انتخاب بروکر فارکس، خارجی و ایرانی

با گسترش استفاده مردم از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی و کسب درآمد اینترنتی نیز افزایش پیدا کرده است. با آشنایی مردم و فراگیری هر چه بیشتر آن‌ها در زمینه‌های کسب درآمد اینترنتی، بسیاری از آن‌ها علاقه‌مند به ورود به بازار‌های مالی، مانند بورس و فارکس شده‌اند.

بازار بورس و بازار فارکس دو بستر مالی بزرگ هستند که مردم عادی بیشترین فعالیت مالی را در آن امتحان کرده‌اند. فعالیت چه در بورس ایران باشید و چه در بازار فارکس مشغول به فعالیت باشید، هر دوی این بازارها نیازمند کسب مهارت‌های تحلیل نمودار و فرا گرفتن آموزش‌های روانشناسی معاملاتی برای ورود به معاملات است. تجارت در بازار فارکس بدون استفاده از خدمات بروکر یا همان کارگزار، عملاً غیرممکن است.

با اینکه بازار فارکس و بورس ایران شباهت‌هایی زیادی با هم دارند، اما تفاوت‌های زیادی نیز از نظر ساختار و نوع فعالیت در این عرصه‌ها نیز دیده می‌شود. بازار فارکس یک بازار بین‌المللی است و حجم نقدینگی بسیار زیادی نسبت به بورس ایران دارد. کسب درآمد دلاری در بازار فارکس، جذابیت بیشتری برای معامله‌گران داشته و این بازار را در بین آنان محبوب نموده است.

در هر صورت فرقی نمی‌کند که شما علاقه‌مند به فعالیت در بورس ایران باشید یا بخواهید در بازار فارکس به معامله بپردازید. اگر بخواهید در هر کدام از این دو بستر مالی فعالیت کنید، نیاز‌ به ثبت نام در یک کارگزاری خواهید داشت. این کارگزاری‌ها به عنوان واسطه میان شما و بازار، دستورات معاملاتی شما را انجام خواهند داد. زمانی که شما دستور خرید یا فروش را صادر می‌کنید، کارگزاری از طریق سرور‌های خود آن دستور را به بازار منتقل می‌کند و شما وارد معامله می‌شوید.

حال سؤالی که ممکن است پیش آید این است که کدام کارگزاری برای فعالیت ایرانیان مناسب‌تر است. آیا باید یک بروکر فارکس ایرانی را انتخاب کنیم، یا یک بروکر خارجی؟ در این مطلب قصد داریم شما را با کارگزار‌ها یا بروکرهای فارکس بیشتر آشنا کنیم و نشان دهیم که کدام کارگزاری را باید برای فعالیت و شروع معاملات خود انتخاب نمایید. برای این که پاسخ سؤالات خود را بگیرید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کارگزاری فارکس ایرانی یا خارجی؟

اولین نکته این است که ما هیچ کارگزاری فارکس ایرانی نداریم. ممکن است در برخی از سایت‌ها و هنگام جست‌وجو با این عنوان «کارگزاری فارکس ایرانی» روبه‌رو شوید. اما باید توجه داشته باشید که چنین کارگزاری فعلاً وجود ندارد. همچنین برخی کارگزاری‌ها خود را ایرانی معرفی کرده و مدعی هستند که در ایران دفتر دارند. به دلیل ریسک‌های احتمالی در بازار فارکس در هنگام معاملات بهتر است از هرگونه ریسک دیگر قبل از ورود به معامله جلوگیری نمایید.

هیچکدام از کارگزاری‌های فارکس معتبر دنیا، در ایران نمایندگی یا دفتر ندارند. به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی، و همچنین عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، هیچکدام از کارگزاری‌های فارکس معتبر جهان در ایران نمایندگی ندارند. دفتر تمامی بروکر‌ها در خارج از کشور ایران واقع شده است و خدمات این دفاتر در خارج از ایران به شما خواهد رسید.

بهتر است بدانید که بسیاری از کارگزاری‌های فارکس در کشور‌های بزرگی مانند آمریکا و کانادا نیز اجازه فعالیت ندارند. در واقع به دلیل قوانین سختگیرانه کشور‌ها در زمینه فارکس، اکثر کارگزاران ترجیح می‌دهند تا شرکت خود را در کشور‌هایی که قوانین آسان‌تری دارند ثبت کنند، و سپس به کاربران سراسر دنیا خدمات خود را ارائه نمایند.

احتمالاً می‌پرسید چگونه می‌توان به یک بروکر که در آن سوی دنیا قرار دارد اعتماد کرد؟ چگونه در این کارگزاری‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟! و سؤالات بسیار دیگر که ممکن است برای شما پیش بیاید. نکاتی در انتخاب یک کارگزاری فارکس معتبر وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها خواهید توانست ریسک‌های احتمالی را به حداقل برسانید.

در دنیای سرمایه‌گذاری و بازار فارکس قوانین و استاندارد‌هایی برای انتخاب یک کارگزاری فارکس معتبر در نظر گرفته شده است. شما باید قبل از انتخاب و ثبت نام در بروکر مورد نظر خود، نسبت به بررسی آن و جمع‌آوری اطلاعات درباره آن اقدامات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که محل سرمایه‌گذاری و فعالیت شما امن خواهد بود.

همچنین می‌توانید از مراجع مختلف و گوناگونی که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند کمک بگیرید. همچنین از طریق صفحه ثبت نام در کارگزاری فارکس می‌توانید تمامی کارگزاری‌های معتبر فارکس را مشاهده و بررسی نمایید.

در ادامه به نکاتی که از طریق آن‌ها می‌توانید یک کارگزاری معتبر فارکس را شناسایی کنید اشاره خواهیم نمود.

رگولاتوری کارگزاری فارکس

یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌هایی که باید قبل از انتخاب یک کارگزاری فارکس به آن توجه کنید، رگولاتوری بروکر است. رگوله یا رگولاتوری، به مجموعه مجوز‌ها و قوانینی گفته می‌شود که از طرف سازمان‌های نظارتی خاص، که وظیفه کنترل و نظارت بر کارگزاری‌ها را دارند، به بروکر فارکس ارائه خواهد شد.

در حقیقت هنگامی که یک کارگزاری رگوله معتبر داشته باشد، به این معنی است که از طرف یک سازمان و نهاد معتبر تنظیم شده و فعالیت‌های آن تحت نظارت قرار گرفته است. این نظارت‌ها مانع هرگونه کلاهبرداری و تقلب بروکر می‌شود. همچنین در صورت تخلف از سوی کارگزاری، این سازمان‌ها بروکرها را ملزم به پرداخت خسارت به مشتریان خود خواهند کرد.

کارگزاری فارکس ممکن است از طرف چندین سازمان تنظیم شده باشد. این تعداد هرچه بیشتر باشند، اعتبار و و امنیت آن کارگزاری بیشتر است.

هر بروکر برای فعالیت در یک کشور نیاز دارد تا رگوله خاصی را اخذ نماید. متأسفانه ایرانیان به دلیل تحریم‌های بین‌المللی اجازه فعالیت در بروکر‌هایی که از طرف نهاد‌های نظارتی معتبر جهانی و اروپایی تنظیم شده‌اند را نخواهند داشت. کارگزاری‌هایی که به ایرانیان خدمات می‌دهند معمولاً یک شعبه کوچکتر از کارگزاری اصلی خواهند بود.

در واقع فعالیت در بروکرهای فارکس که شعبه اصلی آنها از اعتبار کافی برخوردار است، ریسک‌ کمتری برای سرمایه‌گذاری در فارکس را خواهند داشت که این مسئله ممکن است در هیچ شعبه مادر معتبر دیگری در دنیا سابقه نداشته باشد. پشتیبانی سریع به زبان فارسی، سرعت بالا در انجام معاملات، تنها بخشی دیگر از امتیازات یک بروکر فارکس است.

یک کارگزاری فارکس که مجوز‌های معتبر جهانی را دارد و بیش از بیست سال در زمینه فارکس فعالیت کرده بروکر آلپاری است، برای آشنایی بیشتر و آموزش و ثبت نام به صفحه آموزش و ثب نام بروکرآلپاری مراجعه کنید.

آشنایی کوتاه با بروکر آلپاری

بهتر است بدانید بروکر آلپاری در حال حاضر به بیش از ۱۵۰ کشور جهان مشغول خدمات رسانی است. تریدری نیست که بروکر آلپاری را نشناسد. تعداد کاربران این بروکر از 2000000 تریدر عبور نموده است. جالب است بدانید یک چهارم کاربران بروکر آلپاری را ایرانیان تشکیل داده‌اند.  آلپاری یکی از معروفترین بروکر‌های موجود برای معامله در فارکس‌ محسوب می‌شود. آلپاری یکی از بروکر‌هایی است که بیشترین تعداد کاربران ایرانی را در خود جای داده است. این بروکر بیش از ۵۰۰ هزار کاربر ایرانی داشته و هر روز بر تعداد آن‌ها نیز اضافه می‌شود. تا به حال حتماً نام بروکر آلپاری به گوش‌تان خورده است. سابقه زیاد این بروکر در مارکت بین‌المللی باعث شده است که در ۲۲ سال گذشته اعتبار خوبی را برای خود رقم بزند.

بروکر آلپاری اهمیت ویژه‌ای به مشتریان ایرانی خود می‌دهد. در اولین قدم این بروکر بخش فارسی وب سایت خود را برای کاربران ایرانی فعال کرده تا مشتریان به راحتی بتوانند از خدمات لازم در این بروکر بهره ببرند. پس از اینکه شما در کارگزاری ثبت نام کردید و مدارک هویتی شما تأیید شد، لازم است که مقداری سرمایه در آن واریز کنید و با آن به خرید و فروش بپردازید.

همچنین پشتیبانی زبان فارسی در این بروکر مشکلات و سؤالات شما را پاسخ‌گو بوده و شما عزیزان می‌توانید سؤالات خود را از کارشناسان فارسی‌زبان این بروکر بپرسید. پاسخ‌گویی سریع، در دسترس بودن پشتیبانان، و سرعت بالای ارتباط از ویژگی‌های مثبت بروکر آلپاری است.

سابقه فعالیت بروکرها

یکی دیگر از مواردی که می‌توانید از طریق آن معتبر بودن یک کارگزاری فارکس را بررسی کنید، سابقه فعالیت و حضور آن در بازار فارکس است. برخی از کارگزاری‌ها مانند کارگزاری فارکس آمارکتس، بیش از ۱۵ سال است که به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کنند. قطعاً اگر یک کارگزاری اعتبار خوبی نداشته باشد، نمی‌تواند این همه سال در بازار فارکس دوام بیاورد.

اکثر کارگزاری‌های متقلب و نامعتبر در فارکس، پس از یک سال یا دو سال از حضورشان در بازار، اعتبار خود را از دست داده و از گردونه رقابت در بازار خارج می‌شوند. برای اینکه ریسک سرمایه‌گذاری خود را پایین بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم از کارگزاری‌هایی معتبری مانند کارگزاری آلپاری و آمارکتس که سابقه فعالیت طولانی‌تری دارند، استفاده کنید.

شاید از خود بپرسید که چرا در بروکر‌های معتبر بین‌المللی ثبت نام نکنیم! حالا که با دو بروکر معتبر فارکس که به ایرانیان خدمات ارائه می‌دهند آشنا شدید باید بگوییم متأسفانه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های موجود برای کاربران ایرانی، امکان ثبت نام در اکثر بروکر‌های فارکس بین‌المللی وجود ندارد. بروکر معتبر جهانی XM و interactivebrokers، دو نمونه از کارگزاری‌های بین‌المللی هستند که به صورت حرفه‌ای و با بهترین مزایا در حال فعالیت هستند، اما متأسفانه امکان ثبت نام کاربران ایرانی در آن‌ها وجود نخواهد داشت. به همین دلیل امکان فعالیت و همکاری آن‌ها با کشور‌های تحریم شده وجود ندارد. بروکرهای معتبر جهانی زیاد دیگری مانند (HOTFOREX و FXTM) دو نمونه از کارگزاری‌های بین‌المللی هستند که قبلا مشتریان ایرانی را قبول می‌کردند، اما متأسفانه به این همکاری پایان دادند و در حال حاضر امکان ثبت نام کاربران ایرانی در آن‌ها وجود ندارد.

از آنجا که فعالیت این کارگزاری‌ها در زمینه مالی است، بنابراین باید طبق قوانین کشورهای خود فعالیت کنند و گزارش‌ها را به مراکز بررسی ارائه کنند.

لازم به ذکر است به دلیل وجود چنین شرایطی، افراد سودجو با تأسیس و راه‌اندازی بروکر‌های نامعتبر، سعی در جذب سرمایه مشتریان سرگردان در این بازار را دارند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتماً در انتخاب بروکر فارکس، دقت لازم را داشته باشید تا گرفتار بروکرهای متقلب نشوید.

آشنایی مختصر با بروکر آمارکتس

آمارکتس نیز یکی از کارگزاری‌های فارکس است که در زمینه ارزهای دیجیتال و معاملات دیگر فعالیت می‌کند. این بروکر در بین تریدر‌های فارکس مورد استفاده قرار گرفته و در نزد مشتریان محبوب است. این بروکر به خاطر طرح‌های تشویقی مختلف و ارائه بونوس‌های معاملاتی گوناگون در نزد معامله‌گران به شهرت رسیده است. این بروکر در حال حاضر به ایرانیان نیز خدمات ارائه می‌کند و مشتریان ایرانی می‌توانند در این پلتفرم به معاملاتشان بپردازند.

بیش از ۱۴ سال است که از آغاز فعالیت این بروکر گذشته و همچنان جزو بروکرهای مطرح فارکس است. بروکر آمارکتس فعالیت خود را از سال ۲۰۰۷ در جزیره سنت وینسنت آغاز کرده و در بسیاری از کشور‌ها مانند انگلستان، روسیه، اوکراین، ترکیه، قبرس، آفریقای جنوبی و چندین کشور دیگر، نمایندگی فعال دارد.

این بروکر سه نوع حساب معاملاتی مختلف را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. معامله‌گران برای شروع معامله در آمارکتس، باید ۱۰۰ دلار سپرده‌گذاری کنند. لوریج آمارکتس حداکثر (1:1000) است. نمادهای معاملاتی آمارکتس در میان مشتریان رضایت‌بخش بوده و سبب جذب مشتریان جدید شده است. تعدد نمادهای معاملاتی قابل معامله در این بروکر در اختیار مشتریان بروکر آمارکتس قرار گرفته است. آمارکتس بیش از ۲۰۰ نماد معاملاتی را در این مارکت پشتیبانی می‌کند. همچنین شما می‌توانید بیش از ۱۲ رمز ارز مانند بیتکوین و … را در این بروکر معامله کنید.

بهترین بروکر فارکس باید با توجه به سبک معاملاتی و استراتژی فردی شما مشخص شود. اینکه چه چیزی برای شما اولویت است در انتخاب بروکرتان تاثیرگذار است. مثلاً اگر اسپردهای خوب مد نظر شماست به USGFX فکر کنید و اگر تنوع حساب و نمادهای معاملاتی می خواهید اما پشتیبانی قوی چندان برای شما مهم نیست در روبو فارکس حساب باز کنید.

اگر نیاز به تیم پشتیبانی قوی فارسی و شارژ و برداشت راحت اولویت شماست به سراغ آمارکتس بروید. بعضی از بروکرها سهام متنوع و رمزارز ارائه می‌کنند و بعضی دیگر کاربران خود را بیمه می‌کنند. به همین جهت، انتخاب بهترین بروکر کار آسانی نخواهد بود.

اعتبار، سرعت، امنیت و شفافیت در عملکرد یک بروکر می‌تواند در سود و ضرر شما در این بازار تأثیر‌گذار باشد، قبل از شروع فعالیت در فارکس سعی کنید کارگزاری‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و بعد برای انتخاب بروکر مناسب اقدام کنید. داشتن رگوله معتبر، پشتیبانی سریع به زبان فارسی، سرعت بالا در انجام معاملات و … ، تنها بخشی از امتیازات و اعتبارات بروکرهای فارکس می‌باشد. همانطور که قبلاً اشاره شد، فعالیت در بازار فارکس با ریسک همراه است بهتر است قبل از استفاده حتماً قوانین آنها را مطالعه کنید

ارز دیجیتال
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی