نخستین مرکز بین‌المللی نوآوری در کشور گشایش یافت

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این مرکز به همت دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد تا فرآیند تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان با کمک دانشجویان خارجی تسهیل شود.  

حمایت از زیست بوم کارآفرینی و ایجاد اشتغال و توانمندسازی دانشجویان مسلمان در اقتصاد دانش‌بنیان از اهداف تاسیس «مرکز نوآوری یاس» است. امکان برقراری ارتباطات گسترده با مراکز آموزشی و پژوهشی جهان اسلام و جذب دانشجویان مستعد و توانمند مسلمان در سراسر جهان از امکانات مهم این مرکز است.

توسعه صادرات محصولات دانش بنیان با کمک دانشجویان مسلمان خارجی 

سورنا ستاری در این مراسم پس از بازدید از بخش های مختلف این مرکز، گفت: باید فرهنگ بومی و ایرانی در محصولات دانش بنیان مشهود باشد. فرهنگ ۵ هزار ساله ایران باید در محصولات دانش بنیان و صادرات آنها مدنظر باشد تا این محصولات بتوانند معرف ایران و توانمندی های فرهنگی ما باشند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: خانه های خلاق و نوآوری که با هدف توسعه صنایع فرهنگی در کشور ایجاد شده اند هم با همین هدف در حال توسعه هستند. با حمایت معاونت علمی و فناوری خانه های نوآوری و صادرات فناوری ایران در دیگر کشورها ایجاد شده است تا تسهیل گر صادرات محصولات فناورانه داخلی باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان درباره این مرکز بیان کرد: دانشگاه اهل بیت و مرکز نوآوری یاس می تواند مرکزی برای صادرات فناوری و کالاهای دانش بنیان ایرانی باشد، دانشجویان خارجی سفیران معرفی توانمندی کشور به جهان هستند. محصول نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی است و دولت تنها باید تسهیل گر و ایجادکننده زیرساخت ها باشد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه با اشاره به اینکه قدرت کشورها در گرو قدرت یافتن شرکت های فناورانه است، گفت: اگر می خواهیم قدرت خود را تضمین کنیم باید توسعه شرکت های دانش بنیان را مدنظر داشته باشیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حامی همه تلاش ها برای شکل گیری قدرتمند این حوزه است.

ستاری تصریح کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که دیگر کشورها به توان فناورانه ایران ایمان بیاورند. باید تلاش کنیم محصولات ایرانی به دیگر کشورها فروخته شود و دنیا به خصوص کشورهای همسایه خواهان محصولات ایرانی شوند. باید دانشگاه های نسل سوم و چهارم که برای رفع نیازهای جامعه فعالیت می کنند توسعه یابند و ناحیه های نوآوری اطراف این دانشگاه ها شکل گیرد.

روابط بین المللی کشور به همت مرکز نوآوری یاس گسترش می‌یابد

آیت‌الله رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز در این مراسم گفت: مجمع جهانی اهل بیت مجموعه‌ای است که از شورای عالی داخلی و خارجی تشکیل شده و مقام معظم رهبری فعالیت‌های آن را تنظیم می‌کنند. این مجمع با بیش از ۱۴۵ کشور مرتبط است و ظرفیت کم‌نظیری دارد. یک سری مجموعه اقماری هم دارد که الان به زبان عربی فعالیت دارند و امید است برخی زبان‌های دیگر را هم اضافه کنیم‌. دانشگاه هم زیرمجموعه همین مجمع است.

وی درباره کارکرد این دانشگاه بیان کرد: غیر از ارتقای سطح ملیت‌ها باید ارتقای علمی هم در دانشگاه صورت گیرد و امید است این امر مبارک محقق شود. ما خبرگزاری ۲۵ زبانه داریم که البته الان به دلیل کمبود بودجه همه زبان‌های آن فعال نیست. این مجموعه مبلغان بومی و سرمایه‌های دیگر هم برای تمشیت امور شیعیان در دنیا دارد که این موضوع می‌تواند دیپلماسی عمومی ایجاد کند. امید است دانشگاه هم بر اساس اهدافی که پیش‌بینی شده به خدمات خود ادامه دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت عنوان کرد: با مدیریت جدید، نگاه ما هم تحولی است چون طی حکمی که مقام معظم رهبری صادر کردند، این مطالبه به‌حق را از ما داشتند و خواستند که نگاه تحولی داشته باشیم. پس باید این سیر تحولی در همه امور وجود داشته باشد. گمان می‌کنم دانشگاه هم قدم‌های تحولی خود را سپری می‌کند.

آیت‌الله رمضانی اظهار داشت: از همان روز اول گفتمانی را مورد بررسی قرار دادیم و همواره بر آن تاکید می‌کنیم که مربوط به افزایش توان علمی است. با همه تحریم‌ها امروزه از نظر علمی در میان ۲۰۰ کشور جزو بیست کشور اول هستیم. به هر حال یک زمانی مسلمانان مرکز ثقل علوم بودند.

وی یادآور شد: یکی از اتفاقات مبارکی که در نظام جمهوری اسلامی در حال رخ دادن است، جنبش علمی است. بار دیگر ایران جایگاه خود را در حوزه علم و اندیشه پیدا می‌کند و امید است بتواند جزو ۱۰ کشور برتر باشد. البته در برخی رشته‌ها این اتفاق رخ داده، بحثی که الان در دانشگاه مطرح است این است که چگونه این مهارت‌ها را صادر کنیم.

آیت الله رمضانی افزود: برنامه‌ریزی‌هایی که در دانشگاه صورت گرفته نیاز به حمایت بیشتر دارد و می‌شود روی این دانشگاه حساب باز کرد. در این صورت مرتبه دانشگاه در امر دیپلماسی عمومی ارتقا پیدا می‌کند. از ۱۵ کشور در اینجا دانشجو داریم و باید در این راستا توسعه ملت‌ها را داشته باشیم. البته با نگاه رویکردی که در مجمع پدید آمده است، به نظر می‌رسد در آینده با تفاهم و تعامل زمینه برای تحول ایجاد می‌شود.

رییس دانشگاه اهل بیت(ع) نیز در این مراسم گفت: در اینجا تعلیم دانشجویان مسلمان را به عهده داریم که این امر اهمیت دانشگاه را دوچندان کرده است. دانشگاه اهل بیت یک دانشگاه جامع و دارای چندین رشته است. تفاهم‌نامه‌های ارزشمندی در این دانشگاه داریم که برخی از آن‌ها برای اولین بار در ایران منعقد شده‌اند. بنابراین مرکز نوآوری برای چنین شهرِ دانشگاهی اهمیتی دو چندان دارد.

سعید جازاری با بیان اینکه قداست دانشگاه در این است که به نام اهل بیت(ع) فعالیت می‌کند، توضیح داد: می‌توانیم ادعا کنیم در خاورمیانه مهمترین دانشگاهی که به نام اهل بیت(ع) است، همین‌جاست. پس با توجه به اینکه شیعه هستیم باید نسبت به این دانشگاه عرق داشته باشیم. هرچند مشکلات زیادی در بحث بودجه داشتیم، اما توانستیم برخی از ایرانیان را با این مرکز فناوری به ایران برگردانیم.

مرکز نوآوری بین‌المللی یاس تلاش دارد با جذب، سازماندهی، مدیریت و هم‌افزایی شتاب‌دهنده‌ها، استارتاپ‌ها، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های ماموریتی دانشگاه اهل بیت (ع) نقشی کلیدی در توانمندسازی و توسعه فرهنگی و اقتصادی مسلمانان جهان داشته باشد.

این مرکز نوآوری امکان حضور دانشجویان خارجی را در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها فراهم می‌کند. این دانشجویان پس از تحصیل و کسب مهارت در مرکز نوآوری یاس می‌توانند مقدمات توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و استقرار شعب شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی در کشورهای خود را ایجاد کنند. فضای کار اشتراکی و حضور شتاب دهنده‌ها از امکانات این مرکز است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی