عرضه خودرو بدون قرعه کشی

باتوجه به اتمام اولین دروره فروش خودرو گروه‌های خودروسازی کشور از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، با موافقت وزارت صمت، به منظور حمایت از متقاضیان واقعی و وارد کردن تعداد خودروی  بیشتری به بازار خودرو کشور؛ ۱۵ مدل خودرو توسط سه خودرو ساز بزرگ کشور از طریق همین سامانه، بدون قید قرعه کشی عرضه شده‌اند.

در این سیستم فروش جدید، ۱۵ مدل خودرو بدون قرعه کشی و تنها از طریق تکمیل ظرفیت در طرحهای پیش فروش و مشارکت در فروش برای گروه‌های خودرو سازی ایران خودرو و سایپا و همین طور فروش فوری و فروش فوق العاده گروه خودروسازی مدیران خودرو، عرضه شده و متقاضیان این فرصت را دارند که از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، با کلیک روی خودروی مورد نظر، به سایت خودروساز وارد شده و مراحل خرید خود را به سرانجام برسانند.

جزییات خودروهای عرضه شده در این طرح در جدول زیر آمده است:

مدل فروش گروه خودروسازی مدل خودرو
مشارکت در تولید ایران خودرو تارا اتوماتیک
مشارکت در تولید ایران خودرو تارا دستی
مشارکت در تولید ایران خودرو دنا پلاس توربو شارژ
مشارکت در تولید ایران خودرو دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک
پیش فروش سایپا ساینا S
مشارکت در تولید سایپا ساینا S
پیش فروش سایپا کوئیک S
مشارکت در تولید سایپا کوئیک S
پیش فروش سایپا کوئیک آر با گیربکس  معمولی و رینگ آلومینیومی
مشارکت در تولید سایپا کوئیک آر با گیربکس معمولی و رینگ آلومینیومی
پیش فروش سایپا کوئیک با گیربکس معمولی
مشارکت در تولید سایپا کوئیک با گیربکس معمولی
فروش فوق العاده مدیران خودرو ایکس ۵۵ پرو اکسلنت اسپرت
فروش فوق العاده مدیران خودرو ایکسپ ۵۵ پرو اکسلنت
فروش فوری مدیران خودرو تیگو ۸ پرو پریمیوم

ساز و کار این فروش‌ها به این صورت است که متقاضیان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، خودرو مورد نظر خودشان را انتخاب می‌کنند و فرایند ثبت درخواست در وبگاه خود خودروساز انجام می‌شود. بدیهی است که در صورتی که متقاضی واجد شرایط خرید خودرو باشد، پس از ثبت نام و تکمیل فرایند خرید در موعد مقرر می‌تواند خودرو خریداری شده را تحویل بگیرد.

از آنجایی که این طرح بصورت مشارکتی و  یا پیش فروش انجام شده است قیمت خودروها در زمان تحویل محاسبه خواهد شد. در نظر داشته باشید که متقاضیان از سود مشارکت خود  نیز در این مدت بهره مند خواهند شد.

آیا طرح پیش فروش خودرو کمکی به التهاب بازار خودرو می‌کند؟

با توجه به کمتر بودن نسبت عرضه خودرو به تقاضای آن در ایران وجود التهاب در بازار خودرو، مخصوصا با توجه به سیاست‌های کنترل قیمتی قابل انتظار است. بدیهی است که روش های شناخته شده کنترل تنش بازار و مبارزه با ورود حداکثری واسطه‌های خودرو به منظور کنترل قیمت از طریق فروش خودرو توسط خودروسازان به مصرف کننده نهایی محدود است. در ایام اخیر شاهد تلاش دولت و استفاده از برخی از همین روش‌ها نظیر فروش خودرو به افراد واجد شرایط از طریق قرعه کشی هستیم.

بدیهی است که درنظر گرفتن شرایطی نظیر نداشتن پلاک فعال، داشتن گواهینامه رانندگی و … به خودی خود تا حد زیادی دست واسطه‌های فروش خودرو را محدود می‌کند. در نهایت انتظار می‌رود استفاده از روش‌هایی نظیر فروش مستقیم خودرو به واسطه قرعه کشی و یا روش‌های مشابه به مصرف کنندگان نهایی واجد شرایط بتواند نقش موثری در کاهش التهاب بازار خودرو ایفا کند.

مزایای طرح سامانه یکپارچه تخصیص خودر و

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به مزایای اجرای طرح سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که بنا به دستور وزیر از طریق آدرس اینترنتی https://sale.iranecar.com به انجام رسیده است.

از جمله این مزایا، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

پیش از معرفی سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، هر یک از شرکت‌های خودروساز، به تنهایی طرح‌های فروش خود بر مبنای قرعه کشی را برگزار می‌کرده‌اند، برخی از خودروسازها از طریق سامانه‌هایی که خودشان مستقلا متولی آن بوده‌اند و بعضی دیگر از طریق همین بستری که امروز به عنوان سامانه یکپارچه خودرو معرفی شده است، اقدام به ثبت نام و عرضه خودرو بر مبنای قرعه کشی می‌کرده‌اند.

از معایب عرضه خودرو توسط هر خودرو ساز بطور مستقل می‌توان به ناهماهنگی در اطلاع رسانی به متقاضیان،  عدم نظارت یکپارچه بر روی فرایندهایی نظیر قرعه کشی، سردرگم شدن متقاضیان به دلیل وجود تنوع در سیستم‌های ثبت نام  و … اشاره کرد. این در حالی است که ثبت نام از خریداران خودرو توسط یک سامانه و بطور متمرکز می‌توان به:

نظارت متمرکز بر فرایند عرضه خودرو

حالا تنها عرضه خودرو از طریق یک سامانه و بطور متمرکز انجام می‌شود. پس دستگاه‌های نظارتی این امکان را دارند تا تمام توان خود را در نظارت بر همین یک سامانه به کارگیرند تا از طرفی دغدغه دستگاه‌های نظارتی کاهش یابد و از طرف دیگر سطح اطمینان خریداران از تک تک مراحل ثبت نام و قرعه کشی بالاتر برود.

اطلاع رسانی موثر

در مدل قبلی این ریسک وجود داشت که برخی از متقاضیان واقعی از اطلاع رسانی برنامه‌های فروش جا مانده و فرصت ثبت نام را از دست بدهند. این در حالی است که با وجود سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، تمامی طرح‌های فروش به صورت یکپارچه معرفی شده و با اطلاع رسانی دقیق، متقاضیان می‌توانند به راحتی از میان تنوع بالای محصولات، خودروی مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای ثبت نام اقدام کنند.

روند عرضه خودرو به کدام سمت می‌رود؟

استفاده از صف در مناسبات اقتصادی از دیگر ابزارهای ثابت شده ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار است. به نظر تصمیم گرفته شده اخیر مبنی بر فروش خودروی نو بصورت مشارکت در تولید و یا پیش فروش خودرو، نوعی استفاده از همین ابزار برای فروش خودرو به متقاضیان واقعی است .

اینطور به نظر می‌رسد که، واسطه‌های بازار علاقه چندانی به نگهداری وجود در بصورت سپرده‌های چند ماهه، حتی با وجود امتیاز  بهره مندی از سود مشارکت، نیستند. این در حالی  است بعضا تحویل‌های  مدت‌دار، با اقبال بیشتری  از طرف مصرف کنندگان نهایی روبرو شده است.

اگرچه نتیجه این روش فروش خودرو به خریداران نهایی درقالب طرح‌هایی نظیر مشارکت در تولید و یا پیش فروش کاملا روشن نیست، اما شواهد نشان از بازگشت بیشتر آرامش به بازار خودرو و استقبال خریداران نهایی خودرو از چنین روش‌هایی می‌دهد. امیدواریم در صورت نمود مثبت این روش فروش خودرو در میان مدت شاهد عرضه بیشتر خودرو از همین مسیر باشیم تا در کنار سیاست‌های کنترل قیمتی شاهد بازگشت آرامش به بازار خودرو در ایران باشیم.

تداوم طرح عرضه خودرو بدون قرعه کشی

با توجه به بررسی‌های انجام پذیرفته و همین طور خط مشی وزارت صمت، برنامه ریزی صورت گرفته است تا همچنان شاهد طرح‌های عرضه خودرو بدون قرعه کشی باشیم. تداوم این طرح‌ها کمک خواهد کرد تا متقاضیان واقعی بیشتری، خودروی مورد نظر خود را از گروه‌های مختلف خودروساز خریداری کرده و سطح عمومی رضایتمندی در بین متقاضیان افزایش یابد.

به این ترتیب به نظر سیاست‌های کلان عرضه خودرو  از یک طرف به سمت کمرنگ شدن عرضه خودرو از طریق قرعه‌کشی و از طرف دیگر بهره‌مندی بیشتر از روش‌های عرضه بدون قرعه کشی نظیر مشارکت در تولید و … پیش می‌رود تا در صورت حصول نتیجه مناسب شاهد حذف تدریجی قرعه کشی و گذار رسیدن به مدل فروش بدون قرعه کشی و بر مبنای ظرفیت عرضه باشیم.

خودرو
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی