حمایتِ مطالبه گرایانه اصولگرایان از دولت رئیسی به روایت مصباحی مقدم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی قرار است تا کمتر از یک ماه آینده به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور به صندلی پاستور تکیه بزند، اما رئیس جمهوری که با حمایت حداکثری اصولگرایان به پاستور رسیده آیا در ادامه مسیر هم با حمایت حداکثری روبرو خواهد شد یا اصولگرایان به سمت مطالبه گری و نظارت بر دولت پیش خواهند رفت؟

این سوالی است که حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم از اعضای جامعه روحانیت مبارز که رئیسی نیز عضوی از این تشکل روحانی است، در گفت و گو با خبرآنلاین به آن پاسخ می دهد و  می گوید اصولگرایان هم باید از رئیسی، حمایت کند هم مطالبه گر باشند. او معتقد است اصولگرایان باید نقش ناظر بر دولت را نیز ایفا کنند.

او که معتقد است ریاست جمهوری رئیسی دو دوره ای خواهد بود به اصولگرایان پیشنهاد می دهد بهترین نیروهایشان را برای همکاری به رئیسی معرفی کنند.

مصباحی مقدم در این گفتگو به تماس دفتر رئیسی با سیاسیون منتقد هم اشاره کرد و گفت: این اقدام به ویژگی شخصیتی آقای رئیسی برمی‌گردد اما وقتی که دولت شکل بگیرد این ویژگی شخصیتی تبدیل به یک گفتمان  و رویه می‌شود.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با غلامرضا مصباحی مقدم را می ‌خوانید؛

**********

*آقای مصباحی مقدم! جریان اصولگرا در ۴ سال پیش روی که دولت رئیسی روی کار است چه وظایفی در قابل دولت دارد؟

در واقع کاندیدای اصلی و مسلم جریان اصولگرایی، جناب آقای رئیسی بود و بحمدلله ایشان رأی آورد. در اینجا لازم است اشاره کنم که آقای رئیسی از اعضا جامعه روحانیت مبارز کشور است البته جانشین ایشان در قوه قضاییه هم جناب آقای محسنی اژه ای هستند که عضو دیگری از جامعه روحانیت مبارز هستند.

جامعه روحانیت مبارز یک مشی متعادل دارد و هیچ گاه در طول تاریخ فعالیتش گرایش تندروی و افراطی و کُندروی نداشته است البته جامعه روحانیت مبارز با  استقبال احزاب اصولگرا روبرو شد و توانست به میدان بیاید و از آقای رئیسی حمایت کند. ایشان با ۱۸ میلیون رأی مورد استقبال مردم واقع شد و موفق شد در شرایطی که آثار اقتصادی نامبارک در جامعه ما وجود داشت همچنین وضعیت کرونایی هم حاکم بود بالاخره این رأی قابل قبول را به دست آورد.

برای رئیسی دو دوره ریاست جمهوری را پیش بینی می کنیم

اما طبعا نه تنها برای چهار سال آینده بلکه ما برای دو دوره پیش بینی می کنیم آقای رئیسی رئیس جمهور کشور باشند جریان اصولگرا  هم باید از ایشان حمایت کنند هم در تامین نیروی همکار به او کمک کنند. چراکه آقای رئیسی همکاران خودش را باید از کسانی انتخاب کند که دارای روحیه انقلابی و مردمی باشند و در عین حال برای همکاری با رئیس جمهور منتخب دارای شایستگی باشند.

اصولگرایان باید بهترین های خودشان را به دولت رئیسی معرفی کنند

اگر اصولگرایان، بهترین های خودشان را به آقای رئیسی برای به دست گرفتن مسئولیت ها معرفی کنند و در برنامه ریزی هم البته در چارچوب قانون اساسی و سیاست های بالادستی نظام جمهوری اسلامی کمک کنند؛ برنامه و نقشه راهی تدوین می شود که آقای رئیسی، آن نقشه راه را دنبال می کند.

علاوه بر اینها مجلس هم کمک کند طبعا مشکلات بسیار زیاد  اعم از تورم بالا، نقدینگی بسیار روان و سیلابی شکاف درآمدی موجود در جامعه ، گسترش فقر و بدهی‌های سنگین دولت به بانک مرکزی، بانک‌ها و شرکت های دولتی و غیردولتی، پیمانکاران، سازمانهای تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی انباشته شده است.

مشکلات بسیاری بر سر راه دولت رئیسی است اما …..

این حجم عظیم بدهی‌ها و حقوق‌هایی که خصوصا تحت عنوان یکسان سازی حقوق بازنشستگان و حقوق کارکنان، ده سال باید اجرا و عملیاتی می‌شد و به تدریج این اتفاق، طی سالهای گذشته باید اتفاق می‌افتاد که رخ نداد هزینه هایی برای دولت بعدی به وجود آورده است. بنابراین بسیار دشوار است که دولت جدید بتواند این شرایط را در آغاز کار پشت سر بگذارد اما کار نشدنی نیست مهم این است که نقشه راهی برای این شرایط تدوین شود.

به تدریج و بدون اینکه بخواهیم زیاده‌خواهی کنیم و یا دچار دستپاچگی و شتاب شویم باید اجازه دهیم دولت تشکیل شود این گونه مسائل دنبال شود ابتدا یک آرامشی در سطح جامعه ایجاد شود هم در بازار و هم در بازار سرمایه  و هم بازار کالا و خدمات، آرامش حاکم شود تا جلوی نوسان شدید قیمت ها که همچنان ادامه دارد گرفته شود و در مرحله بعدی بتوانیم شاهد این مسئله باشیم که پس از تثبیت وضعیت اقتصادی و اجرای برنامه‌ها، به بهبود شرایط هم دست پیدا کنیم. دولت هم بتواند دولتی موفق باشد.

هم مجلس و هم مجمع و هم صاحبنظران می‌توانند بر دولت رئیسی نظارت کنند

*پیشنهاد شما برای نظارت بر دولت چیست؟ مثلا تشکیل یک هیات ناظر از اصولگرایان، یا هسته مطالبه گری یا نظارت صِرف مجلس یا …

این گونه کارها نیاز به جایگاه رسمی دارد، مجلس شورای اسلامی دارای جایگاه رسمی برای نظارت بر عملکرد دولت است مجمع تشخیص مصلحت دارای جایگاه نظارت بر اجرای سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی رهبر انقلاب است. البته صاحبنظران و کارشناسان می توانند دیدگاه‌ها و نظرات خود را در رسانه‌ها بازتاب بدهند تا مورد استفاده مدیران کشور قرار بگیرد.

حمایتِ مطالبه گرایانه اصولگرایان از دولت رئیسی به روایت مصباحی مقدم

اصولگرایان هم باید از دولت رئیسی حمایت هم مطالبه گری

* قرار بر حمایت صددرصدی از دولت است یا طیف‌های مختلف سیاسی خصوصا اصولگرایان باید ناظر و مطالبه گر باشند؟

طبعا ما معتقدیم به اینکه هم باید حمایت، نظارت و هم مطالبه کرد در واقع بدون حمایت نباید انتقاد باشد به بیان دیگر صرف انتقاد مطلوب نیست و به تنهایی کفایت نمی کند.

رویکرد رئیسی در برابر منتقدان در راستای انسجام و وحدت ملی است

* نوع برخورد و مراوده دولت با جریانات سیاسی منتقد و مخالف باید به چه سمت و سویی باشد که فضا برای مطالبه گری جریانات منتقد یا مخالف فراهم شود؟

رویکردی که جناب آقای رئیسی در پیش گرفته اند و با بعضی از صاحبان قلم و یا هنر تماس گرفتند و از  آنها خواستند دیدگاه هایشان را منتقل کنند و یا با بعضی از سیاسیون در جریان مخالف تماس گرفتند رویکرد بسیار مثبتی است و این مسئله نشان می دهد ایشان انتقادپذیر است و آمادگی دارد در نامه ها و گزارش ها و مطالبی که آنها به دفتر رئیس جمهور ارسال می کنند و یا در فضای عمومی منتشر می کنند اگر نگاه مثبتی باشد و به حل مشکل کمک می‌کند، از آنها استفاده خواهد کرد.

بنابراین چنین رویکردی، رویکردی است که طبعا در جریان مقابل، انعطافی را نسبت به دولت پدید می‌آورد و به بیانی، کمک دهی را اقتضا می‌کند. بنده تصور می‌کنم رویکردی که آقای رئیسی آغاز کرده رویکرد خوبی است که می تواند به انسجام اجتماعی و وحدت ملی کمک کند.

رویکرد تعامل گرایانه رئیسی با جریان رقیب به گفتمان تبدیل می شود

*این رویکرد تعامل گرایانه آقای رئیسی با جریان رقیب یا مخالف، آیا یک بحث راهبردی است یا اینکه….

طبیعتا این یک ویژگی شخصیتی است این نشانی است که در آغاز کار در حال نشان داده شدن است اما وقتی که دولت شکل بگیرد این ویژگی شخصیتی تبدیل به یک گفتمان  و رویه می‌شود چراکه دولت تحت تاثیر رئیس جمهور رفتار می کند.

رئیسی از مذاکرات استقبال می کند اگر….

*با توجه به گرفتاری هایی که تحریم ها در چندسال اخیر بر کشور تحمیل کرده است، به عنوان یک چهره اقتصادی چقدر ضرورت دارد که دولت آینده رفع تحریم ها را اولویت خود قرار دهد؟

اولویت دولت آینده با توجه به اظهارات قبلی آقای رئیسی، خنثی کردن تحریم‌ها است، خنثی کردن تحریم‌ها بدین گونه است که بیش از اینکه به خود تحریم ها و رفع تحریم‌ها بها داده شود باید به این مسئله اولویت داده شود که آنچه که آنها تحریم کرده‌اند ما به گونه‌ای درارتباط با تولید داخل، صادرات و در ارتباط با سایر دولت‌ها به ویژه کشورهای همسایه و آسیایی رفتار کنیم که آن تحریم‌ها، خاصیت و ارزش خودش را از دست بدهد. البته اگر طرف‌های مذاکره، آمادگی داشته باشند صادقانه در مذاکرات به دنبال رفع تحریم‌ها باشند حتما دولت آقای رئیسی هم استقبال خواهد کرد.

* بعضی ها می گویند ممکن است قدرت و اختیارات رییسی در مذاکرات هسته ای بیشتر باشد به نظرتان چنین چیزی ممکن است؟ 

با توجه به اینکه جناب آقای رئیسی در خط هدایت‌های رهبری آغاز به کار کرده و دنبال خواهد کرد مسلما حمایت‌های بیشتری را هم از سوی رهبر معظم انقلاب و بقیه اجزا و ارکان نظام جمهوری اسلامی خواهد داشت و در واقع با قدرت بیشتری، این مسئله را پیگیری کند.

۲۷۲۱۹

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی