با این خوراکی‌های خوشمزه از بی‌خوابی پیشگیری کنید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سلامت، مغز برای تولید سروتونین به اسیدآمینه تریپتوفان نیاز دارد که اساسا از طریق مواد غذایی تامین می‌شود. به همین‌دلیل مصرف بعضی خوراکی‌ها در به خواب ‌رفتن راحت‌تر موثر است. در ادامه این مطلب، به مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که عادت به مصرف آنها در خواب راحت موثر هستند. این مواد غذایی عبارتند از: 

موز

موز معمولا به خواب‌آور طبیعی شهرت دارد زیرا سرشار از تریپتوفان، پتاسیم، منیزیوم و دیگر املاح معدنی است. گاهی اوقات بی‌خوابی می‌تواند با کمبود منیزیم مرتبط باشد و موز به‌دلیل وجود مقدار فراوان این ماده معدنی به خواب مطلوب کمک می‌کند. دیگر ریزمغذی‌های موز نیز در شل‌شدن عضلات، احساس آرامش و کاهش استرس نقش دارند.

شیر گرم

یکی از توصیه‌های همیشگی برای خواب آرام، نوشیدن یک لیوان شیر گرم است. این تاثیر به‌دلیل مقدار بالای تریپتوفان است. البته می‌توان کمی عسل نیز به شیر اضافه کرد.

دمنوش گیاهی

بعضی افراد به‌دلیل مشکلات گوارشی نمی‌توانند شیر بنوشند. پس بهتر است پیش از خواب، دمنوش گیاهی میل کنند. به‌گفته محققان، مصرف نوشیدنی گیاهی پیش از خواب روند کاهش دمای بدن را تسهیل می کند و در بهبود خواب که با کاهش جزئی دمای بدن ارتباط دارد، موثر است.

شکلات تلخ

خوردن یک تکه شکلات تلخ در شب نیز به خواب مطلوب کمک می کند زیرا سرشار از منیزیم است. براساس مطالعات، منیزیم ریزمغذی موثر در تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن است. سطح منیزیم در سلول‌ها با توجه به چرخه شبانه‌روز تغییر می‌کند و دریافت کافی آن برای تنظیم ریتم خواب و بیداری لازم است.

با این خوراکی‌های خوشمزه از بی‌خوابی پیشگیری کنید

از چه خوراکی‌هایی باید پرهیز کرد؟

همانگونه که بعضی خوراکی‌ها به خواب مطلوب کمک می‌کنند، بعضی دیگر نیز ممکن است زمینه‌ساز بی‌خوابی شوند. برای اینکه خواب مختل نشود، بهتر است از مصرف غذاهای سنگین پیش از خواب پرهیز کرد زیرا باعث اختلال هضم می‌شود. نوشیدن قهوه و چای پیش از خواب نیز به‌دلیل تاثیر محرک توصیه نمی‌شود. به‌طور کلی، توجه به تغذیه متعادل برای خواب مطلوب نیز ضروری خواهد بود.

آشپزیسبک زندگی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی