اموال مردم در شستا به تاراج رفته بود/ اعتقاد ما افزایش حقوق بازنشستگان براساس مصوبه شورای عالی کار است/ برخی سفارش خبر و رپرتاژ برای حمله به ما در رسانه‌ها می‌دهند/ ابرطلبکار دولت و کارفرمایان هستیم

اموال مردم در شستا به تاراج رفته بود/ اعتقاد ما افزایش حقوق بازنشستگان براساس مصوبه شورای عالی کار است/ برخی سفارش خبر و رپرتاژ برای حمله به ما در رسانه‌ها می‌دهند/ ابرطلبکار دولت و کارفرمایان هستیم

میرهاشم موسوی گفت: بنابر محاسبات حسابرسی دولت 360هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت هفته تامین اجتماعی با حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد.

میرهاشم موسوی در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت هفته تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی امروز با بیش از ۱۸ نوع خدمت بیمه و فعالیت‌های اقتصادی با بیش از ۱۴۰ هزار پرسنل و پوشش ۴۵ میلیون نفری بیمه‌ای، سازمان تقریبا بزرگترین دستگاه کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی ۵۳ درصد جامعه را تحت پوشش قرار داده است، اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی با بیش از ۵۰ هزار طرف قرارداد امروز، بزرگترین همکار کادر درمان محسوب می‌شود. امسال نیز ما سیاست‌های ابلاغی تامین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری را داریم که یکی از اصلی‌ترین راهکارهای حل مشکلات تامین اجتماعی و رفع تهدیدات صندوق‌ها است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به شرایط این سازمان در زمان تحویل پست مدیرعاملی به وی در ۹ ماه قبل، تصریح کرد: در ابتدای روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی، با انباشت بدهی‌های تامین اجتماعی به بانک‌ها و مراکز درمانی مواجه بودیم به شکلی که ما جز ابربدهکاران بانکی محسوب می‌شدیم و شرایط درمانی مردم نیز به دلیل عدم اعتبار دفترچه‌ها و عدم اجرای طرح دفترچه‌های بیمه الکترونیکی نامناسب بود.

اضافه شدن یک میلیون نفر در یک سال اخیر به افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی

موسوی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد از بازنشستگی‌های کشور ما، بازنشستگی پیش از موعد است که این ضریب پشتیبانی صندوق و توان مالی صندوق تامین اجتماعی را کاهش داده و ورودی صندوق را کاهش داده است.

وی با اشاره به جایگاه سرمایه‌گذاری در تامین مالی صندوق خاطرنشان کرد: در گذشته، کل مجموعه شرکت‌های شستا حدود شش درصد از پرداخت‌های صندوق تامین اجتماعی را پوشش می‌داد اما امروز ما برای سه برابر این رقم یعنی ۱۸ درصد برنامه ریزی کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه یکی از راهبردهای ما برمبنای اصل ۲۹ قانون اساسی پوشش سراسری بیمه‌ای مردم بود که طرح بیمه خانواده و بیمه دانشجویان در این راستا رقم خورد، ابراز داشت: طی یکسال اخیر خوشبختانه یک میلیون نفر به افراد تحت پوشش بیمه اضافه شدند که ۷۰۰ هزار نفر آن، طی شش ماه اخیر رخ داده است. همچنین ۳۰ هزار دانشجوی دولتی به جمع بیمه‌شدگان اضافه شده و در بحث هدف‌گذاری سال پیش‌رو، اضافه کردن یک میلیون نفر را در نظر داریم.

۱۰۰ پرونده تخلف شناسایی کردیم

موسوی با اشاره به افتتاح‌های پیشرو بیان کرد: ان‌شاالله در همین هفته، افتتاح تعدادی پروژه در مناطق محروم را داریم و در همین مدت قرار است از توسعه پوشش بیمه‌ای بیماری‌های خاص و داروهای خاص افزوده شده به لیست بیمه‌ای‌ها رونمایی کنیم.

وی افزود: در خدمات سرپایی و درمانی به ویژه برای بازنشستگان بالای ۶۵ سال بدون پرداخت فزانشیز خدمات درمان را ارائه دادیم. ضمن اینکه درخواست وام قرض‌الحسنه را از هفت میلیون تومان به ۱۲ میلیون در سال جدید افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بحث سرمایه‌گذاری دارایی‌های این سازمان یادآور شد: سود تجمیعی کل شستا، ۴۵ درصد افزایش یافته که به ۴۴ هزار میلیارد تومان سود تجمیعی رسیده است. البته به این رقم نباید بسنده کرد. مبارزه با فساد و مقابله با رانتخواری و دست‌درازی در اموال سازمان نیز از اهداف ماست که از منویات مهم نظام است و در این راستا سامانه‌هایی برای افشا و شفافیت تهیه کردیم و تاکنون ۱۰۰ پرونده تخلف شناسایی کردیم که ۲۰ پرونده از آنها به مراجع قضایی در مورد فسادهای رخ داده در تامین اجتماعی و شستا ارجاع شده است.

موسوی از اپلیکیشن موبایلی “تامین اجتماعی من” نیز رونمایی کرد که خدمات شخصی مربوط به اطلاعات بیمه‌ای از طریق آن میسر است.

حکام بازنشستگان را نگذاشته بودیم، حقوق‌شان افزایش نمی‌یافت

موسوی در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره گذاشتن زودهنگام احکام حقوقی بازنشستگان در پروفایل بازنشستگان با وجود نهایی نشدن بحث بین دولت و مجلس بر سر میزان افزایش حقوق بازنشستگان پس از مصوبه اخیر دولت، عنوان کرد: دولت بر اساس اختیارات قانونی خود تصمیم به افزایش حقوق بازنشستگان کرده و ما هم براساس قانون تصمیم دولت را اجرا کردیم. اگر اقدام به گذاشتن احکام افزایش حقوق در پروفایل‌ها نمی‌کردیم، بازنشستگان تا مدت‌ها به همین میزان افزایش مصوب دولت نیز نمی‌رسیدند و اتفاقا به‌جای تعجیل، اندکی با کندی عمل کردیم.

وی اضافه کرد: قطعا اگر تصمیم دولت دچار اصلاح یا تغییری شود، یا همسان‌سازی رخ می‌دهد یا تغییری دیگری مصوب شود، به آسانی از طریق سیستم الکترونیکی با پرداخت مابه‌التفاوت و تغییر احکام، اصلاح می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره بحث مصوبه اخبر مجلس در زمینه بازرسی و تحقیق درباره شستا گفت: ما از تحقیق و تفحص از شستا استقبال می‌کنیم و از ابتدا هم گفتیم که برای مجلسی‌ها فرش قرمز پهن خواهیم کرد، ولی تاکنون مجلس مطلبی خاص یا تیمی برای بازرسی معرفی نکرده ولی چون شستا گسترده است حتما به کمک نهادهای دیگر مثل مجلس نیاز داریم‌.

ابرطلبکار دولت و کارفرمایان هستیم

موسوی با اشاره به مشکلات زیان‌دهی در شستا اظهار داشت: برخی شرکت‌های زیان‌ده در دوره قبلی مدیریت در لیست واگذاری به تامین اجتماعی بودند که با شرکت‌های سودده مثل شرکت پتروشیمی امام خمینی شازند در استان مرکزی جابه‌جا کردیم که حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان مجموعا ارزش شرکت‌هایی است که به‌عنوان رد دیون از دولت گرفتیم.

وی با بیان اینکه از عنوان ابربدهکار بودن تامین اجتماعی خارج شدیم، تصریح کرد: ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی بانک رفاه را تادیه کردیم و اکنون بجای ابربدهکار، ابرطلبکار دولت و کارفرمایان هستیم. ما حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از کارفرمایان طلبکار هستیم و امیدواریم با کاهش موج رکود کرونایی کارفرمایان بدهی‌های بیمه‌ای خود را پرداخت کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بحث تعامل دولت و سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: ما در سال ۱۳۹۹ بنابر حسابرسی انجام شده از دولت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان طلب داریم که دولت این رقم را قبول ندارد که باید بالاخره روی یک رقم در این حوزه توافق کنیم.

اعتقاد سازمان تامین اجتماعی، افزایش حقوق براساس مصوبه شورای عالی کار است

موسوی با بیان اینکه اینکه با همکاری دولت و وزارت کار، باید قانون بازنشستگی را با اصلاحات پارامتریک و شاخصی در سن و سابقه بازنشستگی اصلاح کنیم، ابراز داشت: همچنین باید مسئله نقش دو سال آخر پرداخت حق بیمه برای تعیین میزان مستمری را مطرح کنیم که در مجلس نیز بررسی شود. بحث ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی نیز باید در بحث با مجلس اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد ما برای اصلاح مصوبه دولت با توجه به قانون تامین اجتماعی (مواد ۹۶ و ۱۱۱) همان افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان سایر سطوح است، بیان کرد: ما زمانی که این مطلب را در هیات امنای تامین اجتماعی به دولت ابلاغ کردیم، به این رقم و تصمیم قانونی شورای عالی کار اعتقاد داشتیم.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، رئیس‌جمهور شخصا بعد از تصمیم دولت دستور داد تا راهکاری برای ادای حقوق بازنشستگان پیدا کنند. اعتقاد ما اما افزایش براساس مصوبه شورای عالی کار است. ما این قول را می‌دهیم که تا آخر پیگیر رسیدن بازنشستگان به حق و حقوق‌شان هستیم.

برخی سفارش خبر و رپرتاژ برای حمله به ما در رسانه‌ها می‌دهند

موسوی ادامه داد: ما هزار میلیارد تومان در حمایت از تولید، از جریمه بیمه‌ای کارفرمایان صرف‌نظر کردیم که شامل ۱۵۰ هزار کارگاه می‌شد که البته متقابلا انتظار بدحسابی از کارفرمایان را نداریم.

وی درباره انتصابات در سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: ۹۰ درصد انتصابات ما درون سازمان تامین اجتماعی بوده و سیاسی نبوده است. البته طبیعی است برخی از انتصابات که مدیران جوان‌تر آمده، ناراحت باشند و حتی سفارش خبر و رپرتاژ برای حمله به ما در رسانه‌ها می‌دهند اما این باعث خلل در تصمیمات ما نمی‌شود و بدانند که مسیر بدی را انتخاب کردند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره پیگیری حقوق بازنشستگان بعد از تصویب افزایش ۱۰ درصدی افزایش مستمری سایر سطوح عنوان کرد: اولین کسی که در اعتراض به تصمیم هیات دولت واکنش به بحث حقوق بازنشستگان داد، شخص رئیس‌جمهور بود. در همین حین، هیات تطبیق مجلس نیز اشکال وارد کرد و همین امروز نیز رئیسی از بنده پیگیر مسئله تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان بود.

اموال مردم در شستا در گذشته به تاراج رفته است!

موسوی درباره مبارزه با فساد در شستا گفت: در سال ۹۵ و ۹۴، مفاسدی در یکی از شرکت‌های شستا رخ داده و این فساد به صورت خانوادگی انجام شده که دعوای حقوقی علیه آن شکل گرفت. طی این فساد، فرد مفسد تلاش می‌کرد تا شرکتی را به ارزش ۶۰ میلیارد تومان به ما بدهد و ما هنوز پیگیر این پرونده بودیم که متوجه شدیم وی همین شرکت را به قیمت ۳۰۰ میلیارد تومان می‌خواست به فروش برساند که قبل از این اقدام به ماجرا ورود کرده و جلوی آن را گرفتیم.

وی افزود: واقعیت این است که ما نیاز داریم که شعبه ویژه قضایی برای شستا تشکیل شود. برای مثال ۱۰ سال پیش ۹۰۰ میلیارد تومان یک شرکت نفتی قراردادی خارجی بسته و پولی گرفته شده است ولی معامله‌ای انجام نداده است. موارد این چنینی زیاد است و به نوعی اموال مردم در شستا در گذشته به تاراج رفته است!

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره سختی کار خبرنگاران اظهار داشت: خبرنگاران عضو صندوق بیمه هنرمندان مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور نیستند ولی اگر خارج این صندوق کارفرمای ثابت داشته باشند مشمول مشاغل سخت و زیان‌آورند، زیرا خبرنگار عضو صندوق هنرمندان خویش‌فرما بوده و مشمول قانون کار نیست تا بخواهد ذیل مشاغل سخت و زیان‌آور باشد.

انتهای پیام/

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی