آزمون آیلتس و نکاتی برای نتیجه بهتر در آزمون آیلتس

آزمون­ های بین المللی زبان انگلیسی (International English Language Test) که با عنوان آزمون آیلتس (IELTS) شناخته می­شود، برای تعیین سطح مهارت­ های زبان انگلیسی داوطلبان غیرانگلیسی زبان برای کار، تحصیل و … در کشورهای انگلیسی زبان، در بسیاری از نقاط دنیا برگزار می­­شود.

توانایی در چهار مهارت شنیداری (Listening)، درک مطلب خوانداری (Reading)، نوشتاری (Writing) و گفتاری (Speaking) در این آزمون سنجیده می­شود و نمره داوطلبان بر این اساس، در مقیاس 1- 9 مشخص می­گردد.

در حال حاضر برای مهاجرت، کار و تحصیل در کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، نیوزیلند و بریتانیا، آزمون آیلتس محبوبترین و معتبرترین آزمون زبان انگلیسی است. این آزمون در دو نوع جنرال و آکادمیک برگزار می­شود و نوع ازمون و نمره مورد نیاز داوطلبان به هدف آنها در کشور مقصد بستگی دارد. بنابراین همه داوطلبان این آزمون، به نمره یکسان نیاز ندارند.

  • آزمون آیلتس جنرال

آزمون آیلتس جنرال برای داوطلبان تحصیل در مدارس و کالج­ های کشورهای انگلیسی زبان و متقاضیان مهاجرت به این کشورها برای مقاصد شغلی است. این نوع از ازمون آیلتس مهارت­ های زبان انگلیسی موردنیاز شما در محیط­ های اجتماعی و محل کار را می­سنجد.

  • آزمون آیلتس آکادمیک

ازمون آیلتس آکادمیک برای داوطلبان تحصیل در دانشگاه ­ها یا اهداف حرفه­ای در کشورهای انگلیسی زبان مناسب است. تفاوت این آزمون با آزمون جنرال، بیشتر در دو بخش درک مطلب خوانداری و نوشتار است.

اگر قصد شما از خواندن زبان انگلیسی مهاجرت به کشوری انگلیسی زبان میباشد و مهاجرت به کانادا نیز در اولویت های شما است سازمان مهاجرتی حوری سلیمانی با بیش از 24 سال سابقه تجربه موفق در انواع روش های مهاجرتی از جمله مهاجرت به کانادا از طریق کار ، مهاجرت به کانادا از طریق استارت آپ، مهاجرت به کانادا تحصیلی و… میتواند به شما در این امر مهم کمک کرده که از طریق مناسب ترین روش به کشور کانادا مهاجرت کنید.

نکاتی برای نتیجه بهتر در آزمون آیلتس

آزمون آیلتس، محبوب ترین آزمون زبان انگلیسی برای تعیین میزان تسلط بر این زبان، در دنیا است. با در نظر داشتن نکات خاصی می توان بهترین نتیجه ممکن را از آزمون گرفت. در مطلب نکاتی برای نتیجه بهتر در آزمون آیلتس ، نگاهی به مهم ترین نکاتی خواهیم داشت که برای اعتماد به نفس و آشنایی با آزمون باید بدانید. دانستن نحوه نمره دهی در ضمن تمرین صحیح و مداوم مهارت ها و استراتژی ها، می تواند کمک بزرگی باشد.

ابتدا بر اساس نیاز خود، باید یکی از آزمون های آکادمیک یا جنرال را انتخاب کنید. نمره آیلتس مورد نیاز، از جانب نهادهای مهاجرتی، دانشگاه ها یا مراکز آموزشی و کاری مربوطه اعلام می شود.  همچنین، انتخاب بین آیلتس کاغذی یا آیلتس کامپیوتری، در جایی که هر دو در دسترس باشند، بر عهده شما است و محتوای آزمون و ارزش نمرات آنها کاملا یکسان است.  نقطه شروع (سطح فعلی زبان انگلیسی) نیز بسیار مهم است و در مورد مدت زمان لازم برای پیشرفت مهارت های زبانی در جهت رسیدن به نمره مورد نیاز خود، واقع بین باشید.

نکاتی برای نتیجه بهتر در آزمون آیلتس

آشنایی با چارچوب آیلتس، نخستین مرحله اصلی است یعنی باید با زمان بندی، تعداد بخش ها و انواع سوالات آشنا باشید. پیش از آزمون اصلی، حتما چند آزمون تمرینی شرکت کنید. با آزمون های تمرینی، مهارت هایی که به بهبود و تمرین بیشتر نیاز دارند را خواهید شناخت.

در آزمون لیسنینگ آیلتس، قبل از پخش فایل صوتی، زمان کوتاهی برای چک کردن سوال ها خواهید داشت. شما باید از این زمان، برای یافتن سرنخ های پاسخ به سوالات، به خوبی استفاده کنید و اطلاعاتی که ممکن است بشنوید را با توجه به آنچه انتظار دارید و دانش کلی خود، پیش بینی کنید. خط کشیدن زیر کلمه های مهم و کلیدی در سوالات و چک کردن جاهای خالی برای پیش بینی نوع اطلاعات یا لغات مورد نیاز، مفید است. این کار باعث حفظ تمرکز و کاهش اضطراب می شود.

برای تمرین موثر لیسنینگ، منابعی مانند برنامه های بحث و گفتگوی تلویزیونی و رادیویی، پادکست ها و گفتگوها و سخنرانی های برنامه تد تاکس (Ted Talks) و آشنایی با انواع گویش ها مانند بریتیش، امریکن، استرالیایی و کانادایی، کمک بزرگی محسوب می شود چراکه آیلتس آزمونی بین المللی است.

در بخش ریدینگ آزمون آیلتس، باید ظرف یک ساعت، حدود ۲۷۰۰ کلمه را خوانده و به ۴۰ سوال پاسخ دهید. باید زمان بندی خوبی داشته باشید و ۲۰ دقیقه به هر متن اختصاص دهید. نکته مهم این است که تنها بخش هایی را بخوانید که برای پاسخ به سوالات، نیاز دارید، بنابراین مهارت های ریدینگ برای پیدا کردن بخش های مورد نیاز متن، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برای انواع مختلف سوال، باید استراتژی های مختلفی را یاد بگیرید و دایره لغات گسترده ای داشته باشید.

برای رایتینگ آکادمیک آیلتس، باید به چارچوب نوشتار و زبان مخصوص توصیف و شرح نمودارها و تغییرات آنها آشنا باشید. یک مقاله استاندارد، شامل مقدمه خوب، پاراگراف های بدنه با انسجام مناسب و یک نتیجه گیری کوتاه است.

برای اسپیکینگ آیلتس، حتما باید با چارچوب و انواع سوالات آشنا باشید. هر سه بخش اسپیکینگ آیلتس را تمرین کنید و بخصوص برای بخش ۲ که لازم است به مدت دو دقیقه در مورد موضوعی صحبت کنید، آمادگی لازم را داشته باشید و روی صحبت کردن روان و صحیح و اعتماد به نفس خود کار کنید. چند نمونه مصاحبه را ببینید، صدای خود را ضبط کرده و به آن گوش دهید که نقاط ضعفتان مشخص شود.

دیگر اینکه تمرین خیلی زیاد داشته باشید و از منابع رایگان برای رسیدن به نمره مورد نظر خود بهره بگیرید.

روش­های برگزاری ازمون آیلتس

  • ازمون آیلتس کاغذی

این روش برگزاری مرسوم ازمون آیلتس است که داوطلبان در یکی از مراکز رسمی برگزاری آزمون، پاسخ­ های خود را به صورت دست نویس روی کاغذ ثبت می­کنند و آزمون مهارت گفتاری رو در رو با مصاحبه کننده به صورت حضوری برگزار می­شود.

  • آزمون آیلتس کامپیوتری

در این روش برگزاری، داوطلب سوالات را روی صفحه مانیتور کامپیوتر، در یکی از مراکز رسمی برگزاری آزمون، می­بیند و پاسخ­ ها را از همان طریق ارسال می­کند ولی آزمون بخش گفتاری، رو در رو با مصاحبه کننده و به صورت حضوری برگزار می­شود. این روش آزمون در حال حاضر در ایران برگزار نمی­شود.

نکاتی برای نتیجه بهتر در آزمون آیلتس

مهارت ­های چهارگانه و توضیح مختصر هر بخش

  • مهارت شنیداری

این مهارت در چهار بخش، و هر کدام فقط یک مرتبه، پخش می­شود و داوطلبان باید به سوالات هر بخش پاسخ دهند. 40 سوال برای این بخش طراحی شده و مجموع زمان در نظر گرفته شده برای این مهارت، در روش کاغذی 30 دقیقه، به علاوه 10 دقیقه برای انتقال پاسخ­ها به پاسخنامه است که در روش کامپیوتری، به دلیل حذف زمان لازم برای انتقال پاسخ­ها به پاسخنامه، زمان مورد نظر، متفاوت می­باشد. برای هر سوال، یک نمره لحاظ می­شود و طبق یک جدول تبدیل، نمره داوطلب از 9 محاسبه می­شود.

  • مهارت درک مطلب خوانداری

مدت زمان این بخش از آزمون آیلتس 60 دقیقه برای 40 سوال است و مهارت­های مختلف درک مطلب در آن سنجیده می­شود. در آزمون آکادمیک، سه متن طولانی برگرفته از کتاب­ها، مجلات و روزنامه­ها، برای پاسخگویی به سوالات مربوطه در اختیار داوطلبان ورود به دانشگاه­ها یا امور تخصصی و حرفه­ای قرار می­گیرد. در آزمون جنرال، متون انتخابی از کتاب­ها، مجلات، اعلامیه­ها، تبلیغات، دستورالعمل­ها و راهنمای محصولات هستند که در محیط انگلیسی زبان به صورت روزمره مورد استفاده قرار می­گیرند. برای هر سوال، یک نمره لحاظ می­شود و طبق یک جدول تبدیل، نمره داوطلب از 9 محاسبه می­شود.

  • مهارت نوشتاری

این بخش، شامل دو قسمت است و مجموع زمان پاسخگویی به این دو بخش، 60 دقیقه می­باشد. در آزمون آکادمیک، تسک 1 شامل یک نمودار یا جدول است که داوطلبان باید اطلاعات موجود در آنها را خلاصه کرده و شرح دهند. شرح این بخش می­تواند به شرح داده­ها، مراحل یک فرآیند، نحوه کار یا توصیف اشیا یا رویدادها مربوط باشد. در آزمون جنرال، تسک 1 نامه نگاری برای دریافت اطلاعات، یا توصیف یک موقعیت، مربوط به سوال ارائه شده برای این بخش است. تسک 2 آزمون­ های آکادمیک و جنرال مشابه یکدیگر است و از داوطبان خواسته می­شود در مورد یک نقطه نظر، اختلاف نظر یا مشکل، متنی را بنویسند. سهم نمره تسک 2 در هر دو آزمون، بیش از تسک 1 است.

  • مهارت گفتاری

سنجش این مهارت در سه بخش انجام می­شود که مجموع زمان آنها حدود 11 تا 15 دقیقه است.

در بخش اول، داوطلب باید به پرسش­های کلی در مورد شخص خود، موضوعات خانوادگی و شغلی و علایق و … به مدت 4-5 دقیقه پاسخ دهد. در بخش دو، کارتی به داوطلب داده می­شود که با یک دقیقه فرصت برای آمادگی و یادداشت برداری، دو دقیقه در مورد موضوع مورد نظر در کارت، صحبت کند و پس از آن جند سوال در مورد همان موضوع از او پرسیده می­شود. در بخش 3، سوالات بیشتری در مورد موضوع بخش 2 از داوطلب پرسیده می­شود و او فرصت ارائه دیدگاه­های خود را در 4-5 دقیقه خواهد داشت.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی