داورزنی: قائمی را من به اردوی تیم ملی دعوت نکردم

تیم ملی والیبال ایران از چند روز دیگر کار خود را در رقابت‌های المپیک توکیو آغاز خواهد کرد. این تیم که در لیگ ملت‌ها نتوانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد برای رسیدن به آرمانی که برایش تعیین شده کار بسیار سختی دارد؛ این آرمان، رسیدن به ۴ تیم نهایی المپیک است. با محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در خصوص این موضوع و همینطور سایر مسائل والیبال و البته ورزش کشور گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

تیم ملی والیبال ایران در آستانه اعزام به المپیک است. پیش‌بینی شما از عملکرد این تیم چیست؟

تیم ملی والیبال روزهای پایانی آماده‌سازی خود را طی می‌کند و آخرین اردوی این تیم در حال برگزاری است. تیم ملی با ۱۲ بازیکن و ۷ نفر کادر فنی عازم توکیو خواهد شد و اولین بازی‌اش هم دوم مرداد خواهد بود. بازیکنان و کادر فنی تلاش فراوانی انجام دادند و زحمت زیادی کشیده شده تا تیم ملی پس از مدت‌ها که از میادین بین‌المللی و مسابقات دور بوذ به شرایط آرمانی برسد. شرکت در لیگ ملت‌ها اولین حضور این تیم پس از مدت‌ها در میادین بین‌المللی بود. ضمن اینکه بسیاری از بازیکنان جوان تیم ملی تا پیش از این در چنین میدان حساسی حضور نداتشند. بازیکنان باتجربه هم از شرایط آرمان دور بودند. خوشبختانه از این ۱۵ بازی به بهترین شکل استفاده شد و آلکنو توانست ترکیبی از بهترین بازیکنان را انتخاب کند. همه بازیکنانی که در لیست ۱۸ نفره تیم ملی قرار گرفتند بازیکنان شایسته‌ای هستند؛ اما به هر حال باید تنها ۱۲ بازیکن انتخاب می‌شدند. بازی‌های تیم ملی در لیگ ملت‌ها باعث شد آلکنو بتواند بازیکنان مورد نظرش را برای المپیک انتخاب کند. مطمئن هستم این ۱۲ بازیکن همه تلاش خود را انجام خواهند داد تا بهترین عملکرد خود را در المپیک به نمایش بگذارند. هدفگذاری اولیه تیم ملی صعود به مرحله دوم است و دومین هدفگذاری هم صعود به نیمه نهایی و حتی رفتن روی سکو است. این کار بسیار سختی است؛ اما به عنوان آرمان برای تیم ملی تعریف شده است.

نتایج تیم ملی در لیگ ملت‌ها باعث به وجود آمدن تردیدهای زیادی در خصوص موفقیت این تیم در المپیک شد. برای آلکنو هم چنین تردیدی ایجاد شد؟

آلکنو از لیگ ملت‌ها به عنوان بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی استفاده کرد. اگر ما تعداد بردهای بیشتری در لیگ ملت‌ها به دست می‌آوردیم نهایتا به جای جایگاه دوازدهم، ششم یا هفتم می‌شدیم؛ اما نقاط ضعف تیم ملی پنهان می‌ماند. در لیگ ملت‌ها آلکنو تلاش کرد بازیکنان تحت فشار قرار بگیرند تا مشخص شود چه نقاط ضعفی وجود دارد. فکر می‌کنم آلکنو به هدفی که دنبال می‌کرد رسیده باشد.

دعوت و در ادامه خط خوردن فرهاد قائمی از تیم ملی، حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت. قائمی توسط شما به تیم ملی دعوت شد یا آلکنو؟

قطعا این کار توسط آلکنو انجام شد، نه من. فرهاد قائمی در لیست ۱۷ نفره آلکنو بود. بحث‌هایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه قائمی و میرزاجانپور می‌توانند در دریافت‌ها به تیم ملی کمک کنند. میرزاجانپور با تیم جوانان تمرین می‌کرد. بعد از اینکه نقاط ضعف تیم ملی در دریافت‌ها مشخص شد کادر فنی تیم ملی درخواست کرد که اگر قائمی شرایط مناسبی داشته باشد به ترکیب تیم ملی اضافه شود. به همین خاطر آلکنو این ۲ بازیکن را دعوت کرد و ما هم از این موضوع استقبال کردیم؛ اما قائمی از شرایط آرمانی فاصله داشت. حتی اقدمات مربوط به واکسن این بازیکن را انجام دادیم تا اگر توانست نظر آلکنو را جلب کند و در هشت جلسه تمرین آماده شد بتواند به تیم ملی اضافه شود؛ اما نظر آلکنو این بود که قائمی نمی‌تواند در هشت جلسه به آمادگی لازم برسد؛ به همین خاطر ناچار شد او را خط بزند.

شما به قائمی قول حضور در المپیک را داده بودید؟

من چنین قولی هیچ وقت ندادم. اصلا مگر می‌توانم چنین قولی بدهم؟ انتخاب بازیکنان به آمادگی خودشان مربوط است. رئیس فدراسیون که نمی‌تواند برای رفتن به المپیک به کسی قول بدهد. تنها چیزی که ما گفتیم این بود که شرایط حضور قائمی را در المپیک فراهم می‌کنیم. معنی این حرف هم این بود که نام او را یه لیست اولیه تیم ملی که یه کمیته ملی المپیک ارسال شده بود اضافه می‌کنیم و کارهای مربوط به واکسنش را انجام می‌دهیم. این کارها را هم انجام دادیم؛ اما جمع‌بندی الکنو این بود که رسیدن قائمی به شرایط آرمانی خیلی سخت است و به همین خاطر تصمیم گرفت از او استفاده نکند و تیم ملی رام عطل این موضوع نکند.

این احتمال وجود دارد که به واسطه نتایج تیم ملی در المپیک توکیو، پس از این رقابت‌ها تحت فشار انتقادها قرار بگیرید. برای چنین اتفاقی آمادگی دارید؟

ما وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم و هیچکس نتیجه‌ را تضمین نمی‌کند. من می‌توانستم همان روز اول بگویم همین که تیم ملی به المپیک راه پیدا کرده کافی است و هیچ هدفی هم در المپیک نداریم؛ اما من آرمانگرا هستم و دوست دارم بهترین نتیجه را بگیریم. این حرف که به مردم گفتیم و آرمان تیم ملی را اعلام کردیم باید فشار آن را هم بپذیریم. البته برای مردم ما کیفیت بازی بچه‌ها مهمتر از نتیجه است. وقتی ببینند تیم ملی خوب بازی می‌کند راضی خواهند بود. به همین دلیل من نگران این مسائل نیستم. من وظیفه دارم برای رسیدن به هدف بجنگم تا دل مردم شاد شود. بقیه اتفاقات دیگر دست من نیست.

شما سال‌ها در وزارت ورزش حضور داشتید و مجامع انتخاباتی بسیاری از فدراسیون‌ها را برگزار کردید. به نظر شما دلیل اینکه در چند وقت اخیر انتخابات برخی از فدراسیون‌ها دچار چالش شد چه بود؟

من فکر می‌کنم در ورزش ایران مسائلی وجود دارد که باید با تدبیر حل شود. الان مشکلی که وجود دارد این است که هر فدراسیون با یک اساسنامه متفاوت فعالیت می‌کند. این یک ایراد است. همانطور که اساسنامه فدراسیون فوتبال اصلاح شد و دولت دیگر نمی‌تواند در انتخابات آن دخالت کند باید برای سایر فدراسیون‌ها هم این اتفاق رخ دهد. بعضی از فدراسیون‌ها مثل فدراسیون‌های شطرنج، ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری این کار را انجام دادند. من اعتقاد دارم نمی‌توان در این خصوص سیاست یک بام و دو هوا داشت. ما نمی‌توانیم چندین نوع اساسنامه در کشور داشته باشیم و باید در همه آنها نهادهای بالادستی بین‌المللی مثل فدراسیون‌های جهانی لحاظ شوند. در همه جای دنیا این مسئله حل شده؛ چون نمی‌شود فدراسیون‌ها با اساسنامه‌های متفاوت فعالیت کنند. الان در خیلی از فدراسیون‌ها دیگر دولت نمی‌تواند دخالت کند؛ چون نهادهای بین المللی این اجازه را نمی‌دهند. ضمن اینکه در همه جای دنیا فدراسیون‌ها نهادی غیردولتی محسوب می‌شوند و دولت تنها به آنها کمک می‌کند؛ بنابراین ما هم باید به همین سمت برویم.

گفته می‌شود شما گزینه تصدی وزارت ورزش هستید. این مسئله واقعیت دارد؟

من الان فقط به موفقیت تیم ملی والیبال در المپیک فکر می‌کنم و نه چیز دیگری. صحبت‌ها درباره اینکه من گزینه تصدی وزارت ورزش هستم گمانه‌زنی است. اجازه بدهید به کار والیبال بپردازیم؛ هر اتفاقی که بخواهد رخ دهد رخ می‌دهد.

گفته می‌شود پس از المپیک قرار است مربیان ایرانی هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرند و به نظر می‌رسد انتخاب بهروز عطایی به عنوان سرمربی تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا هم در همین راستا است.

به دنبال این هستیم که پس از المپیک به مربیان ایرانی اعتماد کنیم. امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

۲۵۶ ۲۵۱

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی