تجهیزات ارت ساختمانی با قیمت تضمینی

تجهیزات ارتینگ

سیستم ارت یک سیستم افزایش ایمنی تجهیزات و موجودات زنده می‌باشد. این سیستم می‌تواند در سطح بزرگ توسط برقگیر و لوازم  مورد نیاز چاه ارت انجام شود. تجهیزاتی که برای محافظت از آنها از تجهیزات ارت استفاده می‌شود را به سه دسته می‌توان تقسیم کرد :

تجهیزات الکتریکی شامل دستگاه های الکتریکی و تابلوهای برق . تمامی وسایل فلزی که به نوعی به این تجهیزات به طور مستقیم و یا غیر مستقیم متصل می‌باشند.
در این دسته تجهیزات در اثر برخورد سیم یا هرگونه هادی به بدنه تجهیزات ، آنها برق دار می‌شوند و جان موجودات زنده در اثر تماس به خطر می‌افتد.

تجهیزات و وسایل فلزی که در اثر برخورد صاعقه برق دار می‌شوند. این دسته تجهیزات پس از اصابت صاعقه برق دار شده و جان موجودات زنده ای که با آن برخورد دارد به خطر می‌افتد.

تجهیزات الکتریکی که در اثر برخورذ صاعقه باعث افزایش ولتاژ در آنها می‌شود. این دسته تجهیزات مهمولا با تغییرات ناگهانی ولتاژ بالای حاصل از برخورد صاعقه تخریب می‌شوند.

سیم ارت

سیم هایی که برق ما را تأمین می‌کنند و مدار برق‌رسانی را تکمیل می‌کنند، سیم‌های فاز و نول هستند که احتمالاً نام آن‌ها را بسیار شنیده‌ید. این سیم‌ها را، به ترتیب، گرم و خنثی نیز می‌نامیم. سیم دیگری نیز وجود دارد که رنگ تمام یا بخشی از آن سبز است و برای حفاظت در مدار به کار می‌رود. این سیم را سیم زمین یا ارت می‌گویند. در این آموزش به این پرسش پاسخ می‌دهیم که کاربرد سیم ارت و چه کاربردی در مدار دارد. سیم ارت یک سیم اضافه است که برای ایمنی افراد و خانه در سیستم برق‌کشی گنجانده شده است.

پیش از ورود به بحث اصلی باید نکته‌ای را متذکر شویم. این مطلب برای سیستم‌ برق‌رسانی موجود در ایران نوشته شده است، بنابراین از اصطلاحات رایج در ایران و مشخصات سیستم برق‌رسانی ایران استفاده خواهیم کرد. در ایران از سیم ارت به عنوان «هادی محافظ» و «زمین» (Ground) نیز یاد می‌شود. همچنین از عبارت «گرم» (Hot) برای سیم حامل جریان  استفاده می‌کنیم که به سیم «زنده» (Live) نیز معروف است.

روش های نصب سیم ارت در ساختمان ها

درحالت کلی نصب سیم ارت در ساختمان ها به دو صورت انجام می شود،که در ادامه این مطلب به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت.

نصب سیم ارت ساختمان به صورت زمین عمقی

نصب سیم ارت ساختمان به صورت زمین عمقی یکی از روش های پرکاربردی است که از آن برای نصب سیم ارت ساختمان ها استفاده می شود. برای اتصال سیم ارت به این روش می بایست مراحل زیر انجام شود:

۱.انتخاب چاه ارت: این چاه باید در جاهایی که پايين‌ترين سطح را دارند حفر شود. همچنین دسترسي به رطوبت در این محل ها باید در عمق كم امکان پذیر باشد. به طور کلی مکان هایی مثل زمین های چمن، باغچه ها و به طور کلی فضاهای سبز برای چاه ارت مکان مناسبی هستند.

۲. حفر چاه: پس از اینکه محل چاه انتخاب شد بایستی نسبت به حفر چاه اقدام کرد. عمق چاه ارت حداقل ۴ متر و حداکثر ۸ متر می تواند باشد. قطر آن نیز باید حدود ۸۰ سانتیمتر باشد. البته نوع خاک و رسیدن به رطوبت در میزان حفر آن موثر است.

 برای مثال در زمین های خاک رس که رطوبت وجود دارد چاه ۴ متری کفایت می کند اما در زمین های سنگلاخی که رطوبت کمتر است گاها حفر ۶ متری چاه لازم و ضروری است.

پس از حفر چاه باید چاله ای به عمق ۶۰ سانتیمتر از چاه به سمت دکل ارت حفر شود.

۳.اتصال سیم به صفحه مسی: پس از اینکه چاه ارت حفر شد بایستی اتصالات آن تهیه شوند برای این کار باید سیم ارت را به صفحه مسی متصل کرد برای این کار حتما باید از جوش استفاده شود. برای جوش دادن نیز استفاده از جوش برنج یا نقره پیشنهاد می شود.

۴.پرنمودن چاه ارت: برای پر نمودن چاه ابتدا ۲۰ لیتر محلول آب و نمک تهیه کرده و کف چاه ریخته شود تا تمام چاه را در برگیرد. پس از ۲۴ ساعت ۲۰ سانتیمتر از ته چاه باید با خاک رس و نرم پر شود.

سپس لوله پولیکا انتقال رطوبت را در چاه قرار داده و ۱۵ کیسه بنتونيت مخلوط با آب به شکل دوغابی تهیه کرده و با آن قسمتی از چاه را پر کنید، و در نهایت صفحه مسي را بطور عمودي در مركز چاه قرار داده و بقیه چاه را با مخلوط بنتونيت پر کنید.

همچنین باید توجه داشت که سیم ارت و سیم میله برق گیر در مسیر مستقیمی قرار داده شوند و دارای پیچ و تاب کمی باشد. چون پیچ و تاب زیاد می تواند تاثیرات سیم ارت را خنثی و یا کم نمایید.

کاربرد سیم ارت

نشتی جریان برق تحت تاثیر عوامل زیادی مانند پوسیدگی سطح عایق، ضربه، له شدگی، لخت بودن قسمتی از رسانا، رطوبت، گرد و غبار و… ممکن است، بوجود آید. حال اگر این نشتی جریان برق به سطح بیرونی وسایل الکتریکی منتقل شود، ما به محض دست زدن به آن‌ها، دچار برق گرفتگی خواهیم شد. برای حل این مشکل یک راه حل وجود دارد و آن هم سیم ارت به معنای سیم اتصال به زمین است. کاربرد سیم ارت یا سیم اتصال به زمین دقیقا همین جاست.

دریچه ارت بتنی

 دریچه بازدید چاه ارت باکس یا جعبه ای است که دارای یک شینه یا تسمه مسی می باشد که دارای سه نوع است . نوع اول این محصول دریچه بتنی چاه ارت می باشد که هم درب و هم بدنه آن از جنس بتن است . و ابعاد دریچه بتنی چاه ارت ۱۸*۳۰*۳۰ سانتی متر و مدل دیگر این دریچه ۴۰*۶۰*۶۰ است . نوع دوم این محصول دریچه پلی اتیلن چاه ارت می باشد که این دریچه چاه ارت میتواند تا پنج تن فشار را تحمل کند . و نوع سوم آن ارت پیت چدنی می باشد که معمولا دایره شکل هستند . باکس ارت یا جعبه تست ارت توکار و روکار فلزی زرد رنگ بر روی دیوار نصب میشود و سیمی که از چاه ارت بیرون آمده را داخل آن میبرند .

سیم مسی

سیم مس

سیم مسی که به صورت سیم مسی لخت و یا بدون روکش می باشد در سیستم ارت مورد استفاده قرار میگیرد .  این سیم مسی ارت دارای هفت مفتول به هم تابیده می باشد. که در سایزهای سیم مسی نمره ۱۶ و ۲۵ و سیم مسی سایز ۳۵ و ۵۰ در بازار موجود می باشد . آرک صنعت نمایندگی فروش سیم مسی در لاله زار است و به مناسبترین قیمت سیم مسی ارت را عرضه مینمایید .

قیمت سیم مسی

قیمت یک محصول فاکتور بسیار مهمی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد البته یک محصول با کیفیت می‌تواند مدت زمان طولانی عملکرد مناسب خود را حفظ کند. و اما در رابطه با قیمت سیم مس باید بگوییم که عوامل متعددی موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به برند آن، میزان مس استفاده شده در سیم و کابل، مواد اولیه استفاده شده در سیم و کابل، هزینه‌های تولید، قیمت انرژی مصرفی و هزینه‌های حمل و نقل و… اشاره کرد. در ادامه این موارد را بیشتر بررسی می‌کنیم:

مواد اولیه استفاده شده در سیم مسی بدون روکش: دو فلز رایج که معمولا برای طراحی و تولید سیم وکابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند فلز مس و فلز آلومینیوم هستند. این دو فلز می‌توانند که در تعیین قیمت سیم و کابل‌ها بسیار موثر باشند. معمولا قیمت فلز مس و آلومینیوم در حال نوسان است و متغیر است. در حال حاضر فلز مس بسیار گران قیمت تر از فلز آلومینیوم است اگر خواهان سیم و کابلی ارزان‌تر هستید باید از سیم و کابل‌های آلومینیومی استفاده کنید.

هزینه‌های تولید: یک عامل دیگر که در تعیین قیمت سیم و کابل‌ها موثر است هزینه مواد اولیه است. اگر شما سیم‌هایی روکش دار را انتخاب کنید مسلما قیمت سیم بیشتر خواهد بود لذا در هنگام ساخت آن‌ها از یک لایه بیشتر استفاده شده است.

قیمت انرژی مصرفی و هزینه‌های حمل و نقل: قیمت انرژی مصرفی بر قیمت نهایی سیم‌های مسی موثر خواهد بود. هنگامی که سیم و کابل‌های مسی تولید می‌شوند از انرژی الکتریسیته استفاده می‌شود. میزان دستمزد نیروهای انسانی و حمل و نقل از دیگر عوامل تعیین کننده‌ی قیمت سیم و کابل‌های مسی هستند.

میزان مس: میزان مس به‌کار رفته در تعیین قیمت موثر است.

خرید سیم مسی

برای خرید سیم مسی می توانید از بخش بالای همین صفحه، کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید و مشخصات فنی کالا را مشاهده نمایید. سپس قیمت کالا را در فروشگاه های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید و بصورت مستقیم با فروشنده مورد نظر ارتباط برقرار نمایید. ما به شما آرک صنعت را پیشنهاد می دهیم برای خرید سیم مسی با، بالاترین کیفیت و پایین ترین قیمت در لاله زار برای خرید حضوری و غیر حضوری می توانید با مشاورین این فروشگاه تماس بگیرید: 021-40330580 – 09124339161 .

صفحه مسی

 صفحه مسی نقش کلیدی در انتقال انرژی به زمین دارد. این صفحات از مس ساخته شده‌اند و به صورت عمودی در چاه زمین قرار می‌گیرند. نکته مهم این است که صفحه مسی باید به سیم جوش متصل شود تا انرژی به چاه زمین منتقل شود. یکی از مهمترین تجهیزات چاهی که نقش بسیار مهمی در صنعت ساختمان دارد صفحه مسی است. هنگام برخورد صاعقه، مقداری از انرژی وارد ساختمان می‌شود. اگر این انرژی آزاد نشود به ساختمان آسیب می‌رساند. نقش این صفحه آزادسازی این انرژی است که در چاه زمین قرار دارد، بنابراین وجود چاه ارت برای هر ساختمانی یک ضرورت است. این صفحه یکی از انواع مختلف محصولاتی است که از فرآوری فلز مس به دست می‌آید.

صفحه مسی

قیمت صفحه مسی

قیمت صفحه مسی به معیار‌های مختلفی مانند: ضخامت، ابعاد و سایز، درصد خلوص و وزن آن بستگی دارد.

معمولاً برای تهیه و خرید صفحه مسی ابتدا نیاز سنجی محیط کار انجام می‌شود. به‌طور مثال ابعاد باتوجه به ابعاد و میزان سطح مقطع انتخاب می‌شود. قیمت این صفحه در بازار ثابت نیست و دچار نوسان می‌شود؛ لذا برای استعلام قیمت دقیق و به‌روز از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت با آرک صنعت در تماس باشید.

ویژگی های صفحه ارت مسی

  • طول و عرض حداقل 50 در 50 سانتیمتر
  • قطر بدنه صحفه ارت کمتر از 2 میلیمتر
  • خلوص مس مورد استفاده حداقل برابر با 99.9 درصد

صفحه ی مسی در محل هایی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان حفر چاه وجود داشته باشد و مراحل آن به صورت مختصر به شرح زیر می باشد :

ابتدا باید حفره ای با اندازه مناسب در زمین ایجاد گردد سپس ته چاه با بنتونیت اکتیودار کاهنده مقاومت زمین پر شود سپس باید صفحه مسی به سیم ارت جوش داده شود و به کمک این سیم درون چاه فرستاده شود و در وسط گودال به طور عمودی روی لایه بنتونیت قرار گیرد.

در مرحله بعدی می توان فضای باقی مانده چاه را با ژل کاهنده یا خاک رس نرم ( خاک سرند شده ) کاملا پر کرد البته در برخی موارد از لوله ی پلیکا هم استفاده می شود که می تواند برای مرطوب نگه داشتن خاک به کار رود. یکی از نکاتی که اهمیت دارد اتصال سیم ارت به صفحه مسی است و هرگز درهیچ شرایطی نباید این اتصال تنها با استفاده از بست ، دوختن سیم به صفحه و غیره صورت گیرد و تنها راه مطمئن آن جوش دادن سیم ارت به ورق مسی است که برای این کار از جوش آرگون ، جوش برنج با نقره استفاده می شود.

صفحه مسی به کار رفته در چاه ارت به دو سیم مسی جوش داده می شود که این سیم ها یکی به میله برقگیر و دیگری به شینه داخل ساختمان خواهد رفت بنابراین طول سیم ها باید متناسب با طول مسیر انتخاب شود.

خرید تجهیزات ارتینگ از نمایندگی

یکی از بهترین و بزرگترین فروشگاه های عرضه کننده تجهیزات ارتینگ ( آرک صنعت ) در لاله می باشد که به شما پیشنهاد میشود برای خرید انواع تجهیزات ارت به این فروشگاه مراجعه کرده. اطلاعات تماس فروشگاه : 021-40330580 – 09124339161 .

برای خرید تجهیزات ارت به صورت غیر حضوری نیز میتوانید به وب سایت این فروشگاه به نشانی:  arc-sanat.com مراجعه نمایید.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی