بیوک میرزایی و نقش‌های منفی که تمام شدنی نیستند

سریال «برادر» یک اثر مناسبتی است که برای اولین بار در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۵ از شبکه دو سیما به نمایش درآمد. در این سریال قصه زندگی تاجر خوشنامی به نام حاج کاظم پهلوان روایت می‌شود که به همراه پسرانش در کار تجارت برنج‌اند و بر اثر خباثت چند تاجر و دلال، به دردسرهایی می‌افتند و به شکل ناخواسته درگیر معضل قاچاق برنج می‌شوند. نقش یکی از این دلالان را بیوک‌ میرزایی بازی می‌کند.

این بازیگر پیشکسوت تاکید می‌کند امثال کسانی که او نقشش را بازی می‌کند، در جامعه ما کم نیستند. او همچنین تصریح می‌کند همه کاراکترها از جمله اسدی به عنوان یک دلال و قاچاقچی برنج، یک‌سری ویژگی‌های مثبت و منفی را با هم دارند و نمی‌توان گفت یک انسان به شکل مطلق سفید یا سیاه است.

میرزایی که سال‌ها است بیشتر ایفاگر نقش‌های منفی است، تاکید می‌کند دوست دارد نقش‌های متفاوت‌تری را تجربه کند اما به خاطر فیزیک و چهره‌اش، بیشتر نقش‌های منفی به او پیشنهاد می‌شود.

او این روزها در فصل دوم «روزگار جوانی» ایفای نقش کرده و در سریال «جشن سربرون» هم نقش سردار اکرم را برعهده دارد. به بهانه این سریال و کارهایی که در راهند به سراغِ این بازیگر رفتیم که اصلاً گفت‌وگو کردن با او ترسی ندارد؛ چرا که برخی از مخاطبین فکر می‌کنند بیوک میرزایی همچون کاراکترهای منفی‌اش بداخلاق است؛ در صورتی که همیشه با مهربانی، فروتنی و خوش‌رویی پیشه می‌کند.

سریال , تلویزیون , آی فیلم , صدا و سیما ,

آقای میرزایی به نظر می‌رسد نقش‌تان در سریال «برادر» در ادامه همان نقش‌های پرشمار منفی‌ است که تا به امروز بازی کرده‌اید. نقش‌تان در برادر خیلی منفی و کلیشه‌ای نیست؟

به هرحال، امثال اسدی که من نقشش را در سریال بازی می‌کنم در جامعه ما کم نیستند. منظورم افرادی است که حاضرند برای پول و سود بیشتر حتی با جان و آبروی مردم بازی کنند. اسدی یک دلال برنج است که با بهرام کلایی داد و ستد دارد و با او برای به تله انداختن و بی‌آبرو کردن ناصر پهلوان همکاری می‌کند. او البته مثل بهرام کلایی دشمنی و کینه قدیمی با کاظم پهلوان ندارد و فقط به منافع خودش فکر می‌کند.

البته در سکانسی می‌بینیم که اسدی حتی به دختر کلایی هم نظر سوء دارد و هیچ چارچوب و ملاک اخلاقی درست و مشخصی ندارد.

بله، به هر حال این‌ها همه اثرات مال و نان حرام است که خودش را نشان می‌دهد. اصولاً بدی آدم‌هایی مثل اسدی فقط در زمینه‌های اقتصادی خلاصه نمی‌شود و به لحاظ اخلاقی هم قید و بند چندانی ندارند. امثال او فقط به فکر خود هستند. مثلاً می‌بینیم وقتی از دختر کلایی جواب رد می‌شنود باز هم همکاری‌های تجاری‌اش را با او ادامه می‌دهد.

به نظرتان کاراکتر اسدی خیلی شعاری و کلیشه‌ای نیست؛ یک شخصیت کاملاً منفی و بدون حتی یک نقطه مثبت و روشن؟

همه آدم‌ها یکسری ویژگی‌های مثبت و منفی اخلاقی را با هم دارند و نمی‌توان گفت یک انسان به شکل مطلق سفید و سیاه است. حالا این نسبت مثبت و منفی بودن در هر آدمی می‌تواند متغیر باشد اما بعید است که مطلقاً سیاه یا سفید باشد. در هر صورت، ما بازیگریم و باید به آنچه در فیلمنامه آمده است وفادار باشیم. کاراکترهای سریال برادر این‌گونه طراحی شده بودند.

خودتان دوست ندارید از بند نقش‌های منفی رها شوید و تجربه‌های جدیدی را در بازیگری داشته باشید؟

هر بازیگری دوست دارد نقش‌های جدید و متنوع را تجربه کند و من هم از این قاعده مستثنا نیستم. اما گاهی به خاطر فیزیک و چهره و تُن صدا بیشتر نقش‌های منفی پیشنهاد می‌شود. کم‌تر کارگردانی هم پیدا می‌شود که حاضر باشد ریسک کند و به بازیگری که سال‌ها است نقش منفی بازی می‌کند، یک نقش مثبت را پیشنهاد بدهد. البته خودم هم فکر می‌کنم که نقش‌های منفی بیشتر به من بیاید اما دوست دارم نقش‌های دیگری را هم تجربه کنم.

به هر حال، سال‌ها است که بیشتر نقش‌های منفی را بازی کرده‌ام و مردم مرا با این نقش‌ها به یاد می‌آورند. البته خودم همیشه تلاش داشته‌ام تا در پذیرش همین نقش‌های منفی هم وسواس به خرج دهم و در بازی آن‌ها هم تنوع را به کار گیرم.

سریال , تلویزیون , آی فیلم , صدا و سیما ,

۵۷۵۷

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی