رونمایی از دانشنامه جوادالائمه(ع) در خراسان رضوی/ برخی به کتاب‌های دینی نگاه استعماری دارند

به گزارش خبرآنلاین، همزمان با سالروز شهادت امام جواد (ع) آیین رونمایی از « دانشنامه جواد الائمه (علیه السلام)، شرح جامعی از تاریخ و سیره امام جواد(ع) با حضور آیت الله سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، نویسنده کتاب ، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و اساتید حوزه و دانشگاه توسط اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.
آیت الله سید ابوالفضل اشکذری نویسنده کتاب در این آیین گفت: درباره امام جواد (ع) تعابیر گوناگونی بیان شده است که یک تعبیری که مکرر بیان شده بحث مبارک و با برکت بودن حضرت می باشد. امام رضا (ع) در مورد امام جواد (ع) فرمودند، در تاریخ اسلام هرگز فرزندی که بابرکت تر از او بر شیعیان باشد به دنیا نیامده است، که این نیاز به پژوهش و درایت دارد. در روایت آمده مومن با درایت است که رشد می کند و به گفته بزرگان اهل روایت بسیار است ولی اهل درایت بودن مهم است.
آیت الله طباطبایی اشکذری با بیان روایاتی متعدد به برکت حضور آن حضرت پرداخت و در ادامه درباره تولید کتاب گفت: تولید کتاب توسعه علم و عامل حفاظت و سیاحت بر علم است.
وی کتاب را عاملی برای دعوت جامعه به علم دانسته و افزود : کتاب سبب رشد و کمال می گردد و با جهل اجتماعی مبارزه می کند. حضرت امام خمینی (ره) تاکید فراوانی بر تاثیر کتاب بر شفافیت در حوزه علمی و ایجاد یک حرکت فرهنگی در مسیر جامعه سازی می باشد داشت و معتقد بود زمانی که اینها را در کنار هم می گذاریم در مسیر ظهور امام زمان (عج ) حرکت می کنیم.
وی در خصوص وضعیت موجود کتاب در جامعه گفت: بعضی ها به کتاب های دینی نگاه خاصی دارند که این نگاه، نگاه استعماری ست که باید به این دسته از افراد گفت که کتاب دینی، کتابی علمی است. ما فارغ التحصیلان دانشگاه را عالمان جامعه می دانیم ولی اجازه نمیدهیم زحمات اساتید دینی زیر پا گذاشته شود.

رونمایی از دانشنامه جوادالائمه(ع) در خراسان رضوی/ برخی به کتاب‌های دینی نگاه استعماری دارند

در ادامه مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز رونمایی از کتاب فاخر « دانشنامه جواد الائمه (ع) » را مایه مباهات کتابخانه های عمومی استان دانست. حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان در ادامه از خریداری این کتاب برای کتابخانه های عمومی استان خبر داده و افزود: معتقدیم امروز برای زیست مومنانه و سبک زندگی دینی، قطعا نیازمند منابعی هستیم که زیباییهای کلام اهل بیت در آن نهفته است. وی ضمن تشکر از نویسنده کتاب افزود: کمتر به سیره امام جواد(ع) پرداخته شده است و تالیف این کتاب قطعا مورد توجه علاقه مندان به سبک زندگی ائمه قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن دعایی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نور مشهد مقدس و استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در این آیین گفت: این دانشنامه یک دایره المعارف و یک شاهکار حقیقیست که به رشته تحریر درآمده است. وی در ادامه افزود: این دانشنامه دارای بخشهای پنجگانه است که بخش اول مشخصات فردی امام جواد(ع)، بخش دوم فضائل امام در چهار فصل مورد بررسی قرار گرفته، بخش سوم سیره امام جواد (ع)، بخش چهارم مناظره های امام و بخش پنجم سخنان حضرت می باشد.

رونمایی از دانشنامه جوادالائمه(ع) در خراسان رضوی/ برخی به کتاب‌های دینی نگاه استعماری دارند

در پایان حجت الاسلام و المسلمین عباس فرازی نیا، مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در مورد دانشنامه جواد الائمه (ع) گفت: چه زیباست قلم در راه فضائل ائمه اطهار به حرکت در بیاد آن هم محضر میوه دل امام رضا (ع) امام جواد (ع)که مولود مبارک ائمه برای رسالت شیعیان جهان است.وی در ادامه گفت: راوی می گوید امام رضا (ع) را دیدند در حالی که امام جواد (ع) را در آغوش داشت و طواف میکرد. رفتم جلو و گفتم اجازه بدهید ادامه طواف را من مرکب حضرت باشم، حضرت فرمودند، بر خوب سوار و خوب مرکبی نشسته اند و اجازه این کار را نداد.
اما میبینیم وقتی مصلحت اهل بیت اقتضا می کند حضرت این میوه دل را در مدینه در سن 55 سالگی می گذارد وتنها به خراسان می آید، تا اینجا مکتب اهل بیت تثبیت شود و ما ریزه خوار خان وجودی حضرت باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین عباس فرازی نیا در ادامه افزود: می بایست یاد شود که 257 نفر شاگرد در مکتب امام جواد (ع) تربیت شده اند و شبکه ولایت از زابل تا مصر تحت مدیریت امام جواد (ع) بود که همین تعالیم در زمان امام هادی (ع)و امام عسکری (ع) تقویت شد تا شیعه بتواند، امام غایب از نظر را به عنوان امام بپذیرد.

/6262

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی