معصومی: یک مدال المپیکی بدهکارم/برای موفقیت پسرم حق کسی را ضایع نکردم

به گزارش ایرنا، یکی از پدیده‌های مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد، جام جهان پهلوان تختی، امیررضا معصومی دارنده مدال طلای نوجوانان جهان و پسر فردین معصومی نایب قهرمان کشتی آزاد جهان بود. معصومی در چهار مسابقه این رقابت‌ها موفق شد با امتیاز بالا حریفان را شکست دهد و تنها سه امتیاز را از دست داد. البته این پایان ماجرا نبود بلکه حواشی مسابقه فینال معصومی با سیدمهدی هاشمی نیز موجب شد تا نام این کشتی‌گیر ۱۷ ساله بیشتر بر سر زبان‌ها بیافتد.

معصومی در مبارزه فینال ۲ بار حریف را خاک کرد که گمان برخی از کارشناسان این رفتار جوانمردانه نبود. البته فنون اجرایی معصومی در فینال مورد بررسی داوران قرار گرفت و هیچ خطایی در آن تشخصی داده نشد.

درخشش معصومی در شهر تنکابن موجب شد تا گروه ورزش ایرنا پای سخنان فردین معصومی ملی‌پوش اسبق تیم ملی و پدر این نوجوان بنشیند. عضو اسبق تیم ملی کشتی آزاد با اشاره به ناکامی خود در رسیدن به مدال المپیک گفت: چند ثانیه غفلت مدال بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن را از من گرفت و همیشه گفتم که این مدال را به مردم استانم (گیلان) بدهکارم. امیدوارم امیررضا این مدال را برای مردم به ارمغان بیاورد.

متن کامل این گفت وگو را با هم می‌خوانیم؛

آقای معصومی تبریک عرض می‌کنم، امیررضا در تنکابن چهره ویژه مسابقات شد و حریفان را با امتیاز بالا شکست داد. ارزیابی شما از این موفقیت چیست؟

این مدال طلا باید آغاز راه پسرم باشد زیرا با وی عهد بستم تا حقی که مردم گیلان بر گردن من دارند را او جبران کند. من باید یک مدال المپیک را برای این استان کسب می‌کردم اما چند ثانیه غفلت این مهم را از من گرفت. امیدوارم پسرم بتواند این کار را به سرانجام برساند. تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا پسرم به موفقیت برسد. البته پسرم سرباز این ورزش و باید تحت نظارت فدراسیون کشتی باشد و مجری دستورات مربیان و کادر فنی تیم ملی. امیر یک سرباز در کشتی ایران است و در ابتدای خدمت قرار دارد تا زمان کسب مدال المپیک برای وی تلاشی خواهم کرد. حتی اگر عمر من به مدال امیر در المپیک نرسد در قبر هم آرام نمی‌گیرم تا وی این موفقیت را کسب کند.

امیررضا برای رسیدن به پیراهن تیم ملی باید با یدالله محبی و امیرحسین زارع ۲ مدعی قدرتمند این وزن مبارزه کند. پیش‌بینی شما چیست؟

مسیر قهرمانی راحت نیست و امیررضا باید برای آن تلاش کند. اگر کادر فنی و فدراسیون صلاح دیدند و پسرم به اردوی تیم ملی رفت باید همه تلاش خود را بکار گیرد. امیررضا جوان است و انگیزه دارد. ضمن احترام به امیرحسین زارع و یدالله محبی که از نخبگان کشتی آزاد ایران به شمار می‌روند باید بگویم امیررضا نیز اکنون در راه رسیدن به پیراهن تیم ملی تلاش خواهد کرد و هر برنامه‌ای که فدراسیون و کادر فنی برای او در نظر بگیرند باید اطاعت کند و پسرم در اختیار فدراسیون است. پسرم اگر امسال به تیم دعوت شود باید تلاش کند و اگر هم موفق به پوشیدن پیراهن نشد باید برای ادامه زندگی قهرمانی برنامه ویژه‌تری داشته باشد او نباید از تلاش دست بکشد.

نام فردین معصومی چه میزان در موفقیت امیررضا تاثیر داشت؟

من به ۲ دلیل در سالن حضور ندارم. یکی از دلایل شاید استرس دیدن کشتی امیررضا باشد اما دلیل مهمتر این است که برخی حرف و حدیث‌ها ایجاد نشود. دوست ندارم کسی پسرم را به رانت یا رابطه متهم کند. پسرم باید مانند دیگر کشتی‌گیران در روی تشک تلاش کند و به موفقیت برسد. خدا را شاهد می‌گیرم تاکنون برای موفقیت پسرم حق هیچ کسی را ضایع نکردم و از این به بعد نیز این کار را نخواهم کرد. می‌خواهم او با زحمت و تلاش خود به موفقیت برسد.

امیررضا در مبارزه فینال جام تختی برابر هاشمی ۲ زیر گرفت که برخی آن را حرکتی جوانمردانه قلمداد نکردند. نظرتان در این زمینه چیست؟

اگر قرار است که کسی را قضاوت کنیم باید اول در جایگاه وی قرار گیریم. یک نوجوان ۱۷ ساله به فینال جام تختی رسیده و برای قهرمانی تلاش می‌کند. اگر وی باتجربه‌تر بود شاید آن زیرها را نمی‌گرفت. پسرم کار غیر قانونی یا خطایی را انجام نداد اما اگر آنگونه زیر نمی‌گرفت قشنگ‌تر بود. او با کسب تجربه بیشتر بدون شک خود را از این حواشی نیز دور خواهد کرد.

اگر بخواهیم چرخه انتخابی تیم ملی را قضاوت کنیم نظر معصومی به عنوان پیشکسوت چیست؟

چون در کشتی نیستم نظری نیز در این‌باره ندارم. اما آرزوی من سربلندی کشتی‌گیران است. کادر فنی و شماری از اعضای فدراسیون از دوستان قدیمی من هستند و من نیز از دور با موفقیت‌های کشتی کشورم شاد می‌شوم.

به نظر می‌رسد ایران در سنگین وزن کشتی آزاد در حال رسیدن به شرایط بسیار خوبی است، آیا پسر شما هم می‌تواند در زمره این نامداران قرار گیرد؟

اگر بگویم نزدیک به ۲ دهه دوبنده تیم ملی در سنگین وزن در اختیار استان گیلان بود گزاف نیست. ابراهیم مهربان پیشکسوت کشتی و من سال‌ها در این وزن مدعی بودیم و امیدوارم پسرم نیز بتواند روزی به این مهم دست پیدا کند.

در زمان شما غول‌های کشتی جهان در میادین حضور داشتند.

بله کشتی سخت بود و بزرگانی در این دسته حضور داشتند و این خود لذت مبارزه بود و من نیز از آن لذت بردم. من اگر امروز شهرتی دارم مدیون کشتی هستم. با پول این مردم و بیت‌المال به این شهرت رسیدم و باید قدردان آن باشم.

همیشه صحبت است که شرایط اقتصادی کشتی بهتر از برخی از رشته‌ها می‌باشد آیا صحت دارد؟

اگر بگویم عدالت در ورزش به ویژه برای کشتی‌گیران اجرا نمی‌شود گزاف نیست، لیگ کشتی را با دیگر رشته‌ها مقایسه کنید تا مشخص شود که وضعیت کشتی‌گیران ما چگونه است. حسن یزدانی قهرمان المپیک و نابغه جهان کشتی قراردادش چه مبلغی است؟ کشتی ورزش اول این مملکت است و باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت. نگاه ویژه به کشتی موجب می‌شود کاروان ایران در المپیک‌ها موفق باشد.

اخبارورزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی