معرفی انواع سقف روف گاردن: ترکیب زیبایی و کارایی

استفاده از یک سقف مناسب در اجرای روف گاردن اهمیت زیادی دارد. سقفی که در طراحی روف گاردن در نظر می‌گیرید، باید از شما و مبلمان در برابر آفتاب و عوامل جوی مراقبت کند. علاوه‌براین، به زیباتر شدن بام سبز کمک می‌کند. در این مقاله، به معرفی انواع سقف روف گاردن می‌پردازیم تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

همه ما با مزایای روف گاردن آشنا هستیم و اگر بخواهیم برای مدت زمان بیشتری از فضای سبزی که در بام ایجاد کرده‌ایم استفاده کنیم، نیاز داریم که از آن محافظت کنیم. اما نگهداری از این محیط آسان نخواهد بود.

تابش مستقیم آفتاب، باد و باران، برف، آلودگی شهری و گرد و خاک، همگی موجب فرسودگی و کثیف شدن مبلمان و کف‌پوش روف گاردن خواهند شد که خوشبختانه با استفاده از انواع سقف روف گاردن می‌توان از آن محافظت کرد. استفاده از سقف در اجرای روف گاردن می‌تواند از مبلمان محافظت کند؛‌ علاوه‌براین، استفاده از سرسبزی محیط و هوای آزاد را برای ما آسان‌تر می‌کند. همچنین لازم نیست هنگام بارش باران و برف کوسن‌ها و تشک‌ها را جمع کنید.

سقف‌ها از جمله المان‌های مهم در اجرای روف گاردن به شمار می‌روند و برای انتخاب بهترین سقف که تناسب بیشتری با فضا داشته باشد، بهتر است از تیم‌های حرفه‌ای طراحی روف گاردن کمک بگیرید. در ادامه قصد داریم به بررسی انواع سقف روف گاردن بپردازیم.

انواع سقف روف گاردن

انوع سقف روف گاردن را در حالت کلی می‌توان به دو گروه متحرک و ثابت دسته‌بندی کرد. سقف‌های ثابت را هم می‌توان به‌صورت جداگانه نصب کرد و هم با مصالح از ابتدا طراحی کرد. سقف‌های متحرک نیز به دو صورت دستی و ماشینی باز و بسته می‌شوند. اما طبیعتا سقف متحرک ماشینی هزینه بیشتری نیاز خواهد داشت.

با توجه به اهمیت استفاده از سقف، بودجه‌ای که دارید و تمامی شرایط، می‌توانید بهترین گزینه را برای سقف بام سبز تهیه کنید و برای انتخاب بهتر، از مشاوران متخصص کمک بگیرید.

انواع متریال سقف روف گاردن

سقف‌های روف گاردن از جنس‌های مختلفی تهیه می‌شوند. سقف‌های چوبی، پلاستیکی، پارچه‌ای و سقف شیشه‌ای روف گاردن از انواع این سقف‌ها هستند. در ادامه به معرفی برخی از جنس‌ها و فواید آن‌ها پرداخته‌ایم.

سقف چوبی

چوب از لحاظ ظاهری، سازگاری بیشتری با فضای باغ و گل‌وگیاه دارد. به همین علت یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای اجرای سقف روف گاردن است. چوب را به همراه ترکیبی با شیشه، فلز و یا پارچه نیز استفاده می‌کنند؛ زیرا تناسب بالایی با آن‌ها دارد. از فواید دیگر چوب می‌توان به هماهنگی بالای آن با سبک طراحی روف گاردن اشاره کرد.

از بعد زیباشناختی، چوب نمره خوبی دریافت می‌کند. اما متاسفانه نگهداری آن پرزحمت و هزینه‌بر است. در برابر دیگر سقف‌ها نیز ماندگاری کمتری دارد.

سقف پلی کربنات

پلی کربنات یکی از متریال‌های پرکاربرد در پروژه‌های اجرای بام سبز است. عمدتا برای پوشش سقف از پلی کربنات استفاده می‌شود و چهارچوب سازه، از چوب و یا آهن تهیه می‌شود.

پلی کربنات در برابر شرایط جوی مختلف، مانند آفتاب و رطوبت مقاومت بسیار خوبی دارد و از تنوع طرح و رنگ بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین، به‌راحتی می‌توانید مطابق با طراحی روف گاردن و مبلمان خود، رنگ و طرح آن را انتخاب کنید. از معایب استفاده از پلی کربنات وابستگی آن به سایر مصالح است و نمی‌توان آن را به تنهایی به کار گرفت.

سقف پارچه‌ای

سادگی و ارزان بودن از مهم‌ترین دلایل انتخاب یک محصول برای اجرای سقف روف گاردن است. سقفی از جنس پارچه قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر سقف‌ها دارد. به همین دلیل برای ساخت سایه‌بان و یا سقف، غالبا از پارچه استفاده می‌شود.

پارچه انعطاف‌پذیری بالایی دارد. سازه‌هایی که از جنس چادر تهیه شده‌اند، در اندازه‌ها، طرح‌ها و اشکال مختلف یافت می‌شوند. ضمن اینکه وزن پارچه بسیار پایین است. اگر تصمیم به استفاده از سقف پارچه‌ای در طراحی روف گاردن گرفتید،‌ نگران زمان نصب آن نباشید. سقف پارچه‌ای خیلی سریع و ساده نصب می‌شود و ماندگاری بالایی دارد. اما اجرای سقف پارچه‌ای به سطح دانش و تخصص بالا نیاز دارد.

سقف شیشه ای روف گاردن

شیشه‌ها به دلیل همه مزایایی که دارند، از گزینه‌های رایج در ساخت سقف‌های مختلف بام سبز به شمار می‌روند. در پوشش سقف اکثر روف گاردن‌ها و تراس‌ها، غالبا از شیشه استفاده می‌شود و چهارچوب سازه، عمدتاً از چوب و فلز است.

مزیت استفاده از سقف شیشه ای روف گاردن این است که از روشنایی طبیعی خورشید به‌طور بهینه استفاده خواهید کرد. دریافت نور خورشید برای گیاهان باغ نیز مفید است. علاوه‌ بر این، هر چه نور خورشید بیشتر بتابد، نیاز به منابع گرمایشی کمتر می‌شود. شیشه در برابر شرایط مختلف جوی بسیار ماندگار است و مقاومت بالایی دارد و مانند چوب، با مصالح دیگر سازگار است.

اهمیت استفاده از سقف در بام سبز

لذت نشستن زیر نور آفتاب و یا لمس باران و برف همیشگی نیست. گاهی نیاز داریم که در محیط باغ خانه خود بنشینیم، بدون اینکه نگران آفتاب سوختگی و یا سرما خوردن باشیم. در این صورت چاره در نصب سقف برای باغ است. ضمن اینکه مبلمانی که در باغ خود جای داده‌اید، تحمل هر آب و هوایی را نخواهد داشت. علاوه بر این، ممکن است زیر نور مستقیم خورشید، باران و برف، گرد و خاک و باد شدید، صدمه ببینند و یا آلوده شوند. خیس شدن آن‌ها موجب زنگ زدن فلز، آلودگی، فرسودگی کوسن‌ها و تشک نیز می‌شود. در این صورت چاره در نصب سقف برای باغ است.

انتخاب سقف مناسب

با توجه به نکاتی که تا این قسمت مطرح شد، بهترین سقف برای اجرای روف گاردن‌ چه سقفی خواهد بود؟ انتخاب بهترین از بین گزینه‌های بالا به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. هزینه، شرایط جوی و سلیقه، از موارد اصلی آن هستند.

چوب و سازه‌های چادری از لحاظ زیبایی برتری دارند؛ اما از طرفی هم هزینه بالاتری را طلب می‌کنند. پلی کربنات و شیشه هزینه کمتری در پی خواهند داشت. در هر صورت انواع سقف‌های بالا برای اجرا در بام سبز جزء بهترین‌ها هستند و انتخاب یکی از آن‌ها به جیب و سلیقه شما بستگی خواهد داشت.

اجرای بام سبز و روف گاردن

در انتهای نوشتار باید عرض شود که در دنیای امروزی، به دور از طبیعت و آلودگی شهرها، اجرای دیوار سبز، روف گاردن و یا تراس سبز بسیار موثر خواهد بود. با طراحی این باغ‌های کوچک سهم بسیاری در کاهش گرما، افزایش اکسیژن و هوای تمییز، افزایش آرامش و طراوت خواهید داشت.

مدل‌های متفاوتی از اجرای بام سبز وجود دارند که انتخاب هرکدام از آنها به سلیقه شما بستگی دارد. استفاده از عناصر مختلف در اجرای بام سبز مثل سقف، استخر، آلاچیق و … به مهارت و تخصص نیاز دارد؛ چراکه از آسیب‌‌هایی که ممکن است به بام وارد شود،‌ جلوگیری می‌شود. علاوه‌براین، کارشناسان حرفه‌ای این حوزه می‌توانند طراحی‌های بهتری را متناسب با فضا، به شما پیشنهاد کنند. مجموعه اسپینگر با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و اجرای روف گاردن سطح استاندارد و کیفیت بالایی را در اجرای پروژه‌های روف گاردن و دیوار سبز ارائه می‌دهد. کارشناسان این مجموعه همچنین از خدمات مشاوره‌ای نیز پشتیبانی می‌‌کنند.

شما همراهان عزیز جهت مشاوره، به راحتی می‌توانید با تیم مجموعه اسپینگر تماس حاصل فرمایید:

  • تلفن تماس: 86091394 – 021
  • تلفن همراه: 0956541 – 0912

دکوراسیون
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی