جراحی بینی چیست، چگونه انجام می شود و چه عوارضی دارد ؟

عمل بینی که در اصطلاح پزشکی به آن رینوپلاستی می‌گویند، جراحی است که به منظور رفع نقایص یا تغییر شکل بینی انجام می‌شود. انگیزه انجام عمل جراحی بینی، ممکن است بهبود وضعیت نفس کشیدن، اصلاح ظاهر بینی و یا هر دو این موارد باشد. قسمت بالایی بینی استخوانی و قسمت تحتانی آن از غضروف ساخته شده است. با عمل جراحی بینی می‌توان استخوان، غضروف و پوست بینی را تغییر داد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با عمل جراحی بینی کسب کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چرا عمل جراحی بینی انجام می‌شود؟

ترمیم بینی پس از وارد شدن ضربه و آسیب، اصلاح عملکرد بینی و مشکلات تنفس، برطرف کردن نقایص مادرزادی و  ناراضی بودن از ظاهر بینی، از دلایل اصلی انجام عمل جراحی بینی است. با کمک عمل جراحی بینی، می‌توان تغییرات زیر را در ساختار و شکل بینی اعمال کرد:

  • تغییر در اندازه بخش‌های مختلف بینی،
  • تغییر در زاویه بینی،
  • صاف کردن پل بینی،
  • اصلاح شکل نوک بینی،
  • باریک کردن سوراخ‌های بینی.

اگر قصد دارید رینوپلاستی را برای اصلاح ظاهر و زیبایی بینی خود انجام دهید، و به بیماری و مشکل پزشکی خاصی مبتلا نیستید، باید تا زمان کامل شدن رشد استخوان‌های بینی صبر کنید. رشد ساختارها و استخوان‌های بینی برای دختران در حدود 15 سالگی، و برای پسران کمی دیرتر کامل می‌شود. با این حال درصورت وجود مشکل پزشکی یا اختلال تنفس، می‌توان جراحی بینی را در سنین پایین‌تر هم انجام داد.

رینوپلاستی در کلینیک خانه سفید تهران

چگونه برای عمل جراحی بینی آماده شویم؟

در اولین ویزیت، جراح شرایط بینی و شرایط سلامتی شما را بررسی کرده، و درمورد این که آیا کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید یا نه، مشاوره‌های لازم را به شما می‌دهد. شما باید دلایل خود برای جراحی بینی، و انتظاراتی که از جراحی دارید را به روشنی برای پزشک بازگو کنید. سپس پزشک سوابق پزشکی شما را به دقت بررسی کرده و از شما در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و بیماری‌هایی که به آن مبتلا هستید سوال می‌کند. اگر مبتلا به برخی بیماری‌های خاص باشید، جراح شما را از انجام هرگونه جراحی انتخابی، مانند جراحی زیبایی بینی منع خواهد کرد. برای مثال می‌توان بیماری هموفیلی را نام برد، که نوعی  اختلال خونریزی دهنده است. بیماران مبتلا به هموفیلی باید تا حد امکان از جراحی‌های انتخابی مانند عمل جراحی بینی خودداری کنند.

سپس پزشک یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌دهد، و ساختارهای بینی و پوست داخل و خارج بینی را به دقت بررسی می‌کند، تا مشخص کند که چه تغییراتی را می‌توان روی بینی شما اعمال کرد. ممکن است لازم باشد پیش از عمل جراحی بینی، یکسری آزمایشات مانند: آزمایش خون را انجام دهید. جراح همچنین شرایط شما را از نظر نیاز به انجام جراحی همزمان دیگر بررسی می‌کند. به عنوان مثال، برخی از افراد همزمان با جراحی زیبایی بینی، عمل بزرگ کردن چانه را نیز انجام می‌دهند. اگر قصد انجام عمل زیبایی دیگری دارید، می‌توانید از پزشک خود بخواهید که عمل دوم را همزمان با عمل جراحی بینی شما انجام دهد.

در حین ویزیت پیش از رینوپلاستی، پزشک عکس‌هایی از زوایای مختلف از بینی شما می‌گیرد. این عکس‌ها برای ارزیابی نتایج درازمدت جراحی استفاده می‌شوند و ممکن است در حین جراحی به آن‌ها ارجاع داده شود. نکته‌ای که باید حتما در مورد آن از پزشک خود سوال کنید، هزینه‌های جراحی بینی شما است. اگر عمل جراحی بینی شما به دلایل زیبایی انجام می‌شود، احتمال این که بیمه هزینه‌های آن را تقبل کند، بسیار پایین است. شما باید از مصرف داروها و مسکن‌های حاوی ایبوپروفن یا آسپرین به مدت دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل جراحی بینی خودداری کنید. این داروها روند انعقاد خون را کند می‌کنند و ممکن است باعث تشدید خونریزی پس از جراحی شوند. به جراح خود اطلاع دهید که چه داروها و مکمل‌هایی را مصرف می‌کنید. پزشک توصیه‌های لازم را در رابطه با ادامه یا قطع مصرف داروها به شما خواهد کرد.

افراد سیگاری در دوره بهبودی پس از جراحی بینی با مشکل بیشتری مواجه می‌شوند، زیرا سیگار روند بهبودی را کند می‌کند. نیکوتین موجود در سیگار، رگ‌های خونی بینی را منقبض کرده و در نتیجه اکسیژن و خون کمتری به بافت‌های در حال بهبودی می‌رسد. ترک سیگار قبل و بعد از جراحی می‌تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند.

عمل جراحی بینی چگونه انجام می‌شود؟

رینوپلاستی را می‌توان هم در بیمارستان، و هم در کلینیک و یا مطب پزشک انجام داد. برای انجام جراحی، براساس شرایط هر بیمار، می‌توان از بیهوشی عمومی و یا بی‌حسی موضعی استفاده کرد. اگر جراحی شما چندان پیچیده و سخت نباشد، احتمالا عمل جراحی شما با بی‌حسی موضعی انجام خواهد شد. در بی‌حسی موضعی، دارویی به شما داده می‌شود که صورت شما را بی‌حس می‌کند. همچنین ممکن است از طریق تزریق وریدی، دارویی دریافت کنید که شما را بی‌حال می‌کند، اما همچنان بیدار خواهید بود. در بیهوشی عمومی، به روش استنشاقی یا وریدی، دارویی به شما داده می‌شود که شما را بیهوش می‌کند. اگر قرار باشد عمل جراحی بینی در کودکان انجام شود، معمولا از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود.

وقتی که بیهوش شدید و یا داروی بی‌حسی عمل کرد، جراح یک بریدگی کوچک و ظریف در داخل یا بین سوراخ‌های بینی شما ایجاد می‌کند. سپس پزشک پوست روی استخوان و غضروف بینی را جدا کرده، و تغییر شکل بینی را آغاز می‌کند. اگر برای تغییر شکل بینی نیاز به غضروف اضافی باشد، پزشک مقداری از غضروف عمق بینی یا گوش را برای این کار برمی‌دارد. اگر غضروف بیشتری مورد نیاز باشد، ممکن است جراح ایمپلنت یا پیوند استخوان انجام دهد. پیوند استخوان استخوان اضافی است که به استخوان بینی شما اضافه می‌شود.

عمل جراحی بینی معمولا برای یک تا دو ساعت طول می‌کشد. اگر جراحی پیچیده باشد، ممکن است این زمان طولانی‌تر شود.

نمونه رینوپلاستی

ریکاوری پس از عمل جراحی بینی

پس از جراحی، پزشک ممکن است یک آتل پلاستیکی یا فلزی روی بینی شما قرار دهد. اسپلینت به بینی شما کمک می‌کند، تا شکل جدید خود را در طول دوره بهبودی حفظ کند. پزشک همچنین ممکن است داخل بینی را پانسمان کند یا آتل‌هایی را در داخل سوراخ‌های بینی شما قرار دهد، تا به تثبیت بهتر سپتوم بینی کمک کند. سپتوم بخشی از بینی است که بین دو سوراخ بینی قرار دارد.

حداقل چند ساعت پس از جراحی در اتاق ریکاوری تحت نظر خواهید بود. اگر همه چیز خوب باشد، می‌توان در همان روز به خانه بازگردید. شما باید یک همراه با خود داشته باشید، تا شما را به خانه برساند، زیرا اثر داروهای بی‌هوشی و بی‌حسی همچنان برای مدتی باقی خواهد ماند، و به هیچ وجه نباید خود رانندگی کنید. اگر عمل جراحی بینی شما پیچیده باشد، ممکن است مجبور شوید یک یا دو روز در بیمارستان بمانید.

برای کاهش خونریزی و تورم، باید در حالی که سر خود را بالاتر از قفسه سینه قرار داده‌اید استراحت کنید. اگر بینی شما متورم یا پر از پنبه است، ممکن است احساس احتقان کنید. معمولاً باید تا یک هفته پس از جراحی، آتل‌ها و پانسمان‌ها را در جای خود نگه دارید. اگر بخیه‌های شما قابل جذب باشند، خودبه‌خود حل شده و نیازی به کشیدن ندارند. اگر بخیه‌ها قابل جذب نیستند، باید یک هفته پس از جراحی دوباره به پزشک مراجعه کنید تا بخیه‌ها کشیده شود.

ضعف حافظه، اختلال در قضاوت و کند شدن واکنش‌ها، از عوارض رایج داروهای مورد استفاده برای جراحی هستند. در صورت امکان، از یکی از دوستان یا اقوام خود بخواهید که شب اول پیش شما بماند.

برای چند روز پس از جراحی، امکان دارد از بینی خود خونریزی داشته باشید. ممکن است پزشک استفاده از پدهای مخصوص را به شما پیشنهاد کند.

ممکن است پس از عمل سردرد داشته باشید و صورت شما پف کند. پزشک برای درمان این شرایط از داروهای مسکن استفاده می‌کند.

ممکن است پزشک به شما بگوید تا چند هفته پس از جراحی از موارد زیر اجتناب کنید:

  • دویدن و سایر فعالیت‌های بدنی شدید
  • شنا کردن
  • فین کردن
  • جویدن بیش از حد
  • خندیدن، لبخند زدن یا سایر حالات صورت که نیاز به حرکت زیاد دارند
  • کشیدن لباس روی سر
  • گذاشتن عینک روی بینی
  • مسواک زدن شدید

اغلب می‌توانید یک هفته پس از جراحی به محل کار و مدرسه بازگردید.  رینوپلاستی می تواند ناحیه اطراف چشم شما را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است برای چند هفته به طور موقت بی‌حسی، تورم یا تغییر رنگ در اطراف پلک‌های خود داشته باشید. در موارد نادر، این عارضه می‌تواند به مدت شش ماه ادامه یابد و تورم خفیف ممکن است برای مدت طولانی‌تری باقی بماند. برای بهبود این وضعیت می‌‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

عوارض احتمالی عمل جراحی بینی چیست؟

هر جراحی ممکن است خطرات و عوارضی به دنبال داشته باشد، و جراحی بینی هم ممکن است عوارضی از جمله عفونت، خونریزی یا واکنش بد به بیهوشی را باعث شود. جراحی بینی همچنین ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی بینی
  • بی‌حسی یکطرفه یا دو طرفه بینی
  • بهم خوردن تقارن بینی
  • زخم شدن محل جراحی

گاهی اوقات بیماران از جراحی خود راضی نیستند. اگر می‌خواهید یک جراحی دوم انجام دهید، قبل از عمل مجدد باید صبر کنید تا بینی شما به طور کامل بهبود یابد. دوره بهبودی ممکن است بیشتر از یک سال طول بکشد.

  • منبع : whcl.ir

مد و زیبایی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی