با خواص دارویی زعفران آشنا شوید

زعفران (Crocus sativus) گیاهی چند ساله است که عمدتاً در اروپای مدیترانه، غرب آسیا و منطقه کشمیر هند رشد می‌کند. کلاله های خشک شده C. sativus به مدت 1000 سال به عنوان ادویه، طعم دهنده و عامل رنگرزی مورد استفاده قرار گرفته است. زعفران علاوه بر اهمیت آشپزی، به دلیل خواص دارویی آن در طب سنتی مختلف مانند مقوی، ضد اسپاسم، ضد ناراحتی های معده و کمردرد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ایران یکی از صادرکنندگان بزرگ زعفران در جهان است، زعفران مهرآیین یکی از بهترین برند های زعفران در کشور است. برای خرید زعفران می توانید آن را با قیمت مناسب از وبسایت مهرآیین تهیه کنید.

تحقیقات سیستماتیک کلاله زعفران نشان داده است که عمدتاً کاروتنوئیدها (کروسین ها و کروستین ها) و مونوترپن ها (پیکروکروسین و سافرانال) را تشکیل می دهد که در اثرات عمده دارویی آن نقش دارند. مطالعات اخیر نشان می دهد که ترکیبات شیمیایی مختلف زعفران دارای خواص دارویی متنوعی از جمله اثرات ضد درد عصبی، ضد تشنج و ضد افسردگی است. زعفران همچنین به عنوان یک اثر ضد میکروبی، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد عفونی کننده، ضد التهابی و درمانی در برابر بیماری های قلبی عروقی عمل می کند. تجزیه و تحلیل های مختلف in vitro و in vivo شواهدی مبنی بر استفاده از زعفران/یا مشتق کروسین زعفران به عنوان یک عامل شیمیایی پیشگیری کننده در برابر سرطان ارائه کرده اند. مطالعات شواهدی ارائه کرده اند که زعفران بیان مولکول های مختلف مانند دوپامین، TNF-α، مسیرهای Wnt/β-کاتنین، سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز و چندین مولکول آنتی اکسیدانی دیگر را تعدیل می کند. در این فصل، اهمیت زعفران به عنوان داروی جایگزین را مورد بحث قرار می دهیم و به روز رسانی اخیر ادبیات در این زمینه را گردآوری می کنیم.

10 خاصیت دارویی زعفران

در این بخش به بررسی خواص دارویی زعفران می پردازیم تا بدانید چقدر این گیاه می تواند به سلامت انسان کمک کند. هر فرد به صورت میانگین می تواند 3 گرم زعفران در روز به شکل های مانند چای و شربت زعفران یا استفاده در غذا، مصرف کند.

  1. یک آنتی اکسیدان قوی

زعفران دارای تنوع قابل توجهی از ترکیبات گیاهی است. اینها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند – مولکول هایی که از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. آنتی اکسیدان های قابل توجه زعفران عبارتند از کروسین، کروستین، سافرانال، کامفرول هستند و خاصیت ضد افسردگی دارند، از سلول های مغز در برابر آسیب های پیشرونده محافظت می کند، بهبود التهاب، کاهش اشتها، کمک به کاهش وزن از ویژگی های آن ها است. سافرانال به زعفران طعم و عطر خاصی می دهد. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به بهبود خلق و خو، حافظه و توانایی یادگیری شما کمک کند و همچنین از سلول های مغز شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. در نهایت، کامفرول در گلبرگ های گل زعفران یافت می شود. این ترکیب با فواید سلامتی مانند کاهش التهاب، خواص ضد سرطانی و فعالیت ضد افسردگی مرتبط است

  1. خلق و خو را بهبود می بخشد و علائم افسردگی را درمان می کند

زعفران به ادویه آفتابی معروف است. این فقط به دلیل رنگ متمایز آن نیست، بلکه به این دلیل است که ممکن است به روشن شدن روحیه شما کمک کند. مکمل‌های زعفران به طور قابل‌توجهی در درمان علائم افسردگی خفیف تا متوسط ​​مؤثرتر از دارونماها بودند. مصرف 30 میلی گرم زعفران در روز به اندازه فلوکستین، ایمی پرامین و سیتالوپرام – درمان های مرسوم برای افسردگی – موثر است. هر دو گلبرگ زعفران و کلاله نخ مانند در برابر افسردگی خفیف تا متوسط ​​مؤثر باشند

بهترین برند زعفران ، مهرآیین یکی از بهترین برند های زعفران ایرانی

  1. ممکن است خاصیت مبارزه با سرطان داشته باشد

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر کمک می کند. آسیب رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مانند سرطان مرتبط است. زعفران و ترکیبات آن به طور انتخابی سلول‌های سرطانی روده بزرگ را از بین می‌برند یا رشد آنها را سرکوب می‌کنند، در حالی که سلول‌های سالم را بدون آسیب می‌گذارند. این اثر برای پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، سینه، دهانه رحم و چندین سلول سرطانی دیگر نیز اعمال می شود. مطالعات لوله آزمایش همچنین نشان داده است که کروسین – آنتی اکسیدان اصلی زعفران – ممکن است سلول های سرطانی را نسبت به داروهای شیمی درمانی حساس تر کند.

  1. علائم PMS را کاهش می دهد

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که علائم فیزیکی، عاطفی و روانی را توصیف می کند که قبل از شروع دوره قاعدگی رخ می دهد. در زنان 20 تا 45 ساله، مصرف 30 میلی‌گرم زعفران در روز در درمان علائم PMS، مانند تحریک‌پذیری، سردرد، هوس و درد مؤثرتر از دارونما بود. استشمام ساده زعفران به مدت 20 دقیقه به کاهش علائم PMS مانند اضطراب و کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول کمک می کند.

  1. ممکن است اشتها را کاهش دهد و به کاهش وزن کمک کند

خوردن میان وعده یک عادت رایج است که ممکن است باعث افزایش وزن شما شود. طبق تحقیقات، زعفران ممکن است با کاهش اشتها از خوردن میان وعده ها جلوگیری کند. در یک مطالعه 8 هفته‌ای، زنانی که مکمل‌های زعفران مصرف می‌کردند، به طور قابل‌توجهی احساس سیری بیشتری می‌کردند، کمتر میان وعده‌ها می‌خوردند و به‌طور قابل‌توجهی وزن کم‌تری نسبت به زنان گروه دارونما داشتند. در یک مطالعه 8 هفته ای دیگر، مصرف مکمل عصاره زعفران به طور قابل توجهی به کاهش اشتها، شاخص توده بدنی، دور کمر و کل توده چربی کمک کرد.

  1. بیماری قلبی را کاهش می دهد

زعفران عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدانی زعفران ممکن است کلسترول خون را کاهش داده و از گرفتگی عروق و شریان ها جلوگیری کند.

  1. قند خون را کاهش می دهد

زعفران می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. زعفران ممکن است سطح قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را افزایش دهد، همانطور که در مطالعات لوله آزمایش و موش‌های دیابتی مشاهده شد.

  1. بهبود بینایی در پیری

بینایی را در بزرگسالان مبتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) بهبود می بخشد. به نظر می رسد زعفران بینایی را در بزرگسالان مبتلا به AMD بهبود می بخشد و از آسیب رادیکال های آزاد که با AMD مرتبط است محافظت می کند.

  1. حافظه را تقویت می کند.

 حافظه را در بزرگسالان مبتلا به آلزایمر بهبود می بخشد. خواص آنتی اکسیدانی زعفران ممکن است شناخت را در بزرگسالان مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد

بهترین برند زعفران ، مهرآیین بهترین برند زعفران ایران

  1. ممکن است به عنوان یک تقویت کننده غرایز جنسی عمل کند

آفرودیزیاک ها غذاها یا مکمل هایی هستند که به تقویت میل جنسی شما کمک می کنند. مطالعات نشان داده‌اند که زعفران ممکن است دارای خواص تقویت‌کننده جنسی باشد – به‌ویژه در افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند. به عنوان مثال، مصرف 30 میلی گرم زعفران روزانه در طی 4 هفته به طور قابل توجهی عملکرد نعوظ را نسبت به دارونما در مردان مبتلا به اختلال نعوظ مرتبط با داروهای ضد افسردگی بهبود بخشید. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل شش مطالعه نشان داد که مصرف زعفران به طور قابل توجهی عملکرد نعوظ، میل جنسی و رضایت کلی را بهبود می بخشد اما ویژگی های منی را بهبود نمی بخشد. در زنان با میل جنسی کم به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی، 30 میلی گرم زعفران در روز در طی 4 هفته، درد ناشی از رابطه جنسی را کاهش داده و میل و روان سازی جنسی را در مقایسه با دارونما افزایش می دهد.

زعفران را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

در مقادیر کم، زعفران طعم و عطر لطیفی دارد و به خوبی با غذاهای خوش طعم مانند غذاهای برنجی ترکیب می شود. بهترین راه برای از بین بردن طعم منحصر به فرد زعفران، خیس کردن نخ ها در آب داغ – اما نه جوش – است. برای دستیابی به طعم عمیق تر و غنی تر، نخ ها و مایع را به دستور غذا اضافه کنید. زعفران به راحتی در اکثر بازارهای تخصصی موجود است و می توان آن را به صورت نخ یا پودر خریداری کرد. در صورت امکان بهتر است نخ ها را خریداری کنید، زیرا می توان از آنها به روش های مختلف استفاده کرد و احتمال تقلب در آنها کمتر است. اگرچه زعفران گران‌ترین ادویه در جهان است، اما مقدار کمی از آن بسیار مفید است. شما اغلب در دستور العمل های خود به بیش از یک خرج کردن نیاز ندارید. در واقع، استفاده بیش از حد زعفران می‌تواند طعم دارویی فوق‌العاده‌ای به دستور پخت شما بدهد. علاوه بر این، زعفران به صورت مکمل موجود است.

سخن آخر

زعفران دارای مزیت های بیشماری است که می تواند به بهبود و تقویت سلامت جسمانی و روحی انسان کمک کند. زعفران در امور مختلف مانند صنعت غذایی، صنعت دارویی، صنعت رنگ و پارچه کاربرد دارد و به این علت که، کشور ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران است و دارای مناطق حاصلخیز برای کشت طلای سرخ می باشد، مردم می توانند برای امور مختلف از زعفران استفاده کنند و قیمت این گیاه در کشور ما نسبت به سایر کشورها به علت داخلی بودن تولید آن کمتر است. برای تهیه زعفران با کیفیت می توانید زعفران مهرآیین را از  طریق سایت مهرآیین یا فروشگاه های سراسر کشور خریداری کنید.

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی