار رفته اهمیت دارد. برای مثال می‌توان ورق آهنی را در تولید لوازم خانگی مانند اجاق گاز، تهیه روکش محصولات مانند یخچال، ساخت بدنه خودرو، ساخت لوازم خانگی، ساخت انواع قفسه و پانل، تولید لوله و … به کار برد.

ورق اسیدشویی

این ورق با عملیات نورد گرم تولید می­شود. فرآیند اسید شویی با استفاده از اسید کلریدریک برای از بین بردن پوسته ­های اکسید شده روی سطح ورق اعمال می­شود. همچنین چربی‌ها و آلودگی‌ها، زغال‌های سطحی و دیگر انواع ناخالصی موجود در سطح ورق توسط عملیات اسید شویی حذف می‌شود. بنابراین سطح ورق اسیدشویی براق، شفاف، تمیز و عاری از هرگونه اکسید و آلودگی است.

کاربرد ورق اسیدشویی

این نوع ورق کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد. برای مثال پایه تولید ورق روغنی، تولید لوله­ های انتقال نفت و گاز، ساخت رینگ و شاسی خودرو، تولید مخازن تحت فشار و مخازن مایعات و گازها، تولید محصولات گالوانیزه و شکل‌دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز همگی توسط ورق اسیدشویی انجام می‌گیرد.

ورق گالوانیزه

برای تولید ورق گالوانیزه، ورق­های روغنی را درون وان مذابی از فلز روی غوطه ور می­کنند. ورق گالوانیزه مقاومت بالایی در مقابل خوردگی، اسیدها، رطوبت و خراش‌های سطحی دارد. این ورق دارای سطح صاف و صیغلی است و دوام و ماندگاری بالایی دارد. جالب است بدانید که هرچه ضخامت لایه سطحی روی در این محصول بیشتر باشد، کتینگ با درجه بالاتری به آن تعلق می‌گیرد. این لایه سطحی گالوانیک دارای استاندارهای خاص خود است. درواقع ضخامت ورق گالوانیزه بر همین اساس تعیین می‌شود. قیمت ورق گالوانیزه را میتوانید از طریق جداول قیمتی موجود در نیک فولاد دریافت کنید.

قیمت ورق گالوانیزه نیک فولاد

کاربرد ورق گالوانیزه

از تولید لوله های انتقال آب گرفته تا تولید کابینت و تجهیزات آشپزخانه، تهیه قطعات لوازم خانگی، ساخت مخازن نگهداری آب، سقف و بدنه سوله، گلخانه یا سالن، پنل‌ها، سینی کابل، ساخت تابلوهای برق، لوله بخاری و انواع لوله‌های انتقال‌دهنده سیالات، اجرای تأسیسات ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی و همچنین صنایع الکترونیک، صنایع خودروسازی، صنایع تولید تجهیزات و ابزارآلات، به نوعی از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند.

ورق رنگی

ورق­های رنگی زیر مجموعه ورق­های گالوانیزه هستند که با پوشش رنگی الکترواستاتیک پوشانده شده ­اند. این نوع ورق طی مراحل پاکشویی، یکنواخت سازی، پاشیدن پودر رنگی پلیمیری و رنگ­کاری نهایی تولید می­شوند. ورق شادولاین یک نوع از ورق‌های رنگی است که در پارتیشن بندی سالن های بزرگ مورد استفاده قرار می­گیرد. کیفیت ورق رنگی بسیار بالا است چرا که قبل از انجام مرحله  رنگ کاری، کلیه ناخالصی‌ها از روی آن حذف شده است.

کاربرد ورق رنگی

کاربرد این مقطع بسیار زیاد است. در واقع هر وسیله ای که در آن از فلز رنگی استفاده شده، درواقع با ورق رنگی ساخته شده است. ساخت آلاچیق و شیروانی، تولید لوازم خانگی مانند یخچال و اجاق گاز و فر، ساخت اتاقک ماشین سنگین و سبک، صنعت الکترونیک، صنعت تولید تجهیزات اداری، صنعت حمل و نقل، صنعت خودروسازی و صنعت محصولات غذایی همگی به ورق رنگی وابسته هستند.

ورق آجدار

این نوع ورق روی سطح خود دارای برجستگی­های هندسی هستند. این برآمدگی­ها با دستگاه مخصوص و با نظم مشخصی به وجود آمده و وظیفه ممانعت از سرخوردن اجسام و یا انسان را به عهده دارند. پایه تولید این ورق، ورق سیاه و روغنی است.

ورق آجدار از انجام عملیات ایجاد آج بر روی ورق ساده یا همان ورق نورد گرم تولید می‌شود. ورق کف‌سازی، ورق شطرنجی و ورق برجسته دیگر نام های ورق آجدار است. این نوع ورق آج‌هایی به شکل بادام، لوزی، قطره ‌ای، عدسی و دایره ‌ای بر روی خود دارد.

کاربرد ورق اجدار

از ساخت کف کشتی و پله ­های اضطراری گرفته تا احداث کف پل­های عابر پیاده، کف‌سازی اتاق کامیون‌ها و وانت‌بارها، ساخت حفاظ مناطق نظامی، اجرای خطوط جداسازی و دانه ‌بندی در تولید مواد غذایی، ساخت سقف و دیوار‌ آسانسور، ساخت قطعات لوازم خانگی، اجرای ایستگاه ‌های اتوبوس و حتی ساخت دستگاه ‌های صنعتی کارخانجات به این نوع ورق وابسته است.

ورق آلیاژی

این نوع ورق از ترکیب عناصر مختلف و در شکل‌های متفاوت عرضه می­شوند. ورق‌های آلیاژی با روش­های نورد گرم و سرد تولید شده و به شکل رول و یا شیت وارد بازار می­شوند. ورق­های برنجی، برنزی و پیوتر ازاین نوع ورق هستند. درواقع ورق آلیاژی بسته به نوع آلیاژ به کار رفته در آن در دسته بندی های مختلف قرار می‌گیرد.

کاربرد ورق آلیاژی

کاربرد این ورق به دلیل مقاومت بالایی که در برابر عوامل محیطی دارد، بسیار زیاد است. از ساخت کشتی یا وسائل دریایی گرفته تا صنعت هواپیما سازی، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و تهیه مخازن حمل سوخت از این نوع ورق استفاده می‌کنند.

ورق استیل

ورق­های استیل ضد زنگ هستند و قابلیت بازیافتی و سختی بالایی دارند. ورق استیل از محصولات وارداتی است. از جمله عناصری که در ورق استیل به کار می‌رود می‌توان به آهن، کربن، کروم، مس، سلنیوم، تیتانیوم، آلومینیوم، سیلسیوم، مولیبدن، نیوبیوم، نیکل و کبالت اشاره کرد. این محصول تنوع بالایی نیز دارد. برای مثال ورق استیل بگیر، ورق استیل نگیر، ورق استیل نسوز، ورق استیل طرح دار و ورق استیل رنگی از انواع این نوع ورق است.

این محصول در انواع مختلفی ساخته می­شود. یک نوع از این محصول ورق استیل 316  است. این نوع ورق دارای 10 الی 30 درصد کروم و 8 درصد نیکل است. وجود این میزان از کروم و نیکل باعث می­شود، ورق استیل 316 نسوز شود. ورق استیل 316 با ضخامت‌های مختلف تولید می­شود. قیمت ورق استیل 316 بر اساس میزان ضخامتی که دارد تعیین می­شود. قیمت ورق استیل نیز همانند انواع دیگر ورق فولادی تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله عرضه و تقاضا دچار نوسانات می شود.

قیمت ورق استیل نیک فولاد

کاربرد ورق استیل

کاربرد این ورق بسیار زیاد است. برای مثال در ساخت لوازم خانگی، ساخت انواع تانکر، تهیه وسایل آشپزخانه، صنایع پتروشیمی، صنایع شیمیایی، انواع تجهیزات نظامی و صنعت ساخت تجهیزات دکوراتیو و تزئینی، ساخت تجهیزات پزشکی و صنایع غذایی از این ورق استفاده می‌شود.

ورق آلومینیوم

این نوع ورق دارای مقاومت بالا  و وزن کم است. ورق آلومینیوم با روش نورد گرم تولید می­شود. ورق آلومینیوم ظاهر براق و بسیار زیبایی دارد. این نوع ورق سبک است و دارای ویژگی‌های مکانیکی منحصر به فرد مانند مقاومت بالای فیزیکی و مقاومت در برابر زنگ زدگی یا اکسیداسیون می‌باشد.

کاربرد ورق آلومینیوم

صنعت حمل و نقل، صنعت ساخت درب و پنجره آلومینیومی، صنایع نظامی، ساخت لوازم خانگی، صنعت غذا، صنعت دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین صنعت تولید محصولات تزیینی و دکوراتیو از جمله کاربردهای این نوع ورق است.

ورق ضدسایش

این ورق با استفاده از میزان کربن بیشتر تولید می‌شود. این نوع ورق خاصیت ضد سایش بیشتری نسبت به بقیه ورق­ها دارد. ورق ضد سایش با عنوان ورق فولادی هاردوکس نیز شناخته می‌شود و دارای سختی و مقاومت بسیار بالایی نسبت به دیگر انواع ورق است. علاوه بر کربن در ساخت این ورق از منگنز نیز استفاده می‌شود. ورق ضدسایش بر اساس سختی خود در انواع ورق‌های ضد سایش، دارای سختی‌های 400، 450، 500، 550 و 600 برینل و حتی بالاتر از این تهیه می‌شود.

کاربرد ورق ضد سایش

این نوع ورق به دلیل مقاومت بسیار بالای خود در محیط های سخت و پرتنش کاربرد دارد. ساخت ادوات کشارزی، صنعت ماشین سازی و صنایع معادن از جمله کاربردهای این ورق است.

ورق پانچ

ورق­ های پانچ دارای حفره ­های به شکل دایره، مربع، لوزی و ستاره هستند. ورق پانچ از ورق فلز معمولی ساخته شده و هنگام  کنترل انواع ارتعاش عملکرد خوبی دارد. ورق پانچ به داشتن استحکام زیاد در برابر ضربه، فرایند فیلترینگ و تصفیه اصولی و همچنین هدایت صوتی اصولی معرف است.

کاربرد ورق پانچ

کاربرد این محصول بیشتر در ساخت سقف کاذب، ساخت نیمکت پارک و تهیه تجهیزات مربوط به صنایع غذایی است.

ورق قلع اندود

ورقی که دارای پوشش قلع باشد ورق قلع اندود نامیده می­شود. چکش خواری، جوش پذیری، قابلیت رنگ­ کاری و خم­کاری از ویژگی­های این نوع ورق است. عملیات قلع اندود کردن ورق باعث می‌شود که مقاومت آن نسبت به خوردگی و زنگ زدگی به شدت افزایش پیدا کند. این نوع ورق همچنین دارای قابلیت انعطاف‌پذیر، چکش‌خواری و مقاومت در برابر اکسیداسیون و پوسیدگی است.

کاربرد ورق قلع اندود

این نوع ورق به دلیل مقاومت بالا نسبت به خوردگی و اکسیداسیون در محیط های خورنده و مرطوب کاربرد فراوان دارد. ساخت قوطی کنسرو، ساخت ماهیتابه و قابلمه و تهیه قطعات الترونیکی از جمله کاربردهای ورق قلع اندود است. درواقع انعطاف‌پذیری بالا و ضخامت کم این ورق باعث شده است که کاربرد گسترده ای در صنعت بسته بندی مواد غذایی داشته باشد.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی