بخارشویی ماشین چیست؟ و مزیت‌های استفاده از این روش کدام‌‌اند؟

خودرو به عنوان وسیله نقلیه‌ای که در سفرها و رفت و آمدهای گوناگون وظیفه جابجایی شما در مسافت‌های مختلف را دارد، در بازه‌های زمانی معین به شستشو و نظافت نیاز خواهد داشت. زمانی که اتومبیل خود را برای شستشو به کارواش تحویل می‌دهید عملیات نظافت در بخش‌های داخلی و خارجی خودرو انجام می‌شود تا آلاینده‌هایی که در تمامی بخش‌ها وجود دارند پاکسازی شوند. بخارشویی فضای داخلی یا کابین خودرو یکی از خدماتی که توسط کارواش‌ها به مشتریان ارائه می‌شود. در ادامه با مفهوم کلی بخارشویی خودرو آشنا شده، مراحل آن را ذکر می‌کنیم و مزایای استفاده از این روش را برمی‌شماریم.

بخارشویی خودرو چیست؟

کارواش بخار یا توشویی با بخار جزء سرویس‌هایی است که بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفته است.‌ در اکثر مواقع به هنگام مراجعه به کارواش برای شستشو و پاکسازی خودرو، علاوه بر شستشوی قسمت‌های خارجی به خدمات توشویی نیز نیاز دارید. این در حالی است که روش‌های سنتی کارواش به دلیل استفاده از حجم و فشار آب بالا برای شستشوی قسمت داخلی خودرو مناسب نیستند و رطوبت بالای ناشی از این نوع شستشو منجر به بروز آسیب‌های گوناگون به سیستم داخلی می‌شود. از این رو می‌توان سرویس شستشو با بخار را جهت پاکسازی کامل اتاقک خودرو به کار گرفت تا ظرف مدت زمانی کوتاه، عملیات نظافت بخش‌های درونی انجام شود.

بخارشویی داخل خودرو علاوه بر پاکسازی کامل لکه‌هایی مانند لکه قهوه و سایر نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها، بوی نامطبوع انتشار یافته در داخل اتومبیل را نیز از بین می‌برد و به همین جهت می‌توان آن را بخش جدایی ناپذیر خدمات کارواش در نظر گرفت که انجام آن در محدوده‌های زمانی خاص الزامی می‌باشد. فرایند بخارشویی داخلی خودرو با کمک بخار خشک انجام می‌شود. به این شیوه می‌توان پاکسازی بخش‌های مختلف مانند درز‌ها را نیز با دقت و کیفیت بالاتر به انجام رساند.

سطح رطوبت بخار خشک کم بوده و برای شستشوی بخش‌های داخلی مناسب تلقی می‌شود. به این ترتیب علاوه بر کاهش احتمال آسیب به بخش‌های مختلف خودرو، خشک شدن قسمت داخلی نیز با سرعت بالاتر انجام می‌پذیرد و به صرف زمان طولانی نیاز نخواهد داشت. با استفاده از ترفند بخارشویی کابین خودرو می‌توان بوی بد ناشی از استعمال دخانیات، تعریق، وجود حیوانات خانگی و فاسد شدن مواد خوراکی را از بین برد. همچنین از آنجایی که شستشوی بخار بخش‌های مختلف خودرو را ضد عفونی کرده و محیطی تازه و شاداب ایجاد می‌کند، می‌توان از حضور در فضایی پاکیزه و عاری از آلودگی‌های مختلف لذت برد.

بخارشویی خودرو چه مراحلی را طی می‌کند؟

در بخارشویی از بخار طبیعی آب برای زدودن آلاینده‌هایی مانند گرد و غبار، چربی، پرز، لکه‌های مواد غذایی و بوی نامطبوع استفاده می‌شود. استفاده از بخار آب در این روش شستشو باعث می‌شود تا مضرات مواد شوینده و تکنیک‌های شیمیایی تا حد قابل قبولی تقلیل یابد. در بخارشویی کابین اتومبیل تمام بخش‌های داخلی خودرو نظیر روکش صندلی‌ها، کف پوش ماشین، سطح داخلی شیشه‌ها، سقف خودرو، درها، دستگیره‌ها، فرمان، داشبورد و درزهای مختلف به طور دقیق و مناسب شسته می‌شوند. کارواش بخار باعث می‌شود مراحل پاکسازی قسمت‌هایی از خودرو که دسترسی به آن‌ها دشوارتر از بخش‌های دیگر است، به راحتی و در مدت زمانی کوتاه به انجام برسد.

مراحل سه‌گانه بخارشویی خودرو به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  1. در مرحله نخست به واسطه لوله جارو برقی تمامی زباله‌های ریز و گرد و خاکی که در محیط داخلی خودرو وجود دارد پاکسازی می‌شود تا شرایط برای مراحل بعدی نظافت فراهم شود.
  2. در ادامه از دستگاه بخارشو برای شستشوی تمامی بخش‌های داخلی نظیر شیشه‌های داخلی عقب و جلو، سطح درونی شیشه‌های جانبی، درها، دستگیره‌ها، صندلی‌ها، سقف، کف، فرمان، داشبورد و … استفاده می‌شود تا تک تک نقاط و درزهای داخلی به خوبی تمیز شده و آثار آلودگی از بین برود. روش کارواش بخار بهترین تکنیک برای تمیز کردن صندلی‌ها و روکش‌های چرمی است.
  3. در مرحله آخر از دستمال یا پارچه میکروفیبر برای خشک کردن قسمت‌های حساس استفاده می‌شود و قسمت‌هایی که مستعد ایجاد لک هستند به خوبی تمیز و خشک خواهند شد.

اهمیت استفاده از روش بخارشویی برای پاکسازی بخش‌های داخلی خودرو

ویژگی‌های منحصر به فرد کارواش بخار برتری‌های زیادی نسبت به شستشوی معمولی دارد. زمانی که از فشار بخار آب برای شستن بخش‌های مختلف استفاده می‌شود، به دلیل نفوذ پذیر بودن این بخارات تمامی بخش‌های خودرو اعم از درزها و منافذ به خوبی پاکسازی خواهند شد. به واسطه این نوع از شستشو آلودگی‌های قارچی، میکروبی و ویروسی از بین رفته و زمینه برای پاکسازی کامل حشرات ریز و موذی فراهم می‌شود تا محیطی کاملا سالم و پرنشاط برای تنفس، حضور و فعالیت سرنشینان اتومبیل فراهم شود.

کارواش بخار از تکنیک‌های سازگار با محیط زیست است که می‌توان با استفاده از آن بدون ایجاد مضرات محیط و انتشار مواد شیمیایی به شیوه‌ای موثر و سهل الوصول عملیات پاکسازی کابین خودرو را اجرایی کرد. در روش کارواش بخار می‌توان علاوه بر نظافت محیط داخلی خودرو (توشویی)، فضای خارجی (روشویی) را نیز به بهترین سبک انجام داد. به همین جهت است که بهره‌مندی از ترفند بخارشویی به یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های نظافت خودرو تبدیل شده است.

زمانی که خودروی خود را برای بخارشویی به کارواش می‌سپارید، فضای داخلی و خارجی اتومبیل بدون دخالت مواد شوینده مضر و آسیب رسان به بهترین نحو پاکسازی می‌شود. از آنجایی که در این نوع شستشو از بخار طبیعی آب برای پاکسازی بخش‌های مختلف ماشین استفاده می‌شود و مواد شیمیایی در فرایند نظافت دخالتی نخواهند داشت، خطر آسیب به سلامت سرنشینان خودرو، خصوصا خردسالان به میزان قابل اعتنایی کاهش خواهد یافت.

با استفاده از این روش صرفه جویی در مصرف آب نیز امکان پذیر شده و به میزان اندکی از آب برای بخارشویی بخش‌های مختلف نیاز است. در نتیجه می‌توان بخش‌های مختلف کابین خودرو را در مدت زمانی کوتاه با مقدار اندکی از آب بدون نگرانی از آسیب ناشی از تاثیر رطوبت در بخش‌های حساسی مانند سیستم الکتریکی صورتی، تصویری و gps شستشو داد.

استفاده از تکنیک بخارشویی چه مزیت‌هایی دارد؟

در ادامه با مزایای بخارشویی ماشین آشنا خواهید شد:

عدم تولید پساب شیمیایی خطرناک

از آنجایی که در فرایند بخارشویی از هیچ یک از مواد شیمیایی خطرناک و مضر استفاده نمی‌شود؛ پایان کار نظافت خودرو با تولید پسمانده‌های شیمیایی همراه نخواهد بود. بسیاری از مواد شیمیایی مضری که در نتیجه شستشوی خودرو با استفاده از روش‌های معمولی تولید می‌شوند با ایجاد آلودگی در هوا، آب و خاک سلامت محیط زیست را دچار مخاطره می‌کنند. بنابراین می‌توان از بخارشویی به عنوان یکی از روش‌های کم خطر برای نظافت خودروها استفاده نمود.

عدم ایجاد آسیب در خودرو

در بخارشویی به منظور ممانعت از ساییدگی رنگ و ایجاد خراش بر روی خودرو از برس‌های خشن و ابزارآلات ساینده استفاده نمی‌شود. این در حالی است که کارواش به شیوه معمولی دارای ابزارهای سخت و خشن برای پاکسازی آلاینده‌های ایجاد شده است. به همین دلیل ممکن است در پایان کار شاهد خراشیدگی رنگ خودو یا مات شدن آن شوید. بخار تولید شده توسط دستگاه بخارسازی که برای شستشوی اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد نه تنها از بروز آسیب در خودرو ممانعت می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا شفافیت و درخشندگی رنگ خودرو حفظ شده و خودرو براق و زیبا به نظر برسد.

عدم ایجاد خراش بر روی شیشه‌ پنجره‌ها

در فرایند بخار شویی از فشار بخار آب برای پاکسازی بخش‌های مختلف استفاده می‌شود؛ بنابراین خطر ایجاد تاثیرات مخرب بر روی شیشه‌ها کاهش می‌یابد و شیشه‌ها بدون ایجاد خراش و خطوط مختلف به شیوه مناسب پاکیزه و براق خواهند شد. با استفاده از این روش قاب پنجره‌های خودرو و درزهای آن به طور کامل از آلاینده‌هایی مانند گرد و غبار، چربی و مواد چسبنده پاک خواهند شد.

سایر مزایای بخار شویی خودرو

بخش‌هایی از کابین خودرو که روکش پارچه‌ای دارند با دقت و به شکل عمیق پاکسازی می‌شوند و طی مدت زمان کوتاهی خشک خواهند شد.

با استفاده از تکنیک کارواش بخار تمامی بوهای نامطبوع انتشار یافته در اتاقک خودرو از بین رفته و محیطی تازه و پاکیزه ایجاد خواهد شد.

پس از انجام فرایند بخارشویی، سطوح مختلف به سرعت خشک می‌شوند تا از ایجاد لکه یا بروز آسیب در قسمت‌های حساس ممانعت شود.

در این روش به دلیل عدم تولید پساب و فاضلاب به حفر چاه نیازی نخواهد بود.

بخارشویی مناسب‌ترین و ایمن‌ترین روش برای پاکسازی نقاطی است که دسترسی و شستشوی آن‌ها دشوار است.

با استفاده از تکنیک کارواش بخار می‌توان تمامی بخش‌ها و قسمت‌های گوشه‌ای کابین خودرو را به سرعت ضد عفونی نمود.

از آنجایی که در این روش از مواد شوینده برای پاکسازی بخش‌های مختلف استفاده نمی‌شود، هزینه انجام عملیات نظافت خودرو پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

در این روش رطوبت کمتری ایجاد شده و مدت زمان کوتاه‌تری برای خشک شدن قسمت‌های مختلف نیاز است.

سخن پایانی

بخارشویی یکی از روش‌های مقرون به صرفه، امن و کارساز برای شستن بخش‌های داخلی خودرو است که ضمن صرفه جویی در مصرف آب و زمان لازم برای پاکسازی، آلاینده‌های گوناگون ایجاد شده در تمامی بخش‌های داخلی خودرو را از بین می‌برد؛ اما در کنار مزایای فراوانی که برای استفاده از این سیستم طبیعی شستشوی خودرو نام برده شد باید توجه داشت که در هنگام کارواش بخار ممکن است بخش‌‌های حساس و آسیب پذیر خودرو مانند روکش پارچه‌ای و ظریف صندلی‌ها در نتیجه اعمال اثر حرارت دچار صدمه شود؛ لذا لازم است انجام این فرایند را به دست کارشناسان باتجربه بسپارید.

خودرو
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی