فناوری «آفساید نیمه‌خودکار» در جام جهانی ۲۰۲۲ استفاده می‌شود+ فیلم

به گزارش ایرنا، به‌دنبال استفاده موفقیت‌آمیز از فناوری کمک‌داور ویدئویی(VAR) در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، «جیانی اینفانتینو» رئیس فیفا اعلام کرد که این نهاد در طرح «ویژن ۲۰۲۰-۲۰۲۳» در تلاش است تا از تمام قابلیت‌های فناوری در فوتبال استفاده کرده و عملکرد VAR را بهبود ببخشد. 

فدراسیون بین‌المللی در دوره سه ساله، به معنای واقعی کلمه از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در فوتبال استفاده کرده و در این مدت، زمان زیادی را صرف بهبود VAR از جمله بهره‌برداری از فناوی آفساید نیمه‌خودکار کرده است.

این فناوری از ۱۲ دوربین ویژه ردیابی که در قسمت زیرین سقف ورزشگاه تعبیه شده به منظور ردیابی توپ و همچنین بیش از ۲۹ نقطه داده‌ای برای هر بازیکن استفاده و موقعیت دقیق هر بازیکن در زمین بازی را محاسبه می‌کند. ۲۹ نقطه داده جمع‌آوری شده شامل تمام اندام‌های حرکتی مرتبط با اعلام آفساید است.

توپ رسمی جام جهانی ۲۰۲۲ ساخته شده توسط شرکت آدیداس موسوم به «الرحله» نیز عنصری حیاتی برای صحنه‌های میلیمتری آفساید محسوب می‌شود؛ توپی که در آن یک سنسور «سنجش لختی/IMU» تعبیه شده است.

این سنسور در مرکز توپ قرار داشته و هر ثانیه ۵۰۰ بار داده‌های توپ را به مرکز ویدئویی ارسال کرده و نقطه دقیق ضربه را مشخص می‌کند.

براساس اعلام فیفا، تمام جزئیات عملکرد فناوری آفساید نیمه‌خودکار و فناوری و سنسور متصل به توپ، در ورکشاپی در دوحه طی دو روز(۴ و ۵ جولای/۱۳و ۱۴ تیرماه) برای تمام تیم‌های راه‌یافته به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ارائه خواهد شد.

اخبارورزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی